By the Sea

Langtekkelig føleri fra Jolie

Angelina Jolie Pitt fråtser i ullent føleri og grunne personer.
By the Sea

På begynnelsen av 1970-tallet kommer det velstående ekteparet Roland (Brad Pitt) og Vanessa (Angelina Jolie Pitt) til en pittoresk liten sørfransk landsby. Roland søker ro og inspirasjon til sin nye bok, mens fruen åpenbart drukner sorgene, kald og distansert, på hotellrommet med piller og selvmedlidenhet. At det er dype arr i ekteskapet er åpenbart for alle, men problemene skyves under teppet, mens Roland drukner sorgene i alkoholens varme favn.

By the Sea_2x By the Sea_3 By the Sea_4x By the Sea_5x By the Sea_6
<
>

I sin tredje film som regissør (samt manusforfatter og produsent) gir Jolie Pitt oss et kammerspill i scener fra et ekteskap, i en film som så iherdig forsøker å være dypere, «kunstnerisk» og viktigere enn den faktisk er. Vi kommer aldri under huden på de overfladiske, klisjéfylte hovedpersonene, spesielt sliter vi med å relatere oss til Jolies overspill og hennes nærmest karikerte person. Og liv og gnist blir det ikke før langt ut i filmen i det paret begynner å smugkikke på det unge, nygifte, paret i naborommet som har dampende sex. Ekteparet åpner seg delvis for hverandre i det de gjenkjenner hvordan de en gang hadde det, men slutten blir like fullt et gigantisk antiklimaks uten den store forløsningen. Filmens mest interessante, og ekte, person er faktisk café-verten Michel (Niels Arestrup). Skuffende, unødvendig selvhøytidelig og svært langtekkelig. 3 syltynne stjerner!

Landskapet er vakkert (filmet på Malta) og foto genialt, noe som fremkommer nydelig i den sterke billedkvaliteten. Også lydsporet (dts-MA 5.1) leverer topp kvalitet. Bonusmaterielate byr blant annet på en bra bakomfilm og utelatte scener.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

• Release: 20. juni 2016