100 Code, sesong 1

HBO

HBO er ute med en ny serie som føyer seg inn i rekken med kompleks krim fra Norden. Dessverre klarer ikke 100 Code å levere tilstrekkelig med kvalitet selv med en pen rolleliste og amerikansk krydder.
100 Code, sesong 1

I både New York og Stockholm har det i et tidsrom på tolv måneder dukket opp flere lik av unge, blonde og blåøyde kvinner. Etterforsker Tommy Conley (Dominic Monaghan) fra politiet i New York får en spesiell tillatelse til å bistå som observatør for Stockholmspolitiet. Han må samarbeide med den svenske politibetjenten og regelrytteren Mikael Eklund (Michael Nyqvist) som har lite til overs for den unge og kompromissløse amerikaneren.

Skandinavisk krim har alltid holdt en relativt høy standard og har i de senere årene også fått mye oppmerksomhet i utlandet under betegnelsen ”Nordic noir”. Fellesnevnere for genren er mørke og komplekse mordsaker som gjerne har to ulike partnere som også er mørke og komplekse. 100 Code følger samme oppskrift men klarer ikke å imponere nevneverdig. Historien er grei nok, men utvikler seg til en rotete affære med svake underhistorier. Karakterene er heller ikke spesielt interessante og skuespillerne virker tidvis uinspirerte. Når serien i tillegg er ganske dårlig redigert og lite visuelt spennende blir det totalt sett skuffende. Vi håper på en sterkere fortsettelse. Tre stjerner.

100 Code - sesong 1_7 100 Code - sesong 1_6 100 Code - sesong 1_5 100 Code - sesong 1_4 100 Code - sesong 1_3 100 Code - sesong 1_2
<
>