Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Vi kårer

Årets beste elbiler 2022-2023

En elbil er det rette valget for de aller fleste som skal bytte bil.

Skrevet av / 01.11.22 - 12:05
Årets beste elbiler 2022-2023

Selv om det blir laget biler med forbrenningsmotor i fremtiden, er det ingen tvil om at det er smartere å velge elbil. Fordelene veier i stor grad opp for ulempene, og det er ikke mange som ikke kan velge en elbil når den gamle skal byttes ut.

En av de tyngste grunnene til at mange velger en elbil fremfor en bil med forbrenningsmotor, er økonomi. Det er rett og slett billigere å kjøre elbil. Eiere av elbiler har lavere utgifter fordi service på en elbil er billigere. Selv med økte strømpriser, er det fremdeles mye billigere å kjøre elbil. Dessuten får man reduserte priser på parkering, billigere bompasseringer, og ikke minst:

En elbil har ikke noe lokalt utslipp, den er stillegående, og den vil slippe inn i såkalt grønne soner i byer hvor biler med forbrenningsmotor ikke har tillatelse til å kjøre.

Økonomi og miljø er åpenbart gode grunner til å velge elbil, men akkurat hvilken man skal velge, kan være vanskelig å finne ut av.

 

Elbiler i alle størrelser og prisklasser

Mange ser på prisen, rekkevidden og selvsagt størrelsen, når de skal velge elbil. En singel 25-åring med jobb i byen, har et helt annet behov enn en småbarnsfamilie som bor utenfor byen. Små bybiler som Fiat 500 Electric kombinerer et lite fotavtrykk med god rekkevidde, og passer fint for 25-åringen. Mens småbarnsfamilien trenger en større bil, som for eksempel Tesla Model Y, eller Volkswagen iD.4.

Det finnes små elbiler under 300.000 kr med god rekkevidde, men man passerer 400.000 kr når behovet for en større bil melder seg. De fleste elbiler har ingen problemer med å tangere en rekkevidde på 300 km, og de nyeste elbilene har stort sett reell rekkevidde mellom 350 og 450 km, og noen få med veldig stor batterikapasitet, klarer mer enn 500 km.

Før man kjøper en elbil, er det lurt å definere hvor mye rekkevidde man trenger. Hvor fort man kan lade er også viktig, for det er stor forskjell på ladehastighet. 50 kW tar mye lengre tid enn 150 kW når man skal ‘tanke’ en elbil.

Hvis man har mulighet til det, anbefaler vi sterkt at man installerer en vegglader hjemme. Da kan man få fra 7,4 til 22 kW lading, avhengig av strømnettet hjemme. Da kan man lade billig om natten, og våkne til oppvarmet og ferdigladet elbil.

De aller beste

Her har vi samlet de aller beste elbilene vi har testet det siste året, i tre størrelser og prisklasser. Det finnes enda flere, og vi har testet dem også, men her har vil valgt ut de vi mener er de beste valgene blant dem.

5 tips til ferske elbileiere:

Rekkevidde

 Det spretter opp hurtigladere langs veiene hele tiden, som demper rekkeviddeangsten betydelig. Finn ut hvor langt du vanligvis kjører, så ser man raskt om man trenger 500 km rekkevidde, eller om man klarer seg med 400 km. Husk at den reelle rekkevidden bestemmes av utetemperatur, hastighet, kjørestil, føreforhold, og last. Taklast som en full takboks, reduserer rekkevidden mer enn om man pakker godt i bagasjerommet. Campingvogn? Regn med en halvering av rekkevidden.

Lading

Der er minst like viktig hvor raskt man kan lade batteriet. Derfor skal man se etter hvor mye bilen kan ta imot, ikke bare i teorien, men også i praksis. Vår erfaring er at 200 kW ladefart ofte er mye lavere. Det skyldes flere ting, men ladekurver vil alltid se ut som en fjelltopp, hvor ladingen av et batteri med opptil 200 kW ladekapasitet, gjerne starter på 80 kW, topper rundt 170 kW, for så å falle under 50 kW når batteriet nærmer seg fulladet. Vårt råd er å se etter ladekapasiteten, som bør være godt over 100 kW på et lite batteri, og minst 150 kW på et større batteri.

Spar strøm

De fleste elbiler har et økonomiprogram som sparer deg for strøm. Da reduseres effekten, klimaanlegget dempes og enkelte funksjoner slås av for å spare strøm. Men det smarteste man kan gjøre, er å kjøre mykt og defensivt. Harde akselerasjoner er morsomt, men sluker strøm. Det samme gjør høye hastigheter. Kjører man i 110 km/t i stedet for 90 km/t, øker strømforbruket naturligvis, og har man takboks må man regne med ytterligere økt forbruk.

Lastekapasitet

Plass i kupeen og bagasjerommet er viktig for mange. Noen elbiler har bagasjerom både bak og foran, såkalt frunk, som utvider bagasjevolumet. Mens noen klare seg med 300 liter, må andre ha over 500 liter med plass. Men like viktig er lastekapasitet. Elbiler er på grunn av batteriet, tyngre bilder enn tilsvarende med forbrenningsmotor, og mange av dem har begrenset lastekapasitet i kilo. Sjekk hvor mye du kan laste i kg, ikke bare liter, så unngår du å gå på en smell.

Sett deg inn i operativsystemet

En vesentlig forskjell på elbiler og andre biler, er et avansert operativsystem som kan minne om det man har på mobilen. Der styrer man ikke bare varme, navigering og musikken i bilen, men også lading, og andre viktige innstillinger. Vi anbefaler at man lærer seg det skjermbaserte operativsystemet først som sist. Brukervennligheten varierer nemlig en del, og av trafikksikkerhetshensyn, bør man ikke fomle med pekeskjermen mens man kjører. Må man det likevel, lønner det seg å kunne det.

Nominerte til Årets beste elbiler

Vinnere av Årets beste elbiler 2022-2023

Årets beste bil, premim

Tesla Model Y Performance

Gi familien en rakett!

Når du trenger plass til hele familien, men ønsker noe som skikkelig biter fra seg, er Model Y Performance noe av det heftigste som finnes.

Siden Tesla ønsker å minimere antall fysiske knapper og paneler på innsiden, er det ingen egen førerskjerm på eller over rattet på Model Y Performance. Her er heller ingen Head-Up-skjerm i frontruta.

Nesten alt av innstillinger gjøres på infotainment-skjermen. Lyd, klimaanlegg, styringsassistenter og så videre.

Det kan virke rart å skulle vende blikket ned og til høyre for å få informasjon om hva som skjer foran deg. Men dette er ren tilvenning, for siden skjermen er såpass stor og dessuten liggende, kommer denne infoen såpass nært synsfeltet, at det i praksis ikke er noe problem.

Autopilot

Autopiloten i Teslaen har en velfungerende, aktiv filholder – og adaptiv hastighetskontroll som holder hastigheten i henhold til trafikken. En annen fin detalj med Teslas hastighetskontroll, er at den setter seg automatisk til fartsgrensen der du er, i stedet for å først låse seg til hastigheten bilen holder på daværende tidspunkt. Står du og stanger i 20 km/t i 80-sone, vil bilen med andre ord sette seg rett til 80, men følge trafikken, slik at du slipper å justere denne opp når det endelig løsner opp.

Betaler du ekstra for en mer avansert Autopilot, får du summon-funksjon, og på høyeste nivå er bilen klar for total selvkjøring. Noe som ikke er lov, og ikke kan aktiveres, på nåværende tidspunkt.

Plass, rekkevidde – og underholdning!

Model Y Performance har rekkevidden og ytelsen man forventer fra en bil med T-en i «grillen», og da har vi ikke nevnt Teslas overlegne ladenettverk.

Model Y har MASSE bagasjeplass, og ytelsen på Performance-versjonen er spinnvill! Ser man så på prislappen, er den vesentlig lavere enn nærmeste konkurrent (Mustang Mach-E GT), og om du i tillegg liker den høyteknologiske men likevel minimalistiske tilnærmingen, begynner det å bli få grunne til å ikke anbefale dette beistet fra Tesla.

Årets beste bil, high-end

BMW iX M60

Verdens beste SUV

Den raskeste utgaven i BMWs iX-serie er en formidabel bil på alle måter.

Magen bytter plass med lungene når den svære BMW-en dykker utfor den bratte bakken. Kroppen letter nesten i setet og skyvet er enormt. Det føles som å bli sluppet ned den bratteste bakken i en berg og dalbane. Jeg ser plutselig at det telles lynraskt til 200 km/t. Når den første svingen nærmer seg slipper jeg pedalen og bremser bilen hardt ned før venstre-høyre-kombinasjonen, og trekker pusten.

De enorme kreftene flytter den tunge BMW-en raskere enn noen annen el-SUV, men det er det massive dreiemomentet som virkelig imponerer. For 3,8 sekunder fra 0-100 km/t er i samme klasse som Porsche Taycan GTS Sport Turismo, Tesla Model Y Performance, og BMWs i4 M50. Men det er dreiemomentet her som skiller ytelsen vesentlig fra de andre. Akselerasjonen i fart, ut av en sving for eksempel, gir et umiddelbart skyv som holder leeenge, og går man av gassen eller wattpedalen, høres et snerr som minner om en girkasse som girer ned.

M60 har det samme 111,4 kWt batteriet som xDrive 50. Her er rekkevidden litt kortere, med opptil 561 km, mot 617 km i en 50. Forbruket er naturligvis høyere. BMW sier  21,7-24,7 kWt/100km, vi klarte 20,9 kWt på blandet kjøring, men så fort 25 kWt etter å ha kjørt bilen litt hardere, litt fortere, og med flere akselerasjoner.

Bilen leveres med Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System. Et meget potent anlegg med 30 høyttalere, også i taket, rumperistere i forsetene, og 1615 w effekt (!). Anlegget spiller fletta av de fleste hjemmeanlegg, og man kan koble til en iPhone via. Apple CarPlay og styre spillelistene på mobilen med knappene på rattet, eller på skjermen.

M60 er den hittil mest potente utgaven av BMWs iX xDrive, og kombinerer rå ytelse med den samme kjørekomforten som i en xDrive 50. Det har selvsagt sin pris. En M60 er rundt 300.000 kr dyrere, og noen ville kanskje foretrukket en enda mer hardcore M-utgave av iX-en. Jeg tror det holder lenge med ytelsene til en M60. Som tross at den ikke  er en rendyrket M BMW, er så sinnsykt rask jeg tror mange råere biler vil få problemer med å henge med den brutale akselerasjonen 1100 Nm kan gi. BMW iX M60 er akkurat som en xDrive 50, bare mye raskere.

Årets beste bil, basic

Cupra Born 58

Den tøffeste småbilen

Cupra Born er den tøffe tvillingen til VW ID.3. Etter denne kom på veien, kan vi ikke skjønne at noen vil ha volkevognen.

Den kompakte Cupra Born er bygget på Volkswagen-gruppens elektriske MEB-plattform – noe den deler med blant andre VW ID.3, ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Å sette seg inn i Cupra Born er en herlig, men likevel litt merkelig opplevelse. Den føles så kjent, men likevel så fremmed.

Born føles større ut inni enn den ser ut utenpå, takket være en lang akselavstand på 2,77 meter. Det betyr at voksne personer fint kan sitte i baksetet, på bekostning av et spartansk bagasjerom på 385 liter.

I forhold til ID.3 er Cupra Born strammet opp både her og der, sportssetene former seg mye bedre rundt kroppen, og de generelle kjøreegenskapene er sportsligere og mer gøyale.

Cupra har sin opprinnelse som racing-merket til Seat, men står nå på egne bein. At Cupra dermed vil ta med seg racing-genene inn i sine i gatebiler, er derfor helt naturlig. Selv i en kompaktbil som Born.

Ekte kjøreglede

Bilen kommer kjapt opp i hastighet, og er det en treiging foran deg du bare må passere, så smetter du lett forbi. Vel å merke i lave hastigheter, for i 80- og 90-sone er det mindre krutt å gå på. Dette vil nok bedres noe med eBOOST-utgavene, som øker effekten fra 204 til 231 hestekrefter.

Den kompakte Born er et virkelig friskt pust blant de elektriske kompaktbilene, og selv om den deler 90 prosent av DNA-et til VW ID.3, så skiller den seg der det teller. Med et veldig mye kulere utseende og mer sportslige kjøreegenskaper er den morsommere å kjøre, og den er en helt annen glede å sette seg inn i.

Å cruise rundt i en Cupra Born gjør at en gråhåret mann føler seg en god del yngre igjen, og har du midtlivskrise bør denne kunne gjøre jobben nesten like godt som en tullete dyr sportsbil.

Rekkevidden på 58 kWh-utgaven er inntil 424 km (WLTP), mens du får opp mot 548 km med 77 kWh e-BOOST.

Born er et nærmest perfekt førsteforsøk på en ren elbil fra Cupra, og ønsker du noe enda sprekere, kan du gå for gleder oss til fortsettelsen. Spot on!

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Nyhet

Bli med i en eksklusiv L&B-gruppe!

Hjelp oss til å bli bedre og mer relevant – vinn flotte premier.
Les mer
Lyd & Bilde
Scroll to Top