3 Days to Kill

Et greit anslag og et lovende utgangspunkt for en god actionfilm blir fort revet i stykker i 3 Days to Kill. Skuffelse, tristesse og forvirring er det man sitter igjen med.
3 Days to Kill

CIA-agenten Ethan Renner (Kevin Costner) ender opp på sykehuset etter et mislykket oppdrag og får vite at han har en farlig krefttype med kort tid igjen å leve. Han bestemmer seg for å oppsøke sin ekskone og datter som lever i Paris slik at han kan få tilbringe sin siste tid med dem, og gjøre godt for alle årene han har brukt i tjenesten. Pensjonsalderen blir imidlertid ikke lett da han blir presset til å ta et siste oppdrag mot at han får en medisin som kan redde livet hans og familieidyllen.

Historien er skrevet av Luc Besson (tar han aldri ferie?), regissert av McG (Charlie´s Angels, Terminator Salvation) og har en gammel men barsk nok Kevin Costner i hovedrollen. Utgangspunktet er som sagt bra nok men 3 Days to Kill blir en gedigen skuffelse. Filmen klarer aldri å bestemme seg for hvilken genre den er og hopper uten mål og mening fra scene til scene uten narrativ fremdrift. Filmen er lappet sammen på verste vis i klipperommet og er et overraskende dårlig håndverk full av klisjéer og håpløs dialog. Det hjelper lite med noen få fiffige actionscener for å berge dette, og sjelden har to timer action virket så uendelig lenge. To stjerner.

Filmen er meget svak, så det er vanskelig å anbefale den på Blu-ray. Når det er sagt så har utgivelsen særdeles bra lyd og bilde med nesten topp score på begge deler. Null ekstramateriell.

• Release: 17. september 2014   Regi: McG
  • Med: Kevin Costner, Hailee Steinfeld, Amber Heard, Connie Nielsen, Tomas Lemarquis, Richard Sammel