anmeldelse Big Little Lies, sesong 2

Trøbbel i Paradis!

De sterke damene i rikmannsbyen Monterey tar nå konsekvensene av forrige sesongs brutale handling.
Big Little Lies, sesong 2

Den opprinnelig avsluttende miniserien (som nå, heldigvis, har fått en oppfølger) Big Little Lies kom som et friskt pust i 2017, med et sjeldent stjernelag av skuespillere og en sterk dramahistorie, der vold mot kvinner var den røde tråden.

I idylliske Monterrey, der rikmannsvillaene ligger som perler på en snor langs den naturskjønne stillehavskysten, kommer vi inn i hverdagen til rikmannshusmoren Celeste (Nicole Kidman), hyperenergiske Madeline (Reese Witherspoon), hennes eksmanns nye kone Bonnie (Zöe Kravitz), nevrotikeren Renata (Laura Dern) og den relativt nyinnflyttede, overraskende normale, Jane (Shailene Woodley).

Etter det uløste drapet på Celeste’ konemishandlende eksmann Perry (Alexander Skarsgård) er de fortsatt i politiets søkelys og kalles på folkemunne «The Monterey 5». For å komplisere sakene ytterligere har Perrys mor (Meryl Streep) flyttet inn hos svigerdatteren og stiller henne, og venninnene, særdeles ubehagelig kritiske spørsmål om sønnenes mistenkelige død.

Madelines hysteriske personlighet, som nærmet seg parodisk i forrige sesong, er nå kraftig nedtonet, og hun fremstår nærmest som en normal person med dype ekteskapelige problemer etter utroskapsaffæren. Samtidig nages Celeste av tvil, anger og savn etter drapet på den übervoldelige ektemannen, mens Bonnie (som var den som dyttet ham ned trappen) er i ferd med å gå i frø.

(Foto: HBO)

Serieskaperne har klart det kunststykket å få de hverdagslige problemene til superrike og (tilsynelatende) vellykkede til å resonnere med oss vanlig dødelige. Det er utfordringer med tenåringer, ekteskapelige gnissinger, økonomisk trøbbel og menneskelig dårskap og svakheter som man kan kjenne seg igjen i. Der forrige sesongs fokuspunkt var drapsmysteriet er det nå samholdet kvinnene imellom som står sentralt – og det tjener serien stort på.

Skuespilleren er fra Hollywoods A-lag, og her får de alle skinne; ikke minst er Kidman og Streep fabelaktige – vi er faktisk uenig med «The Donald» i at Streep er en av tidenes mest overvurderte skuespillerinner… Det hele toppes mesterlig med foto og klipp av en annen verden. En absolutt herlig serie om mellommenneskelige relasjoner, forfengelighet og uklart fremtidshåp – som premieres med 6 stjerner.

Big Little Lies, sesong 2_7
<
>
(Foto: HBO)

Endelig får vi en serie der den tekniske kvaliteten fra HBO er tilfredsstillende. Ikke et støyfritt bilde, men godt over hva de vanligvis serverer. Anmeldelsen er basert på de 3 første (av 7) episodene. Kan strømmes fra den 10. juni.

• HBO
  • Release: 10. juni 2019
  • Regi: Andrea Arnold