Battleship

”E.T.” vil ringe hjem – men denne gangen er det ikke for å få haik! Basert på et brettspill blir vi vitne til en utenomjordisk invasjon av Jorden – men klarer våre amerikanske helter å stoppe fortroppen??
Battleship

En gigantisk marineøvelse finner sted på Hawaii, med brødrene Alex og Stone Hopper (Taylor Kitsch (John Carter) og Alexander Skarsgård) i sentrale posisjoner, samtidig som forskere fra NASA sender ut tidenes sterkeste signal for å komme i kontakt med liv i verdensrommet. Selvsagt besvares henvendelsen relativt umiddelbart – og helvete bryter løs.

En dash av Pearl Harbor, en dose War of the Worlds, det hele blandes med en god porsjon av Transformers – og vips har du oppskriften på Battleship! Et sjeldent dumt manus med mange ”hårete” replikker og stereotype og fordummende helteroller, men like fullt ”reddes” filmen ved at den overhodet ikke tar seg selvhøytidelig, samt mengder med herlige (hjernedøde) actionscener.

Battleship er så til de grader en film som gir deg “bang for the bucks!”, med tilnærmet to timer nonstop action. Og ja, det er actionscenene det hele handler om, og de er imponerende. Dog, etter halvannen time blir det litt vel mye av det gode, og følelsen av gjentakelse sniker seg inn, men da kommer det komiske elementet igjen inn på banen i det gamlekara (krigsveteraner fra andre verdenskrig) må redde verden. Herlig absurd og faktisk overraskende morsomt. Ikke forvent den helt stor filosofiske opplevelsen, ei heller at du vil forlate sofakroken i måpende beundring over det originale og geniale manuset – her er det kun en ting som teller: Finn frem popcornet og sixpacken, sett hjernen på hvilemodus, send ut nabovarsel, skru volumet på maks, og la deg underholde av (meget) lett tøys fra Hollywoods drømmefabrikk.

Både lydsporet (dts-HD) og billedkvaliteten er upåklagelig. En film som gjør seg meget godt på en STOR TV med et heftig surroundanlegg! Bonusmaterialet består av bl.a. minidokumentarer om spesialeffektene, kampscenene, intervju med skuespilleren en kort bakomfilm, samt alternativ slutt og guidet tur på USS Missouri med regissøren.

• Release: 22. august 2012
  • Regi: Peter Berg
  • Med: Taylor Kitsch, Alexander Skarsgård, Rihanna, Brooklyn Decker, Liam Neeson, John Tui, Tadanobu Asano