Jeep Compass blir endelig elektrisk! Den populære SUV-modellen har blitt bygget om fra bunn av på Stellantis’ STLA Medium-plattform, som er spesialutviklet for elektriske biler.

For nordiske vinterveier
Den firehjulsdrevne toppmodellen leverer 375 hestekrefter, og har et dreiemoment på hele 3100 Nm på bakhjulene. Dette gir fremkommelighet under krevende vinterforhold, og bilen kan ifølge Jeep klatre 20 % stigning uten trekkraft på forhjulene.
– Jeep som merkevare er fortsatt sterk i Norge, og vi har stor tro på at en elektrisk firehjulsdreven Compass vil passe perfekt i den største delen av det norske bilmarkedet, sier Harald Svindseth, merkesjef for Jeep og Bertel O. Steen.
Med 200 mm bakkeklaring og mulighet til å vade gjennom vann opp til 47 cm dybde, kan den nye Compass potensielt håndtere krevende føreforhold.

Jeep Compass får god rekkevidde
Når den firehjulsdrevne elektriske Compass kommer til Norge mot slutten av året, vil den ha en rekkevidde på opptil 600 km (WLTP), og støtter lynlading med en ganske gjennomsnittlig kapasitet på opptil 160 kW. Det betyr at batteriet kan lades fra 20 til 80 prosent på rundt 30 minutter.
Den firehjulsdrevne versjonen har et batteri på 96-98 kWh. Dette plasserer Compass i direkte konkurranse med populære modeller som Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq.

Økt plass og ny teknologi
Nye Compass er betydelig større enn forgjengeren. Den er 15 cm lengre, 8,5 cm bredere og har 16 cm lengre akselavstand. Dette gir 5,5 cm mer benplass i baksetet og et bagasjerom på 550 liter – 45 liter mer enn før.
Interiøret kommer med et 10-tommers digitalt instrumentpanel og en 16-tommers infotainmentskjerm. Jeep har valgt å beholde fysiske knapper for viktige funksjoner, noe som kan gjøre betjeningen enklere.
Alle Compass-versjoner kommer med nivå 2 autonom kjøreassistanse som standard, 360-graders kamera og over-the-air-oppdateringer.

Jeep-DNA videreføres
Selv om Compass nå går over til elektrisk drift, har Jeep beholdt merkevareidentiteten med den syvsporede grillen og karakteristiske hjulbuer. Alle versjoner kommer med Selec-Terrain kjøremodussystem som standard for ulike underlag.
Firehjulstrekkversjonen har angreps-/brekk-/avgangsvinkler på 27°/16°/31° og bakkestartassistent som standard.
Nye Jeep Compass ventes til Norge mot slutten av 2025. Detaljer rundt priser og ytterligere spesifikasjoner offentliggjøres senere.
Mer info: jeep.com