: American Beauty

Kevin Spacey gjør sin livs rolle som den middelaldrende mannen midt i en gigantisk midtlivskrise. Med Sam Mendes i registolen får vi et lite mesterverk av en film!
American Beauty

Det er som om Lester Burnham (Kevin Spacey) en dag plutselig bråvåkner fra sitt konforme liv i forstaden, med stor villa med plen, en hardt arbeidende kone, tenåringsdatter og god jobb – og innser at alt er meningsløst. En erkjennelse som akselereres av den nerdete tenåringsdatterens (Thora Birch) flotte og råflørtende venninne (Mena Suvari); han sier opp jobben, begynner å pumpe jern, får seg jobb på burgersjappe og setter foten ned hjemme.

Mesterregissør Mendes har full kontroll på dette høyst personlige blikket på den amerikanske drømmen, med et karakterdrevet drama der personen sliter hverandre i forskjellige retninger; fra hans maniske karrierefrue, den opprørske datteren som faller for den utstøtte nabogutten som filmer alt, hans diktatoriske far (Chris Cooper) og den flørtende venninnen som egentlig er den mest usikre av dem alle. Nydelig foto og et musikkspor som matcher innholdet. Dypt seriøst og tidvis tragisk, men med masse forløsende humor. Scenene som virkelig brenner seg inn i hukommelsen er i det Lester brått får nok av de dørgende kjedelige middagsrutinene, med ”dannet” middagskonversasjon og taffelmusikk, når han ”fersker” Fruen i sin nye jobb på McDrive og når machonaboen bryter sammen. Ubetalelig! Vel fortjent vant filmen Oscar for årets beste film.

Billedkvaliteten er svært tilfredsstillende, nesten i overkant crispy, lydsporet (dts-HD) gir det lekre musikksporet topp kvalitet. Skandaløst at discen er strippet for ekstramateriell!

• Release: 16. mai 2012
  • Regi: Sam Mendes