Blackhat

Michael Mann har gitt oss fantastiske, kjølige og intense thrillere som Heat, The Insider og Collateral. I Blackhat roter han det fryktelig til for seg selv.
Blackhat

I Kina angriper en ukjent hacker et kjernekraftverk, og overstyrer datamaskinene slik at det nesten blir en nedsmelting. Like etter angripes amerikanerne av samme kilden, og ser seg nødt til å samarbeide med kinesisk etterretning. Amerikanerne kaller inn på banen Nick Hathaway (Chris «Thor» Hemsworth). Nick er yrkeskriminell datahacker, og sitter bak lås og slå for å ha hacket seg inn i banker, men FBI satser alt de har på ham.

Det begynner fryktelig rotete og usammenhengende, men lange scener uten et klart mål og en hovedkarakter som ikke overbeviser som datageni – gi ham heller en slegge. Alt for ofte får vi detaljerte bilder fra innsiden av datamaskiner, vi har skjønt hva filmen handler om! Hemsworth makter ikke å overbevise som sofistikert hacker, men blir altfor endimensjonal og, hva som er verre, måtene han løser flokene på fremstår alt for enkle og lite troverdige.

Blackhat_5

Det virker som om for mange kompromisser er inngått på manussiden for å tekkes det voksende asiatiske markedet, og dermed forringe fremdriften og den dramaturgiske utviklingen. Når det er sagt, filmen kommer seg betraktelig i andre halvdel, her ser vi igjen spor fra Manns storhet, med nedtonet kjølig eleganse og en drivende katt-og-mus lek. Dermed redder Blackhat seg inn med 3 stjerner.

Blackhat_6 Blackhat_4 Blackhat_3 Blackhat_2
<
>