: Arme riddere

Basert på en historie fra suksessforfatteren Jo Nesbø og med en erfaren komedieregissør, som er inspirert av Tarantino og Coen-brødrene, så burde det være duket for en fest av en film. Men Arme Riddere bommer desverre unødvendig på helt elementære ting.

Publisert 03.05.12 - 14:05
Arme riddere

Filmen forteller historien om Oscar Svendson som er veileder i en rehabiliteringsbedrift for kriminelle et sted i nærheten av svenskegrensen. Han blir mer eller mindre ufrivillig med på et tippelag med tre ansatte og vinner to millioner. Problemene begynner når flere i gjengen helst vil beholde pengene for seg selv. Etter hvert blir Oscar arrestert i en strippebule ved Svinesund, med en hagle i hendene og åtte lik rundt seg. Han får mye å forklare til politiet…

Arme Riddere er en vellaget svart komedie som holder en høy produksjonsstandard, med en rekke morsomme og absurde øyeblikk som både underholder og fornøyer. Martens har kjørt en stram regi og flere av skuespillerne gjør solide prestasjoner. Dette kunne ha blitt en skikkelig bra film hadde det ikke vært for at troverdigheten glipper. Man kan være så absurd man bare vil, men man kan ikke lure publikum. Karakterene i filmen er særdeles dumme og det blir enormt irriterende når det blir tatt snarveier i manuset for å klare å komme i mål. All usannsynligheten og idiotien gjør at det som startet som en lovende og kul actionkomedie glir over i en middelmådig farse. Tre stjerner.

Det blir ingen varm anbefaling av Arme Riddere på BD. Det er tynt med ekstramateriell og det er ingenting som er spesielt imponerende med hverken lyd eller bilde.

Arme riddere

• Release: 7. mars 2012