: Blown Apart

DVD-anmeldelse

Mens USA og New York har sitt 11. september fikk Storbritannia og London sitt 7. juli med T-banebombingen midt i London sentrum. Blown Apart spinner videre på terrorfrykten som råder i dagens samfunn, og som ikke minst fikk vann på mølla i Storbritannia etter 7. juli 2005. Filmen kommer ikke heldig fra det!

Publisert 12.09.09 - 10:00
Blown Apart

Den slitne og neglisjerte østkantmoren (som kun lever på fish & chips og ser på søppel-TV) Michelle Williams treffer tilfeldigvis på den vellykkede forretningsmannen Jasper (Ewan McGregor). Allerede etter første møte ender de til sengs, alt mens mannen hennes sliter med å desarmere nok en mistenkelig terrorbombe, og derav jobber sent – og neglisjerer sin kones behov. Noen uker senere går en bombe av på en av fotballstadionene i London og tar livet av over 1.000 uskyldige, derav husbond og sønn til Williams. Livet hennes faller i grus og hun slutter å fungere i hverdagen, samtidig beiler Jasper og hennes avdøde manns sjef etter henne.

Hele filmen lider av urutinert regi med dårlig flyt i historien, og et relativt tynt og lite troverdig manus som er stappfull av klisjeer og forutsigbarheter. Her blir det alt for mye søkt føleri med nynnende musikk og forsonende brev til Osama bin Laden, uten reell substans. Vi tror ikke på karakterene, spesielt får vi problemer med å ta sjefen i terrorpolitiet på alvor. Dog er det bra skuespill fra Williams, mens McGregor virker noe utilpass (med manusskriptet?). Hverken lyd- eller billedkvaliteten på denne DVD-en er noe å skrive hjem om. Knapt nok helt grei. Intet ekstramateriell.

Blown Apart

• Release: 8. juli 2009
  • Regi: Sharon Maguire