: A Good Day to Die Hard

Blu-ray anmeldelse

I 1988 skapte John McTiernan (regi) og Bruce Willis actionhistorie. Med Die Hard satte de en ny standard for kommende actionfilmer og la premissene for mange tiår fremover. Oppfølgerne kom som perler på en snor inntil det gikk 12 år mellom nummer 3 og 4. Men, kan John «Yippie-ki-yay, Motherfucker» McClane fortsatt imponere og overbevise?
Karakter
Action
A Good Day to Die Hard
Annonse
Annonse
forfatter

I et Hollywood med stadig større idétørke, og der villigheten til å satse penger på nye risikofilmer krymper inn, er gjenopplivning av gamle blockbustere blitt mer normen enn unntaket. Rocky er nå kommet opp i seks filmer, Rambo i fem (den sjette er under planlegging), selv Schwarzenegger er tilbake i gamle fotspor og Die Hard er her med sin femte film – og allerede er nummer seks planlagt til 2015!

Da den fortsatt behårede og relativt ukjente Bruce Willis tok steget fra den komiske detektivserien Moonlighting (1985-‘89) over til actionfilmgenren på det hvite lerretet, kunne ingen forutse hvilken suksess det skulle bli. Med John McTiernan (Predator) i registolen og nykommeren Jeb Stuart som manusforfatter, skapte de en helt ny type actionhelt. Med en ukonvensjonell, ordinær fyr, som gav faen i lover og regler, en mann som ble grisebanket så hardt og likevel tok det hele med et smil og en kjapp replikk, en familiefyr som hadde samme problemer som deg og meg, så skapte de en skuddsikker antihelt som vi alle kunne heie på! Og kombinasjonen mellom hardbarkete actionscener og befriende humor gjorde Die Hard nærmest til en familiefilm (i alle fall i undertegnedes familie).

Oppfølgeren (med finske Renny Harlin) var voldeligere, men fulgte stort sett i samme fotspor. I Tredjefilmen (New York) var McTiernan tilbake og gav oss et friskt pust med et originalt manus og Samuel L. Jackson og Jeremy Irons i storform. Comebacket med fjerdefilmen var en blandet opplevelse, kortere og massivt mer actionpakket enn før lot vi oss forføre nok en gang, mye på grunn av nostalgien. Hva så med John Moore i registolen, og McClane-sirkuset flyttet ut av USA (til Moskva) – er det virkelig en god dag å dø hardt på?

Vår hardtarbeidende New York-purk tar turen til Moskva for å assistere sin sønn som, mildt sagt, har havnet i trøbbel i det russiske justissystemet. Selvsagt går det ikke lang tid før halve byens sprenges i biter og kuleregnet smeller som hagl i Moskvas gater. Om McClane var «out of jurisdiction» i LA og Washington, så er han det til gangs i kommunisthovedstaden, og møter på nye utfordringer – men han, og sønnen, svarer med samme mynt.

Mer fordummende og forutsigbar enn de foregående, og skjemmet av en del unødvendig eksplisitte voldsscener, er det til syvende og sist de ekstravagante actionscenene som redder dagen; spesielt lar vi oss imponere av en ekstravagant biljaktscene som pågår i det «uendelige» og knuser halve Moskvas bilpark!  Dessverre har de ikke maktet å beholde intimiteten og «feelingen» fra de foregående filmene, A Good Day to Die Hard blir mer som nok en actionfilm. Det er på manusfronten det svikter, for her er plottet for uinteressant og søkt til at vi lar oss rive med – vi savner en Hans Grüber! Filmen er stappet full av karakterer som vi gir fullstendig faen i hvordan det går med, og klisjéaktige replikker som vi nærmest rødmer av.

Annonse

Fans av serien vil ikke gå direkte skuffet hjem, men mye av McClanes «sjel» er blitt borte i de simplifiserte actionscenene og et plott så tynt og hult som et vissent løv. Vi ønsker gjerne Mr. McClane tilbake i vår ringe stue, men da med forhåpentligvis adskillig mer substansiell bagasje i sekken. Tre stjerner til femtefilmen; men vi premierer samleboksen med 4 stjerner.

En heidundrende actionfilm som A Good Day to Day Hard blir kun som en lunken øl dagen derpå om ikke lydsporet leverer varene – og det gjør det (dts-MA 7.1) til det fulle på denne BD-en! Subwooferen får virkelig kjørt seg, og eksplosjonene kommer herlig presist fra høyttaleren både bak og foran. Billedkvalitetene er også meget bra, men det gjennomgående mørke bildet svekker detaljrikdommen i enkelte scener. På bonusfronten er det meste med, bl.a. kommentarspor (regissøren), utelatte scener en halvtimes dokumentar om den spektakulære biljaktscenen, fokus på comebacket til McClane, storyboards, trailers og spesialeffekter, samt en timelang, svært grundig og informativ, bakomfilm!

PS! Samleboksen Die Hard – Legacy Collection med alle fem filmene slippes også nå på BD.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Release: 26. juni 2013
  • Regi: John Moore
  • Med: Bruce Willis, Jai Courtney, Sebastian Koch, Mary E. Winstead, Yuliya Snigir, Cole Hauser
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2013
  • Tid: 1:38 t
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Harrison Ford-filmen fra 1986 gjør comeback som TV-serie.
For første gang kan du strømme video i nært tapsfri UHD Blu-ray-kvalitet. Men langt fra alle får tilgang til tjenesten.
Ny, actionmettet, Marvel-trailer er nå sluppet.
Marvel/Disney slipper i dag nok en trailer for Black Widow.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.