Barnepiken

Vi befinner oss i ”det dypeste sør”, Mississippi, på begynnelsen av 1960-tallet. I en tid med gryende raseopprør følger vi historiene til fargede hushjelper hos vellykkede forstadsfamilier.
Barnepiken

Basert på bestselgeren til Kathryn Stockett møter vi den joviale og empatiske Aibileen (Viola Davis), som er nanny/hushjelp for familien Foote i rasesegregerte Jackson. Husmorklubben styres av den manipulerende og tvers igjennom ondsinnede Holly Holbrook, som gjør alt i hennes makt for å opprettholde/forverre raseskillet. Men den nyutdannede journalistspiren Skeeter (Emma Stone) begynner å stille spørsmål ved samfunnet, og bestemmer seg for å skrive en bok om livet til alle hushjelpene, basert på intervjuer med dem.

The Help er en av årets virkelig store Oscar-favoritter, og Emma Stones definitive gjennombruddsfilm, og et sterkt drama har det blitt, men historien mangler dessverre ”tenner”, det hele blir for mildt, forenklet og overdramatisert – på grensen til overfladisk. Personene er for endimensjonale og stereotype som enten gode eller onde, og drøye to og en halv time blir rett og slett for meget. Et fascinerende drama om en (heldigvis) svunnen tid, med sterkt skuespill, men så visst ingen ny Purpurfargen.

Svært lite å utsette på både lyd- og billedkvaliteten, og med en fascinerende bakomfilm, utelatte scener og intervjuer får du dekket noe av din nysgjerrighet rundt bakgrunnen for historien.

• Release: 8. februar 2012
  • Regi: Tate Taylor