A Serious Man

Blu Ray anmeldelse

Larry Gopnik er en veldig alvorlig og seriøs mann, en mann sterkt begrenset av sine sterke religiøse jødiske dogmer.
A Serious Man

Vi befinner oss i forstadshelvete i USA på midten av 1960-tallet, og Larry går gjennom en durabelig midtlivskrise. Hans kone bedrar ham med deres felles venn, en ufordragelig hyggelig 20 år eldre gubbe, han sliter på jobben, hans arbeidsledige bror har invadert hjemmet deres på ubestemt tid, tenåringssønnen er konstant høy på marihuana og det strømmer inn med anonyme svertebrev til jobben.

Coen-brødrene er blant våre favorittregissører, med sterke filmer som Fargo, The Big Lebowski, O Brother, Where art Thou og No Country for Old Men har de satt sitt umiskjennelige preg på filmhistorien de siste tiårene; kjennetegnet av sære karakterer og underfundige historier, ofte med et svært komisk tilsnitt. Med A Serious Man (som var nominert til Oscar for Årets beste film) har de laget et personlig portrett om en meget religiøs jøde, en mann i dyp midtlivskrise og fullstendig uten ryggrad. En svært interessant film med godt skuespill men som dessverre ikke evner å engasjere. Jo visst er de til stede, de sære Coen-karakterene, ikke minst representert ved den fremste rabbien, og den herlig absurde humoren er underliggende filmen igjennom. Men karakterene blir for outrerte og fjerne, vi tror ikke tilstrekkelig på dem til at dette skal bli en storartet film.

Et særdeles bra lydspor og god billedkvalitet er hva denne BD-utgivelsen byr på. Av bonusmateriell er det ikke mye, men det lille som er er veldig bra. Ikke minst falt vi for dokumentaren om hvordan de har gjenskapt 1960-tallet.

• Release: 17. mars
  • Regi: Ethan Coen
  • Med: Michael Stuhlbarg, Richard Kind, Fred Melamed, Sari Lennick