Airport

Med den stjernespekkede Airport fikk vi i 1970 den aller første flykatastrofefilmen. Skjønt katastrofefilm, med dagens øyne minner den mer om en episode av realityserie fra en flyplass.
Airport

Snøstormen slår inn over flyplassen i Lincoln, og et fly kjører seg fast på rullebanen. Kaos råder i det den ene rullebanen blokkeres, og sjefen får press på seg til å stenge. Samtidig boarder en mann flyet til Roma med en bombe i stresskofferten.

På bakken, og i luften, er det en overflod av intriger, sjalusi og utroskap. Mange av scenene blir ufrivillig komisk og fremstår karikerte, så fikk den da også en parodi i 1981 med komiklassikeren Airplane!. Burt Lancaster er flyplassjefen som må slåss med både snøen, piloter, styret, passasjerer og sin kone, samtidig som han desperat forsøker å holde flyplassen åpen, samt få Roma-flyet trygt ned på bakken igjen. Filmens hovedfokus ligger dessverre ikke på katastrofen som truer, men heller på de mellommenneskelige problemene og intrigene som råder. Det tar lang tid før spenningen utløses og her burde man ha klippet bort en halvtimes tid. Skuespillet er av varierende kvalitet, spesielt Dean Martin fremstår som en parodi. Et helt greit drama uten mye smak av katastrofe. Tre stjerner.

Skuffelsen er stor når man går til innkjøp av en eldre film som relanseres på Blu-ray og kvaliteten er som en godt brukt VHS. Noe som definitivt ikke kan sies om Airport. Sjelden har vi sett en så gammel film med en så blendende billedkvalitet! Gnistrende skarpe bilder uten antydning til støy, og selv et hvert lille snøfnugg er så skarpt at vi måper. Også lydsporet er meget bra men mangler litt dybde og trykk i bassen. Dessverre intet bonusmateriell.

• Release: 5. september 2012
  • Regi: George Seaton
  • Med: Burt Lancaster, Dean Martin, Jacqueline Bisset, George Kennedy, Van Heflin, Lloyd Nolan