99 Homes

Illusjonen om den amerikanske drømmen

I 2008 var den mange som opplevde at den amerikanske drømmen brast i tusen knas.
99 Homes

Den hardtarbeidende bygningsarbeideren Dennis Nash (Andrew Garfield, The Amazing Spider-Man) lever med sin datter og mor midt i den enorme forstadsbebyggelsen utenfor Orlando. Omgitt av Walt Disney World, Sea World og Universal Studios ser han den amerikanske drømmen smadres i tusen knas i det han misligholder lånet når han mister jobben. Banken tvangsselger huset, og den kalde og kyniske Rick Carver (Michael Shannon, Boardwalk Empire) kommer for å kaste ham ut.

99 Homes_5x 99 Homes_6x 99 Homes_2x 99 Homes_3x 99 Homes_4x
<
>

I desperasjon tar Nash småjobber fra mannen som kastet ham og familien på gaten, før han vet ordet av det er han blitt blendet av de store pengene, og står selv i første rekke når nye familier skal bli husløse.

En svært aktuell film i dagens skitne presidentvalgkamp, der det er et faktum at den amerikanske middelklassen har sakket stadig mer akterut, og ringvirkningen fra bankkollapsen i 2008 fortsatt preger landet. Det fascinerende med historien er utviklingen hos Nash, fra sint og skuffet husløs, til full fart på vei mot rikdom og økt villighet til å (for seg selv) bortforklare hva han er med på, samt villigheten til å kutte hjørner og strekke loven. Toppet med glimrende skuespill fra Shannon har 99 Homes blitt et sterkt drama fra vår samtid. 4 sterke stjerner.

Litt for soft billedkvalitet, med duse farger. Et bra lydspor, men kun et ok kommentarspor og noen utelatte scener i bonus.

• Release: 14. mars 2016
  • Regi: Ramin Bahrani