: Billy Lynns hjemkomst: Skivebom!

Billy Lynns hjemkomst

Ang Lee skuffer stort i epos om soldater som er fremmedgjort i landet de kommer tilbake til.
Karakter
Billy Lynns hjemkomst: Skivebom!
Annonse
Annonse
forfatter

Året er 2004 og USA sitter fortsatt godt fast i den støvete ørkensanden i Irak. Ingen masseødeleggelsesvåpen er funnet, og lokalbefolkningen (stor sett) hater deres tilstedeværelse. Soldatene i frontlinjen kjemper en krig de ikke kan vinne – og det på to fronter: Et havarert land i borgerkrig, samtidig som krigen blir stadig mer upopulær hjemme.

I det menig Billy Lynn heroisk forsøker å redde sersjant Shroom (Vin Diesel) i skuddlinjen, blir heltedåden tilfeldigvis filmet. Filmklippet havner hos amerikanske TV-stasjoner og online, og Billy blir selve symbolet på den heltemodige innsatsen til soldatene i den uforståelige Irak-krigen. I det kompani Bravo setter støvlene på amerikansk jord blir umiddelbart et gigantisk PR-sirkus satt i gang for å melke det man kan ut av historien, og forsøke å endre opinionen. Gjengen blir faktisk satt til å «opptre» under pauseshowet til Superbowl!

Filmen er basert på den ironiske romanen til Ben Fountain, som spiller hemningsløst på dobbeltmoralen som hersker i USA og hvordan hjemvendte soldater tidvis utnyttes som helter i en krig folk flest elsker å hate. Problemet er at Ang Lee (regissør) ikke makter å få frem disse nyansene, i stedet gir han oss en kaotisk film som hverken er krigsepos, krigskritikk eller komedie – men en salig uforløst blanding av alt, og ingenting.

Vi hopper stadig frem og tilbake mellom Superbowl-showet, der soldatene opptrer som de reneste sirkusartister, og traumatiske skuddvekslinger i frontlinjen i Irak. Uten at vi blir emosjonelt engasjert. Soldatene utnyttes uten at de lar seg nevneverdig affisere av det, og hverken deres handlinger eller valg fremstår troverdige.

Annonse

Chris Tucker er eksakt like irriterende, og malplassert, her som i Det femte element! Mens Steve Martin fremstår som den mannlige utgaven av Cher. Det som derimot trekker opp er det meget engasjerende, og troverdige, skuespillet til nykommeren Joe Alwyn. Han bør ha en stor karriere foran seg. Nei, Billy Lynns hjemkomst er hverken troverdig, underholdende, humoristisk/satirisk eller stimulerende. Kun brente sjanser og bortkastet talent. To fattigslige stjerner til Ang Lees skivebom.

Billy Lynn er tidenes første film skutt i 120 FPS (bilder pr. sekund). Til sammenligningen ble den forhatte Hobbiten-trilogien skutt i 48 FPS. 4K-utgivelsen er tidenes første med 60 FPS – og det synes. Bildet er usannsynlig skarpt og ikke minst lyssterkt, faktisk for mye av det gode. Samtlige scener fremstår kunstige, polerte og virker som de er skutt i studio. Det er for så vidt en smakssak, noe man på HD TV-er kan «jukse» til ved å slå på interpolering – personlig er vi ingen fan. Lydsporet (Dolby Atmos) imponerer storveis, med detaljer, herlig surround-miks og fylde. Bonusmaterialet består av noen utelatte scener, bakomfilm, to minidokumentarer samt en spesialdokumentar om den banebrytende filmteknologien.

picture1
<
>
(Foto: Universal/Sony)
Fakta
  • 4K UHD BD
  • Release: 4. september 2017
  • Regi: Ang Lee Med: Joe Alwyn, Garrett Hedlund, Makenzie Leigh, Vin Diesel, Steve Martin, Chris Tucker, Kristen Stewart
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2017
  • Tid: 1:53 t.
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Den nye, internasjonale, strømmetjenesten Paramount+ kommer snart til Norden. Nå er prisen (og litt av innholdet) klar.
Med lanseringen av Star kan Disney+ tilby 300 "nye" film- og serietitler - inkludert Die Hard og Big Sky.
HBO slipper nå traileren til sin nye norske dramaserie.
Se den første, heftige, traileren til den nye storfilmen.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.
To mennesker gjør en hel natt det ytterste for å såre, og fornedre, sin partner. Slikt blir det filmkunst av.
Sterke kvinner, med sine høyst personlige problemer, er den drivende kraften i dette sterke Netflix-dramaet.
En sann historie om en utrolig arkeologisk utgraving har blitt en liten (britisk) perle av en film.
Årets korteste måned byr på lysere dager, og en enorm mengde av nye strømmetitler.
Omar Sy er fransk gentlemanstyv med finesse og kløkt, i en serie som oser av sjarm og lekenhet.
Amazon serverer oss en røff, skitten og realistisk mafiahistorie, sett fra kvinnenes ståsted. En frisk vri på en litt satt genre.
Vellykket kostymedrama i en miks av Dynastiet, Askepott, Farlige forbindelser og Downton Abbey – med en touch av Fifty Shades of Grey.
En graviditet som går fryktelig galt er i ferd med å rive den unge familien i fillebiter.
Januar byr på lange og mørke kvelder - bare da så synd at strømme- og filmselskapene later til å ha tatt ferie.
Med Equinox leverer Netflix en av sine beste nordiske produksjoner.
12 dagers korona-juleferie, men hva skal du se for å kose deg og slappe av?
Nok en gang leverer Pixar en teknisk innertier, akkompagnert av en høyst emosjonell historie.