Elektrifiseringen er for lengst kommet til maritime fartøy. Vi har prøvekjørt den elektriske Candela C8 allerede, hydrofoilbåten som bruker mindre strøm når farten øker.
Elektriske fritidsbåter er altså ikke noe nytt, det er heller ikke elektriske ferger. Men autonome elektriske ferger er nytt.
Hyke Shuttle 0001 er den første fra Hydrolift Smart-City Ferries AS, og den er allerede på vannet i Arendal i Norge denne uken.
Fire stykker av den elektriske fergen skal frakte passasjerer på Seinen i Paris under olympiske leker i 2024, hvor den 15 meter lange fergen kan ta 50 passasjerer per tur. Hydrolift Smart-City Ferries AS er et selskap i Eker Group, som blant annet designer og bygger Hydrolift båter, og Bård Eker – mannen bak selskapet, er også kjent som designer for Koenigseggs superbiler.
Fergen er bygget i komposittmaterialer og veier bare 11 tonn: Den kan dokke og lade automatisk når den legger til bryggen, og i følge Hydrolift Smart-City Ferries, kan fergen utstyres med autonom navigasjon slik at den ikke trenger mannskap.