: Bad Lieutenant Port of Call – New Orleans

Blu-Ray anmeldelse

Nicolas Cage har en meget varierende CV, der det har vært langt mellom høydepunktene de siste årene; noe ikke minst kalkunen Bangkok Dangerous står som et grelt eksempel på.

Publisert 16.08.10 - 13:00
Bad Lieutenant Port of Call – New Orleans

Når det så ble snakk om en remake av klassikeren Bad Lieutenant (med en herjet Harvey Keitel i hovedrollen, 1992) var skepsisen definitivt til stede. Nå har Werner Herzog i etterkant av premiere så godt det lar seg gjøre hardnakket hevdet at Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans overhodet ikke har noen link mot ”originalen”, i et intervju har han til og med hevdet at han, forgjeves, forsøkte å endre tittelen. Når det er sagt så stiller vi oss undrende til at filmen ikke fikk kinopremierer i Norge, Cages brogete karriere tatt i betraktning, for dette er en virkelig god og dyster film.

Verdens musikalske hovedstad blir den kalt, New Orleans, Terence McDonagh (Cage) er i byens politistyrke under orkanen Katrinas herjinger og skader ryggen stygt i en redningsaksjon. Som følge av ryggsmertene må han ta sterke smertestillende piller daglig – og tar villig for seg fra pilleglasset. Etter stadig større doser piller kommer trangen etter sterkere stoffer, og McDonagh ender opp som en verre junkie enn de morderiske dophuene han jakter på. Herzog har laget er dyster film der vi i all hovedsak møter mennesker uten håp om en bedre fremtid, folk som McDonagh utnytter for å dekke sine egne behov. Samtidig finner han trøst i en av byens løse fugler, Frankie (Mendes) som heller ikke lever et glamorøst liv. Sammen havner de i trøbbel med en av de ledende doplangerne i Lousiana.

Det er definitivt noe med Cage og rusmisbrukere, som i Leaving Las Vegas leverer han her en glimrende tolkning av den gjennomkorrupte og dopavhengige politimannen. Han balanserer hårfint mot overspill, men drar det hele i land med en avvæpnende tone og tøff holdning. Også Mendes glimter til i denne filmen, ja selv Val Kilmer minner om fordums tider. En annen sterk ”hovedrolle” har selve New Orleans, med sine trange gater, fuktigheten, svingende jazz, dystre sumper og snikende alligatorer setter den stemningen for filmen. Godt hjulpet av et glimrende foto, klasseskuespill samt stram regi gjør Bad Lieutenant Port of Call – New Orleans seg fortjent til fem stjerner!

Et meget godt lydspor (DTS-HD) og en nesten perfekt billedkvalitet er hva denne BD-en byr på. Som ekstramateriell er det lagt ved en trailer samt en 40 minutter bakomfilm som er en vedvarende rekke med intervjuer av primært Herzog, Cage og Mendes; men også gode intervjuer av folk bak kamera.

• Release: 30. juni
  • Regi: Werner Herzog
  • Med: Nicolas Cage, Eva Mendes, Val Kilmer, Michael Shannon, Fairuza Balk