Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

2012

Blu Ray

Vår alles kjære Roland Emmerich har hatt litt ev en berg-og-dal-bane karriere som regissør, og han er så visst ikke ukjent med gigantomane prosjekter, som bl.a. Independence Day, The Day After Tomorrow og 10.000 BC. Nå har han altså satt seg fore å lage alle katastrofefilmers mor. Og med 2012 så lykkes han da også – på et visst nivå.
Karakter
ActionDramaEventyr
2012

Ifølge Mayaindianernes eldgamle kalender får vi ragnarok, armageddon og the end of days i det Herrens år 2012 – vi har med andre ord ikke lang tid igjen. Nå er så visst ikke ”forutsigelser” om verdens undergang et nytt fenomen, men når det gjelder 2012 er det flere galninger på hver sin kant som har forutsagt alle verdens katastrofer. Rundt dette spinner altså Emmerich historien, og som sedvanlig er det en ordinær amerikansk familie som står i begivenhetenes sentrum. Limosjåfør og sci-fi-forfatter Jackson Curtis (John Cusack) får via eksentrikeren Frost (Harrelson) snusen i myndighetenes planer om å bygge en rekke gigantiske arker som skal føre noen få utvalgte av menneskeslekten videre. Dermed starter den ville jakten på å komme seg ombord i en av arkene med familiene og konas nye ektemann (!) på slep!

Så det er sagt med en gang, Emmerich har laget en helv… spektakulær film. I de senere år har vi blitt sånn passe blasert over stadig nye dataanimerte effekter, som gjør at vi lenger knapt hever et øyebryn, men tro oss, 2012 vil imponere deg! Aldri før har vi sette så mange ”herlige” naturkatastrofer så virkningsfullt og realistisk presentert i en film, her er det slik at den ene katastrofen avløses av den andre – den ene større og mer nervepirrende enn den andre. I tillegg er starten på filmen riktig bra, med, i denne sammenhengen, gode replikker og et fascinerende plott. Men akk, hvor lenge var vel Adam i Paradis? Stormannsgale, og klisjé- og stereotypfantasten Emmerich klarer selvsagt ikke å styre seg. Her lesses det på med så blødmefylte replikker, pinlig stereotype karakterer (som nyrike, usmakelige russere, heroiske svarte amerikanske presidenter, dumme blondiner og fanatiske politikere og militære ledere) og et plott som blir mer og mer forutsigbart og fullt av hull. Når den «klassiske» scenen med dum og stygg hund reddes i siste liten, mens millioner av fattige asiater sekunder før har blitt utslettet, sier vi takk for oss! Og hvorfor skal vi allerede etter en halvtime klare å forutse hvem som skal overleve og hvem som skal dø? Og at de skilte hovedkarakterene, med felles barn, skal finne sammen igjen er dessverre ingen sjokkartet opplysning. Når vi i tillegg etter hvert blir mett av de gjentagende ødeleggelsene, her har Emmerich pakket inn alle katastrofefilmer fra Poseidon, til Armageddon og Twister, blir helheten bare sånn midt på treet. Men her du evnen til å koble ut hjernen i to og en halv times tid, og ikke irritere deg over alle de tåpelige replikkene og plottvistene, så får du absolutt en helaften med grei popcornunderholdning og en mengde spektakulære katastrofescener; vi klarer bare ikke å tenke på hvor bra dette faktisk kunne blitt.

I en så spektakulær film som 2012 er god lyd og bilde essensielt, på dette planet svikter så visst ikke BD-utgivelsen – full score. I tillegg har de lesset på med en mengde bonusmateriell som bl.a. kommentarspor, bilde- i-bilde med innspill fra Emmerich mens filmen spiller, en morsom interaktiv Maya-kalender, utelatte scener, intervjuer, setdesign og alternativ slutt. Samt en interessant movieIQ som løpende forer deg med 100 % oppdatert nyttig og unyttig info under filmens gang. Savner kun en mer helhetlig bakomfilm.

Fakta
  • Release: 24. mars
  • Regi: Roland Emmerich
  • Med: John Cusack, Amanda Peet, Thandie Newton, Oliver Platt, Woody Harrelson
  • Land: Usa
  • År: 2009
  • Tid: 2:38t.
IMDB Rating
forfatter
Skrevet av

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Redaksjonen anbefaler

Les også

Vår alles kjære Roland Emmerich har hatt litt ev en berg-og-dal-bane karriere som regissør, og han er så visst ikke ukjent med gigantomane prosjekter, som bl.a. Independence Day, The Day After Tomorrow og 10.000 BC. Nå har han altså satt seg fore å lage alle katastrofefilmers mor. Og med 2012 så lykkes han da også – på et visst nivå.

Vår alles kjære Roland Emmerich har hatt litt ev en berg-og-dal-bane karriere som regissør, og han er så visst ikke ukjent med gigantomane prosjekter, som bl.a. Independence Day, The Day After Tomorrow og 10.000 BC. Nå har han altså satt seg fore å lage alle katastrofefilmers mor. Og med 2012 så lykkes han da også – på et visst nivå.

Vår alles kjære Roland Emmerich har hatt litt ev en berg-og-dal-bane karriere som regissør, og han er så visst ikke ukjent med gigantomane prosjekter, som bl.a. Independence Day, The Day After Tomorrow og 10.000 BC. Nå har han altså satt seg fore å lage alle katastrofefilmers mor. Og med 2012 så lykkes han da også – på et visst nivå.

Vår alles kjære Roland Emmerich har hatt litt ev en berg-og-dal-bane karriere som regissør, og han er så visst ikke ukjent med gigantomane prosjekter, som bl.a. Independence Day, The Day After Tomorrow og 10.000 BC. Nå har han altså satt seg fore å lage alle katastrofefilmers mor. Og med 2012 så lykkes han da også – på et visst nivå.

Vår alles kjære Roland Emmerich har hatt litt ev en berg-og-dal-bane karriere som regissør, og han er så visst ikke ukjent med gigantomane prosjekter, som bl.a. Independence Day, The Day After Tomorrow og 10.000 BC. Nå har han altså satt seg fore å lage alle katastrofefilmers mor. Og med 2012 så lykkes han da også – på et visst nivå.

Vår alles kjære Roland Emmerich har hatt litt ev en berg-og-dal-bane karriere som regissør, og han er så visst ikke ukjent med gigantomane prosjekter, som bl.a. Independence Day, The Day After Tomorrow og 10.000 BC. Nå har han altså satt seg fore å lage alle katastrofefilmers mor. Og med 2012 så lykkes han da også – på et visst nivå.

Vår alles kjære Roland Emmerich har hatt litt ev en berg-og-dal-bane karriere som regissør, og han er så visst ikke ukjent med gigantomane prosjekter, som bl.a. Independence Day, The Day After Tomorrow og 10.000 BC. Nå har han altså satt seg fore å lage alle katastrofefilmers mor. Og med 2012 så lykkes han da også – på et visst nivå.

Vår alles kjære Roland Emmerich har hatt litt ev en berg-og-dal-bane karriere som regissør, og han er så visst ikke ukjent med gigantomane prosjekter, som bl.a. Independence Day, The Day After Tomorrow og 10.000 BC. Nå har han altså satt seg fore å lage alle katastrofefilmers mor. Og med 2012 så lykkes han da også – på et visst nivå.

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.