TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Casablanca

Filmanmeldelse

Det er utvilsomt å presse sitronen for hardt å utgi en Collector’s Edition av denne klassikeren på hele tre DVD-er. Ikke minst fordi alle de viktigste personene både foran og bak kamera for lengst er døde, slik at det ikke finnes noe dagsaktuelt materiale å lage om dem.

Publisert 25.02.09 - 12:46

Men for å ta selve filmen. Først en ganske intetsigende innledning av Lauren Bacall som leser opp fra teleprompter. Hun har ikke noe med filmen å gjøre, bortsett fra at hun ble gift med Humphrey Bogart som sammen med Ingrid Bergman spilte hovedrollene i den romantiske kjærlighetshistorien der Paul Henreid var den tredje delen. Hovedarenaen er Rick’s Cafe der Bogie er eieren i hvit smoking, en mann som tilsynelatende ikke er interessert i krigens gang, men lar det meste skje uten at han bryr seg. Så ankommer Paul Henreid, motstandsmann og krigshelt, sammen med sin kone, Ingrid Bergman, en kvinne Bogie har hatt et kort forhold til i Paris. Dermed er trekanten i gang. Det hele altså utspilt i Casablanca der venner og fiender møtes. Tyskere, overløpere og motstandsmennesker og andre strandete mennesker som bare vil komme seg videre, men er endt opp her i vente på båt eller fly bort.

Vi blir fascinert av mystikken som ligger over kafeen og stedet, og rørt av kjærlighetshistorien Bogart-Bergman. Aldri har vi sett dem bedre, og det lyser av de tårevåte øynene til Bergman. I tillegg den svarte pianisten som synger evigunge As Times Goes By og en aldeles makeløs dialog vi husker fra gang til gang. Slikt skrives ikke lenger, selv ikke i Hollywood. Har man sett filmen mange ganger før anbefales kommentarsporet med Roger Ebert. Han snakker fort og blir ikke tekstet, men kommer med mange interessante opplysninger.

Disc to inneholder en lang dokumentar om produsent Jack Warner, en av de fire brødrene som skapte selskapet fra ingenting. Filmen er laget av barnebarnet og bærer preg av at dette er ren familie. Derfor stikkes nok noe kritikk under stol. Tredje del er mer direkte Casablanca-orientert, og her har man funnet frem ubrukte scener, men lyden er gått tapt. Til gjengjeld får vi deler av musikken på eget spor. Det beste på discen er en lang dokumentar der Lauren Bacall går gjennom hele Humphrey Bogarts karriere fra begynnelse til siste slutt, med intervjuer og private opptak innimellom. Bare den er verdt hele samlingen.

Men her er mer, en hel bok med fotografier fra filmen, akkompagnert av de beste klassiske replikkene, og dessuten et hefte med faksimile av plakater og stills samt et telegram som forteller at George Raft skulle hatt den rollen Bogie fikk. Ja, det hele tar fem timer å komme gjennom! For ikke å fornærme noen gir vi filmen, lyd og bilde seks stjerner. Litt kritikk til tross, også ekstramaterialet får seks stjerner.

Pål Bang-Hansen

Regi: Michael Curtiz
Med: Ingrid Bergman, Humphrey Bogart, Paul Henreid, Claude Reins, Land: USA   År: 1942   Tid: 1:42 t.