: Captain America: The Winter Soldier 3D

Kapteinen er tilbake – og denne gangen er han forbannet! Marvel gir oss nok en gang en mastodontisk film, og stor underholdning.
Captain America: The Winter Soldier 3D

Med forhistorien unnagjort i den (gode) førstefilmen kan vår patriotiske, joviale og noget naive superhelt denne gangen ta seg av de virkelige skurkene. Etter å ha blitt opptint fra nedfrysningen kommer Captain America (Chris Evans) tilbake til et ganske annerledes USA enn det han forlot på 1940-tallet.

Etterretnings/militærorganisasjonen S.H.I.E.L.D. har vokst seg stor og svært innflytelsesrik. Etter tiår med terrorfarer og amerikanske tilstedeværelse i kriger verden rundt er det amerikanske folket svært åpne for en stat som passer på dem, og overvåker ned i minste (private) detalj. Operativ sjef er Nick Fury (Samuel L. Jackson), mens mannen på toppen, som trekker i alle de riktige trådene og har de mektige vennene, er Pierce (Robert Redford).

Kapteinen er i villrede og på søken, og hans verden snus på hodet i det Fury blir drept hjemme i hans leilighet, i det han formaner ham om å ikke stole på noen – i reneste Jason Bourne-stil er jakten på drapsmennene/muldvarpen i gang! Det hele kompliseres ved at fienden (som har komprimert S.H.I.E.L.D.) allierer seg med sitt sterkeste våpen, super-soldaten The Winter Soldier.

Actionscenene er spektakulære og fullt på nivå med klassikeren Iron Man 3, i tillegg har de klart å bake inn tilstrekkelig mengder, godt timet, avvæpnende humor som gir filmen sårt tiltrengt, og forløsende, pusterom; for actionscener får vi en masse! Men, i motsetning til for eksempel Man of Steel og Thor-filmene har de holdt slåsskampene på et mer «edruelig» nivå der man ikke fullstendig knuser byene og hus til småstein og teppebomber med cgi-effekter. I tillegg er plottet tilpasset tiden vi lever i, med fokus på stadig mer overvåkning, og etterretningstjenester (og nettleverandører) som kontinuerlig ser oss i kortene, da er det godt å vite at «våre» helter (i god Snowden stil) er blant varslerne.

Chris Evans er god som den staute, litt enfoldige og kjedelige kapteinen, og i denne filmen har han også fått et større register å spille på, ikke minst takket være tospannet med Black Widow (Scarlett Johansson). Den russiske «enken» er gitt en betydelig større rolle i andrefilmen, og blir her en flott sparringspartner for den endimensjonale kapteinen, både humoristisk, actionmessig og emosjonelt. Og ingen «kicks ass» som Scarlett i lærdrakt!

Stor underholdningsverdi til tross, feilfri er filmen ikke, til det er handlingen for gjennomskuelig og litt for forutsigbar, og rekken men mann-mot-mann slåsskamper blir til slutt mer utmattende enn givende. Men bevares, Captain America: The Winter Soldier er blitt en solid film, med helproft håndverk som gir stor, dog lettbent, underholdning – en skikkelig popcorn-film med stor P som ikke tar seg selv så høytidelig. Bunkre opp med snacks og øl, og spenn deg fast i sofaen for en skikkelig berg-og-dalbane-tur av en film. Fem solide stjerner!

Billedkvaliteten er simpelthen superb! I de svært detaljerte actionscenene, i det ting sprenges i fillebiter, kan vi helt skarpt se hver detalj, samt porene i huden på heltene. Fargene er jevne og naturlige og sortnivået blir aldri grumsete. Filmen er konvertert til 3D i ettertid, men gir like fullt en svært god 3D-effekt som tilfører filmen mye dybde, dog ikke mye som «spretter ut» av skjermen. Lydsporet (dts-MA 7.1) er blant de beste vi har hørt. Selv på svært høyt nivå er det ingen forvrengning, og dialogen kommer krystallklart frem midt i blant alle eksplosjonene. Derimot har de vært gjerrige med ekstramaterialet, kun kommentarspor, utelatte scener, bloopers samt noen minidokumenterer. Forvent en special edition.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!