data-srcset
Pure Highway 400
Oktober 2016Pure Highway 400

DAB-radio i bilen

Hvis bilen din ikke har DAB-radio, trenger du en adapter. Da kan du godt velge Pure-adapteren, som er blant de beste.

Meget god lyd, enkel betjening, Bluetooth-strømming og appkontroll.
Installasjonen kan virke krevende, knappene er små, og prisen i høyeste laget.

Du har kanskje fått meg deg debatten om slukking av FM. I 2017 må vi gradvis over til det nye digitale bakkenettet for radio, kort og greit kalt DAB. Eller DAB+, bare for å øke forvirringen enda mer.

For i Norge har man besluttet å fase ut det gamle FM-nettet for radio, og erstatte det med digitalradio. For deg og meg betyr det at vi må ha en DAB+ radio, eller nettradio tilgjengelig for å høre radio. Du kan også bruke radioapp på telefonen, eller radiokanalene på kabel-TV-mottakeren, men du vil ikke kunne høre FM-radio.

Unntaket er noen nærradiostasjoner, som har konsesjon til å sende på FM frem til 2022.

Mange har allerede byttet ut den gamle radioen hjemme, men en moderne radio som har både FM, DAB+ og kanskje nettradio, og er sikret radiolytting også når FM-senderne gradvis slukkes i 2017.

Først ut er Nordland fylke, som slukker FM 11. januar, deretter slukkes det fylkesvis til de siste senderne slås av 13. desember.

Betjeningen er såre enkel, men knappene er i minste laget. (Foto: Produsenten)
Betjeningen er såre enkel, men knappene er i minste laget. (Foto: Produsenten)

Få biler med DAB

I følge en undersøkelse gjort av TNS Gallup, finnes det drøyt 2,3 millioner DAB-radioer i norske hjem. Hvor mange av dem som er DAB+ vites ikke, og dét er viktig, fordi det er bare DAB+ og ikke DAB uten pluss, som kommer til å virke i 2017.

Med andre ord, har du en FM-radio med den eldre generasjonen DAB, blir den stille neste år. Da trenger du nettradio, eller en radio med DAB+.

annonse

Verre er det for bilparken i Norge, hvor de færreste har tilgang på DAB+ radio. De ferskeste tallene vi fant, var 575.000 biler med DAB-radio. Sammenlignet med 3 millioner person- og varebiler, er det et lavt tall.

annonse

For å få DAB i bilen, trenger man en radioadapter med DAB+ mottak. Det er ikke bare enkelt å få til.

Knappene lyser i mørket.
Knappene lyser i mørket.

Installasjon

I motsetning til en DAB-radio man setter på kjøkkenbenken, krever en biladapter med DAB installasjon. Man skal finne en hensiktsmessig og sikker plass for mottakeren, antennen, og ha tilgang til strøm i bilen. Som regel et 12V-uttak, med en 12V USB-adapter. Hvis bilen allerede har et USB-uttak, kan man bruke det, men uansett hva slags tilkoblingsmuligheter man har, må man strekke en antenne rundt frontruten for i det hele tatt å få inn signaler.

DAB-pionerene Pure har drevet med digitalradio lengre enn de fleste, og er kjent for sine brukervennlige og vellydende radioer. Deres nye Highway-serie festes på dashbordet i bilen med tape, og så får man tilgang til alle radiostasjonene på DAB+, og du kan i tillegg strømme musikk fra mobilen med Bluetooth. For eksempel fra Spotify.

Highway 400 som denne kalles, består av to hoveddeler. En mottaker som festes i et hjørne av frontruten, en antenne som festes i mottakeren, og en trådløs og batteridrevet styringsenhet. Som altså skal stå innen rekkevidde på dashbordet, eller i midtkonsollen. Den er enkel å feste, men er man ikke komfortabel med å installere og trekke ledninger i bilen, kan man få utsalgstedet til å stå for installasjonen.

annonse

Antennen er en tynn folie som helst ikke skal bøyes for mye på. Mottakeren har en lang ledning som skal strekkes til en USB-kontakt eller adapter med 12V – og en 3,5 mm minijack plugg skal inn i en ledig AUX-inngang i bilens anlegg. Da har man strøm, lydtilkobling og mottak.

Antenne, USB og minijack må monteres og plugges til for å få lyd i bilen. (Foto: Produsenten)
Antenne, USB og minijack må monteres og plugges til for å få lyd i bilen. (Foto: Produsenten)

Å bruke

Alternativt kan man strømme DAB til FM-radioen i bilen hvis man ikke har en AUX-inngang. Praktisk, men ikke like vellydende som en tilkoblet ledning. Den dyrere Highway 600 er forresten lik 400-modellen, men gir deg i tillegg håndfri tilgang til mobilen.

Hver gang du slår på tenningen, starter antennen tilkobling til styreenheten, eller fjernkontrollen om du vil. Det tar noen sekunder før du får lyd, men da er lydkvaliteten klokkeklar og dynamisk. Med fin klangfylde og godt med bass. Hvor godt det blir avhenger selvsagt av anlegget og høyttalerne i bilen, men så lenge antennen er tilsluttet AUX-inngangen, er lydkvaliteten faktisk bedre enn fra FM-radio.

Det finnes ikke sus. Så lenge antennen har dekning, har du lyd. Også i de tunellene som har fått DAB-sendere. I 2017 får de fleste tuneller DAB-sendere, og enkelte huller i dekningen skal fylles med sendere, så dekningen skal bli enda bedre ut over neste år.

Skjermen og styreenheten slukker etter bruk, men du behøver bare å trykke på en knapp, eller innstillingshjulet, for å få umiddelbar tilgang til radio eller innstillingene. Tilkobling til telefonen via Bluetooth, er såre enkel, og da kan du strømme musikk over anlegget akkurat som du gjør hjemme.

Android- og iOS-appen gir deg tilgang til enkle innstillinger.
Android- og iOS-appen gir deg tilgang til enkle innstillinger.

Stemmestyring

Har du en tilkoblet iPhone, kan du snakke til Siri og få svarene opplest over anlegget. Du kan også merke favorittlåter du hører på radio ved å trykke inn Go-knappen, og legge dem til i spillelisten din på Spotify. Denne tjenesten er gratis det første året.

Pure-adapterens eneste hinder, er at den krever et praktisk håndlag for en hensiktsmessig installasjon av antennen i bilen. Hvis man må under taktrekket for å jorde antennen (relativt enkelt i de fleste biler), og ta av deksler og beskyttelser for å få plass til ledninger, blir det en jobb mange kan vegre seg for å gjøre.

 

Godt valg

Men enten man fikser jobben selv, eller får hjelp av andre, venter et radiotilbud du ikke får på FM-radio. Ikke bare det, lyden er i mange tilfeller bedre enn på FM. Og bortsett fra at knappene kan virke i minste laget, er den daglige betjeningen aldri i veien for brukervennligheten til Pure Highway 400. Som fremstår som en av de beste biladapterne med DAB+ radio.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

Test-abonnement
3 uker for 3 kr
Ubegrenset tilgang til
alle LB+ artikler
6 måneder
Kun 49,90 mnd
Tilgang til hele lydogbilde.no i 6 måneder
Ubegrenset tilgang til alle LB+ artikler
12 måneder
Kun 45,- mnd
Tilgang til hele lydogbilde.no i 12 måneder
Ubegrenset tilgang til alle LB+ artikler

Fakta

  • Type: DAB+ biladapter
  • Tilkoblinger: Bluetooth, 12V USB-lading
  • Tjenester: DAB+ radio, Spotify, tagging av låter

Pris

1690 ,-

Beste priser

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Kommentarer

  Motta varsler  
Varlse meg om

    Alternativer til Pure Highway 400

     data-srcset

    Himmelsk lyd i stjerneklassen

    For de mange som samler på CD-er, og liker å strømme musikk, finnes det ikke noe bedre enn Naim Uniti Star.

     data-srcset

    Det beste kjøpet

    Reiseradioen til Tivoli er nylig forbedret, er det nok til å holde konkurrentene unna?

     data-srcset

    Den beste lyden

    Bedre lyd får du ikke i denne klassen, men batteriet er latterlig dyrt.

     data-srcset

    Prisgunstig reiseradio

    Pure-radioen er et godt valg for de som trenger et håndtak, men husk å kjøpe batterier.

     data-srcset

    Det Genevas kompakte radio mangler av funksjoner, tar den igjen på lyden.

    (Foto: Produsenten)

    Pinell Supersound lever opp til navnet med bedre lyd enn konkurrentene.

    (Foto: Produsenten)

    Det kompakte anlegget fra Pinell er best i sin klasse.

    (Foto: Produsenten)

    Sonoro-anlegget er et godt valg for alle som vil ha alt på ett sted, så lenge man er klar over begrensningene.

    (Foto: Produsenten)

    Tivoli-anlegget har alt de fleste ønsker seg, men også noen mangler.

    (Foto: Produsenten)

    Radio kan man høre på hvor enn man er, og det beste er at det er gratis å lytte på radio.

     data-srcset

    Rotel T-14 er mye mer enn en radio, den er også en avansert nettverkspiller.