anmeldelse : Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

Karakter
Drama
Billions, sesong 4

Over tre sesonger har vi kynisk godtet oss over alle de økonomiske akrobatikkrumspringene til vår totalt skruppelløse kapitalistfavoritt Bobby «Axe» Axelrod (Damian Lewis). En selfmade mann som i høyeste grad opererer i etiske og juridiske gråsoner i det hans investorimperium har vokst til nye høyder på Wall Street.

Like mye har vi gledet oss over den herlige kampen mellom ham og hans nemesis, toppadvokaten i påtalemyndigheten i New York, Chuck Rhoades (Paul Giamatti). To verdige motstandere som har hatet hverandre intenst, også på det helt personlige plan – til det har nærmet seg et besettende nivå. Et forhold som har hatt en ekstra pikant spiss ved at Chucks kone, briljante og vakre Wendy (Maggie Siff), har vært en av Axe’ mest betrodde medarbeidere.

Chucks mange menneskelige svakheter og seksuelle, sære preferanser har krydret serien. Nå er maktkampen dem imellom lagt på hylla, borte er Axe’ kone, og vi blir sittende igjen med en, relativt ordinær og nærmeste kjedelig, finansmaktkamp finanstycooner imellom; i det Axe Capitals forhenværende rising star, Taylor (Asia K. Dillon) er i full krig med Axe og slåss om de samme kundene.

(Foto: HBO)

Chuck har fått sparken, og sikter seg inn på statsadvokatembete, noe som påkaller en rekke ydmykende situasjoner og valg. I sesong 3 ender han nærmest opp som Axe’ nye bestevenn!

Tidvis glimter det til, ikke minst i scener der Wags får lov til å herje fritt og usensurert, men i det store og hele er mye av luften gått ut av ballongen, at John Malkovich kommer inn som parodisk russisk oligark hjelper ikke det spor – snarere tvert imot. 3 helt ordinære stjerner.

<
>
(Foto: HBO)

Anmeldelsen er basert på de 4 første (av 12) episodene.

Fakta

  • HBO
  • Release: 18. mars 2019
  • Regi: Laurie Collyer
  • Med: Paul Giamatti, Damian Lewis, Maggie Siff, David Costabile, Asia K. Dillon, John Malkovich
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 11:00 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Den superbe Trump-imitatoren krasjlander med sin nye Netflix-spesial.
Disney gjenskaper det amerikanske romeventyrets barnestadium.
Michael J. Fox briljerer i litt utdatert «klassiker».
At sjakk kunne være så fascinerende, og spennende, hadde vi faktisk ikke trodd!

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kate Mara begår barnerov i rotete og usammenhengende HBO-serie.
Apple og Hanks presterer flat spenningskurve i tannløst andreverdenskrigsdrama.
Med Diana på banen får vi for alvor et dystert innblikk i den følelsesmessig avstumpede britiske kongefamilien.
Herlig sjarmerende samtidsdrama med gjenkjennbare konflikter og utfordringer.
November byr på kalde dager og mørke kvelder - alt ligger til rette for mange timer foran TV-en.
I dag er det halloween, men hva skal du se for å komme i rett stemning?
Netflix har produsert en visuelt lekker film, med vakre skuespillere, men spesielt skummel er remaken av thriller-klassikeren så visst ikke.
Apple har produsert en av de bedre spionseriene på mange år.
Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.