Anmeldelse: Blå er den varmeste fargen

Blå er den varmeste fargen

Fransk film er så visst ikke ukjent for sin noget mer eksplisitte fremstilling av seksualitet, men La vie d'Adèle tar det hele et steg videre.
Karakter
Drama
Blå er den varmeste fargen
Annonse
Annonse
forfatter

Vi befinner oss i et videregåendeskolemiljø i Paris, der sexpraten flyter fritt og uhemmet jentegjengen imellom. Med en løs humor og en lett ertende tone om hvem som har gjort og ikke gjort «det». Unge Adèle har ennå ikke gjort «det», men hun føler presset og hopper til køys med en medelev – uten noen videre suksess/lykkefølelse for hennes del. Derimot ser hun en blåhåret jente som overraskende fanger hennes oppmerksomhet – med påfølgende hete drømmer…

Den tunisiske regissøren (Kechiche) gir oss en utrolig følelse av å være «flue-på-veggen» i denne nærmeste dokumentariske filmen; en totalt usminket og dønn ærlig film som på mange måter minner litt om Kids, men dog med et adskillig mer tilpasset ungdomsmiljø. 19 år unge Adèle Exarchopoulos presterer et skremmende intenst, rått og nært skuespill som den usikre, dog sterke, hovedrollen. Vi er med henne når hun sover, når hun spiser pasta over en stille, fullstendig ordinær familiemiddag, når hun gråter seg tom og når hun elsker intenst og lidenskapelig med sin kjære Emma (Léa Seydoux).

De to unge kvinnene er på mange måte rake motsetninger, noe som gir filmen liv og nerve, der den selvsikre Emma kjører på, mens Adèle gjør sitt beste for at kjæresten skal være tilfreds. Det er sagt og skrevet mye om filmens mange (og lange) sexscener, og de er virkelig langt drøyere enn du ser i mainstream filmer; like fullt virker de ikke spekulative, kun ekte og fremstiller den intense, unge, romansen og erotikken. Er den så en verdig gullpalmevinner? Vi mener ikke det, skuespillet og regien er superbt bra, men filmen er alt for lang og historien halter på slutten i det vi brått går fra lykke til tristesse. Men, den fortjener fem bunnsolid stjerner – en vågal og nyskapende film med skuespill i verdensklasse!

Svært skuffende at filmen ikke slippes på Blu-ray i Skandinavia, men kun på det forhistoriske formatet DVD. Når det er sagt så er både lyd- og billedkvaliteten ok til DVD å være. Ikke et fnugg av bonusmateriell.
button-PK

Annonse
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Release: 12. mars 2014   Regi: Abdellatif Kechiche
  • Med: Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux, Salim Kechiouche, Aurélien Recoing, Catherine Salée, Alma Jodorowsky
  • Genre: Frankrike
  • Land: USA
  • År: 2013
  • Tid: 2:59 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.