Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

American Sniper

Ringreven Clint Eastwood lager film om «legenden» som topper listen over flest snikskytter-drap i den amerikanske hærens historie.
American Sniper

Vi har faktisk kommet ut av tellingen over hvor mange filmer som har vært Clint Eastwoods ABSOLUTT siste; når det er sagt så beklager vi virkelig ikke at 85-åringen fortsatt regisserer filmer, for med kvaliteter som American Sniper ønsker vi mer enn gjerne Eastwood tilbake på det hvite lerretet igjen og igjen.

Denne gangen har Eastwood tatt for seg den fascinerende historien om den virkelige spesialsoldaten, SEAL, Chris Kyle (Bradley Cooper) med de mest utrolige skyteferdigheter. Etter å ha sett, fra sitt enkel hjem i Texas, amerikanske ambassader bli angrepet i Kenya og Tanzania, og deretter 9/11 bestemmer rodeohelten Kyle seg for å forsvare fedrelandet («det beste landet i verden») og familien. Som 30-åring kommer han seg gjennom den tøffe rekruttskolen og blir skarpskytter i Irak. Offisielt skjøt han over 160 irakere under sine fire turer til det krigsherjede landet – han kom hjem som en forandret mann.

American Sniper_11

American Sniper har mange likhetstrekk med Kathryn Bigelows Oscar-vinnende The Hurt Locker (2008), om en «enkel» mann som desarmerer bomber i Irak og ender opp desillusjonert. Men Eastwoods film er fortalt mye mer direkte og nærmest dokumentarisk enkel. Cooper gjør en formidabel jobb i å portrettere den jordnære og naive texaneren som kun er i Irak for å gjøre en jobb og beskytte sitt land – uten at han noensinne stiller de komplekse spørsmålene med oppdraget og krigen. Ærlig og ekte fremstiller Eastwood soldatenes helvete i sand, hete og omgitt av fiendtlige innfødte, men filmen mangler tidvis nerve og engasjement.

N07A6557.dng

I litt for lange perioder blir historien nærmest like uengasjert og likegyldig som helten den fremstiller, kun tidvis blir han konfrontert med «jobben» sin og hva den faktisk gjør med ham som menneske. Chris Kyle innbyr ikke akkurat til emosjonell tilknytning, vi blir nærmeste sittende som distanserte betraktere i det historien utfolder seg. Det sagt så behersker Clinter’n fortsatt tettpakkede actionscener med bravur, og serverer oss som helhet en utrolig dramatisk beretning fra vår alt for nære historie; og nok en gang får vi innprentet at krig er et helvete, i denne filmen veldig betraktet fra den ene siden av bordet. Fire stjerner.

AMERICAN SNIPER 0696974.tiff 0277017.tiff AMERICAN SNIPER TA3A5741.DNG
<
>

Billedkvaliteten er litt røff og blass i fargene, har dog en solid skarphet og naturlige fargemetning. Surroundsporet (Dolby Atmos 5.1.2) er i en særklasse! Usedvanlig krystallklart talespor, det dundrer presist og rister i subwooferen når tanks ruller inn over lerretet og i de mange intense skyte-scenene hviner kulene rundt og over oss med en fantastisk treffsikkerhet. Rett og slett en nydelse – og en opplevelse i seg selv! Bonusmaterialet på BD-en består av en brukbar halvtimes bakomfilm samt fokus på den virkelige Chris Kyle.

Les mer om Clint Eastwood filmer her

• Release: 1. juni 2015
  • Regi: Clint Eastwood