All Quiet on the Western Front

Universal har i årevis arbeidet hardt med å restaurere katalogen sin. I den forbindelse får vi nå et fascinerende gjensyn med en av tidenes største krigsfilmklassikere – All Quiet on the Western Front.
Krig
All Quiet on the Western Front

Filmen, som er basert på romanen til Erich M. Remarque, er en skildring av hendelser fra første verdenskrig. Vi møter syv unge skolekamerater som verver seg frivillig til tjeneste og rykker ut til fronten. På en særdeles usminket måte opplever vi guttenes hverdag med alle grusomheter, men også samholdet, humoren og de små øyeblikk hvor de finner en vei ut fra krigens elendighet.

All Quiet on the Western Front (Intet nytt fra Vestfronten) er en utrolig imponerende film! Den er over åtti år gammel og ble laget bare tre år etter at den første filmen med dialog kom ut (The Jazz Singer, 1927). Filmen er selvfølgelig ufrivillig komisk og teatralsk ved flere anledninger for dagens publikum, men den er så absolutt imponerende på flere plan. Det tekniske arbeidet med foto, klipp og produksjonsdesign er meget imponerende, men den har også et flott manus, gode skuespillerprestasjoner og en gripende poetisk realisme. Med sine drøye to timer og femten minutter så vil nok filmen virke statisk og treg for mange av dagens publikum, men den er så definitivt severdig, og har også perioder med høyt tempo. Da filmen ble produsert var mange skeptiske til en så ambisiøs filmatisering, men den ble en stor suksess både blant kritikere og publikum, og vant Oscar for både beste film og regi. Lewis Milestone var en ganske ukjent regissør da han fikk jobben, men ble senere en legende i Hollywood kjent for en rekke store filmer som for eksempel Oceans eleven (1960) og Mytteriet på Bounty (1962). Likevel er det hans store krigsfilm All quiet on the western Front som er kjent for å være hans mesterverk. Fem stjerner.

Selvfølgelig er både bildet, og spesielt lyden, full av sjarmerende skavanker, men det er gjort en utrolig bra jobb med restaureringen! BD-en inneholder lite ekstramateriell, men den har blant annet en interessant liten dokumentarfilm om restaurering av filmklassikere.

• Release: 15. februar 2012
  • Regi: Lewis Milestone
  • Med: Lew Ayres, Louis Wolheim, Slim Summerville, Raymond Griffith, John Wray, Russell Gleason