A Dangerous Method

Rundt Sigmund Freuds fascinasjon av at alle våre handlinger kunne tilskrives seksualitet har Cronenberg skapt en særdeles stilsikker film om den spede begynnelsen på psykoanalysen og samarbeidet, og konfliktene, mellom Carl Jung og hans mentor Freud.
A Dangerous Method

Den unge psykiateren Carl Jung får på begynnelsen av 1900-tallet den russiske jøden Sabina Spielrein (Keira Knightley) som pasient på sin klinikk i Zürich. Jung er overbevist om at roten til alt ondt, og for så vidt godt, kan spores tilbake til barndommen – så også hos denne hysteriske kvinnen. Han blir med på en opprivende reise inn i Spielreins sinn, og både skremmes og fascineres av hennes væremåte og utadvendte seksualitet. Jung tar casen Spielrein til sin venn Sigmund Freud, som fra sin klinikk i Wien forfekter at alt kan spores tilbake og forklares med seksuelle undertoner og lyster. De to foregangspsykiaterne blir først faglig stimulert av hverandre, før det ender opp i en bitter faglig og høyst personlig strid.

Cronenberg tegner tidskoloritten i mellomkrigs-Europa med sikker hånd, og har et godt grep om karakterutviklingen til historiens tre hovedpersoner, hvorav alle leverer glimrende rolleprestasjoner, ikke minst Viggo Mortensen er herlig som Freud, mens Knightley tenderer til overspill i filmens første fase, men kommer særdeles sterkt tilbake. Til tross for sin relativ korte spilletid, føles like fullt historien for lang, dramaturgisk er det for få svingninger og høydepunkter, det hele lunter litt for mye av gårde der vi stort sett er flue på veggen i et psykososialt seminar. Latent i historien bør det ligge mye mer krutt enn det Cronenberg makter å få frem. Nydelig foto, klipp, tidskoloritt og skuespill til tross; det blir en litt for tannløs historie vi serveres. Fire stjerner.

Billedkvaliteten er blendende skarp og fargesterk. Lydsporet, i dts-HD, imponerer. På bonusfronten blir vi avspist med et særdeles godt kommentarspor av Cronenberg som virkelig belyser og utdyper historien, samt en meget kort bakomfilm med noen få intervjuer

• Release: 31. oktober 2012
  • Regi: David Cronenberg
  • Med: Keira Knightley, Michael Fassbender, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon, André Hennicke