: Agora

I det Herrens år 391 etter Kristus, kun 67 år etter kirkemøte på Nikea, er kristendommen i en voldsom fremmarsj.

Publisert 25.11.10 - 10:00
Agora

Vi befinner oss i den legendariske byen Alexandria hvor stadige trefninger finner sted mellom den nyfrelste kristne befolkningen og de som dyrker de tradisjonelle ”hedenske” gudene. Bildet blir ikke mindre komplisert når heller ikke kristenfolket og jødene kan leve i fred og harmoni. Midt oppe i disse voldsomme omveltningene og kaoset befinner filosofen Hypatia (Rachel Weisz) seg. Hypatia er en virkelig person som var en fremtredende forsker og astronom, i studiet av planetene og himmelhvelvingen lå hun århundrer foran bl.a. Keppler.

Om du none gang har lurt på hvordan verden ble kristnet, og om datidens kristne var ”bedre” enn dagens ekstreme muslimer, så gir Agora deg en del av svaret. Amenábar (regi) har laget et særdeles storslagent historisk drama, men med klare paralleller til dagens forskrudde samfunn. Når vi på slutten av filmen blir vitne til en grusom steining klarer vi ikke å fri oss fra tanken på at det den dag i dag foregår tilsvarende barbariske handlinger kun noen timers flyreise fra vårt lille trygge hjørne av verden. Det kvinnesynet som fremstilles i Agora er, selvsagt, svært oldtids, men heller ikke det er i mange deler av verden endret mye de siste 1700 årene. Og med tanke på religionskrig mellom muslimene og Vesten kan man også her finne likhetstrekk ved å skue seg over skulderen og noen år tilbake i tid.

Weisz er glimrende som den standhaftige og prinsippfaste filosofen som lengter etter ny viten, samt å opplyse sine medmennesker. En standhaftig kvinne som lever og ånder for vitenskapen og retten til å tenke fritt. Elegant styrer hun unna potensielle beilere, for å kontrolleres av en mann vil hun ikke. Amenábar bygger historien rundt noen nøkkelpersoner og gir dem mulighet til å fremstå som komplette mennesker, med styrker og svakheter – og at makt korrumperer. Det er både et svært personlig og allmenngyldig drama han serverer oss. At Agora ikke fikk kinorelease i Norge er for oss komplett uforståelig! Se og lær! Fem stjerner.

Både lyd- (DTS-HD) og billedkvaliteten er upåklagelig, noe som kommer godt til rette med alle de storslagne oversiktsbildene over den vakre oldtidsbyen, der hver lille detalj kommer sylskarpt frem. Ekstramaterialet er dessverre kun noen utelatte scener, stills, samt intro av Amenábar.

Agora

• Release: 29. september
  • Regi: Alejandro Amenábar