Anmeldelse: Bosch, sesong 1 – HBO
TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Bosch, sesong 1

HBO

Bosch er blitt en meget god TV-serie for alle som elsker tradisjonell krim, og Titus Welliver er som skapt for rollen.

Publisert 16.02.15 - 11:00
Bosch, sesong 1

Amerikanske Michael Connelly er definitivt en av verdens mestselgende forfattere, med sine krimserier om detektiv Harry Bosch og hans halvbror, advokaten Michael Haller har hans bøker blitt oversatt til nærmere 40 språk og solgt ca. 60 millioner eksemplarer. Siden 1992 har han skrevet 17 krimromaner om Hieronymus «Harry» Bosch, den siste (The Burning Room) kom i fjor. I 2011 kom filmen The Lincoln Lawyer med Matthew McConaughey i hovedrollen som den kreative strafferettsadvokaten Michael Haller; og det har i flere år blitt snakket om å filmatisere de populære Bosch-bøkene, før Amazon tok grep og produserte TV-serien om den egenrådige politietterforskeren med sin upåklagelige oppklaringsprosent.

youtu.be/vuVAP_4TQEY

Harry Bosch (Titus Welliver) har 25 år bak seg i drapsavsnittet i LAPD, avdeling Hollywood. En arbeidsnarkoman på sin hals og kjent for å gå sine egne veier uavhengig av hva hans overordnede gir beskjed om og/eller hva reglementet sier. En bunn solid, fullstendig ubestikkelig, etterforsker som lever og ånder for jobben, i så stor grad at han har blitt skilt. I sesong 1 av Bosch (som er basert på en miks av bøkene The Concrete Blonde, City of Bones og Echo Park) sitter han på tiltalebenken, anmeldt av enken for å ha skutt hennes «uskyldige» mann. I retten blir han fremstilt som trigger-happy og en løs kanon på dekk; og, mens han slåss for sin fremtid i politiet må han løse en 20 år gammel drapssak på en 12-årig gutt, samtidig som LA blir lammet av en meget effektiv seriemorder. Bosch ser en rød trå mellom de to sakene.

Connelly skriver godt, innsiktsfullt og levende, men han er så visst ingen visjonær eller revolusjonerende krimforfatter. Stort sett følger han «krim-oppskriften», noe som ofte gjør bøkene vel forutsigbare og en del karakterer for stereotype. TV-serien er laget i tett samarbeide med Connelly, som både er utøvende produsent og medforfatter av manus. Noe den da også bærer preg av, ved å legge seg svært tett opp til bokversjonen av Bosch og hans univers. Handlingen er oppdatert til nåtiden og Bosch har fått en litt annen fortid, men det meste er beholdt fra bøkene, på godt og vondt. Bosch er en person med en svært broget fortid, og serien lar oss virkelig bli kjent med den komplekse karakteren. Mens andre av karakterene blir for endimensjonale og stereotype.

Sidehistorien om den politiske (korrupte) kampen mellom statsadvokaten og den lokale politisjefen blir kun en irriterende distraksjon. Alt for klisjépreget og tilfører intet til handlingen. Og Bosch’ vedvarende konflikt med en av sine overordnede fremstår lite troverdig og veldig konstruert. En typisk tradisjonell konflikt som man ser i «alle» krimbøker. Men i hovedsak er serien brutalt realistisk og langt mer nedtonet/dempet enn de fleste krimserier.

Welliver er som skapt for den staute, kompromissløse arbeidsnarkomanen Bosch. Han fremstiller han med akkurat passe dose pondus og får frem, med mimikk og kroppsspråk, både besluttsomheten og sjarmen til den komplekse hovedrollen. Hans velkledde partner Jerry spilles stilsikkert av Jamie Edgar mens Jason Gedrick lykkes godt som den psykopatiske seriemorderen. Mindre imponert er vi av Annie Wersching og Lance Reddick, som begge riktignok sliter med mer klisjéfylte karakterer og «enkle» replikker.

Med et såpass mangesidig plott (fra 3 bøker) er det en kjempefordel å ha nærmere 8 timer til rådighet, som gir historie god tid til å bygge seg opp, og etterforskerne å legge puslespillet; enkelte vil kanskje føle at det tidvis går litt for tregt fremover og dveles for mye. Vi liker tempoet meget godt. Som i bøkene er også LA i serien en av hovedkarakterene.

Vi blir godt kjent med byens både skitne bakgater og mer glansede fasade, og gjennom en rekke nydelige flyfotos sveiper vi over «englenes by» – sjelden har vi sette LA vakrere på nattestid, ikke minst fra Bosch egen spektakulære utsikt.

Bibliografi, Bosch
The Black Echo (1992)
The Black Ice (1993)
The Concrete Blonde (1994)
The Last Coyote (1995)
Trunk Music (1997)
Angels Flight (1999)
A Darkness More Than Night (2001)
City of Bones (2002)
Lost Light (2003)
The Narrows (2004)
The Closers (2005)
Echo Park (2006)
The Overlook (2007)
9 Dragons (2009)
The Drop (2011)
The Black Box (2012)
The Burning Room (2014)

Serien kan ikke sies å være nyskapende, men vi får en bunnsolid krim som holder spenningen ved like over alle 10 episodene (selv om siste episode blir et lite antiklimaks), med utmerket skuespill, gode karakterskildringer, et intrikat plott og en god dramaturgisk oppbygging. 4 solide stjerner. Vi sier mer enn gjerne ja takk til flere sesonger sammen med Bosch!

Hele sesongen er tilgjengelig på HBO Nordic fra 14. februar.

Billedkvaliteten fra strømming via HBO Nordic er særdeles god. Nydelige, naturlige farger, mye punch i bildet og svært skarpt. Lydsporet er også overbevisende med en flott surroundmiks.

Bosch-sesong-1_2 Bosch-sesong-1_3 Bosch-sesong-1_4 Bosch-sesong-1_5 Bosch-sesong-1_6 Bosch-sesong-1_7 Bosch-sesong-1_8 Bosch-sesong-1_9 Bosch-sesong-1_10