Pure Highway 400

Oktober 2016Pure Highway 400

DAB-radio i bilen

Hvis bilen din ikke har DAB-radio, trenger du en adapter. Da kan du godt velge Pure-adapteren, som er blant de beste.

Pluss
Meget god lyd, enkel betjening, Bluetooth-strømming og appkontroll.
Minus
Installasjonen kan virke krevende, knappene er små, og prisen i høyeste laget.

Du har kanskje fått meg deg debatten om slukking av FM. I 2017 må vi gradvis over til det nye digitale bakkenettet for radio, kort og greit kalt DAB. Eller DAB+, bare for å øke forvirringen enda mer.

For i Norge har man besluttet å fase ut det gamle FM-nettet for radio, og erstatte det med digitalradio. For deg og meg betyr det at vi må ha en DAB+ radio, eller nettradio tilgjengelig for å høre radio. Du kan også bruke radioapp på telefonen, eller radiokanalene på kabel-TV-mottakeren, men du vil ikke kunne høre FM-radio.

Unntaket er noen nærradiostasjoner, som har konsesjon til å sende på FM frem til 2022.

Mange har allerede byttet ut den gamle radioen hjemme, men en moderne radio som har både FM, DAB+ og kanskje nettradio, og er sikret radiolytting også når FM-senderne gradvis slukkes i 2017.

Først ut er Nordland fylke, som slukker FM 11. januar, deretter slukkes det fylkesvis til de siste senderne slås av 13. desember.

Betjeningen er såre enkel, men knappene er i minste laget. (Foto: Produsenten)
Betjeningen er såre enkel, men knappene er i minste laget. (Foto: Produsenten)

Få biler med DAB

I følge en undersøkelse gjort av TNS Gallup, finnes det drøyt 2,3 millioner DAB-radioer i norske hjem. Hvor mange av dem som er DAB+ vites ikke, og dét er viktig, fordi det er bare DAB+ og ikke DAB uten pluss, som kommer til å virke i 2017.

Annonse: Artikkelen fortsetter nedenfor

Med andre ord, har du en FM-radio med den eldre generasjonen DAB, blir den stille neste år. Da trenger du nettradio, eller en radio med DAB+.

Verre er det for bilparken i Norge, hvor de færreste har tilgang på DAB+ radio. De ferskeste tallene vi fant, var 575.000 biler med DAB-radio. Sammenlignet med 3 millioner person- og varebiler, er det et lavt tall.

For å få DAB i bilen, trenger man en radioadapter med DAB+ mottak. Det er ikke bare enkelt å få til.

Knappene lyser i mørket.
Knappene lyser i mørket.

Installasjon

I motsetning til en DAB-radio man setter på kjøkkenbenken, krever en biladapter med DAB installasjon. Man skal finne en hensiktsmessig og sikker plass for mottakeren, antennen, og ha tilgang til strøm i bilen. Som regel et 12V-uttak, med en 12V USB-adapter. Hvis bilen allerede har et USB-uttak, kan man bruke det, men uansett hva slags tilkoblingsmuligheter man har, må man strekke en antenne rundt frontruten for i det hele tatt å få inn signaler.

DAB-pionerene Pure har drevet med digitalradio lengre enn de fleste, og er kjent for sine brukervennlige og vellydende radioer. Deres nye Highway-serie festes på dashbordet i bilen med tape, og så får man tilgang til alle radiostasjonene på DAB+, og du kan i tillegg strømme musikk fra mobilen med Bluetooth. For eksempel fra Spotify.

Highway 400 som denne kalles, består av to hoveddeler. En mottaker som festes i et hjørne av frontruten, en antenne som festes i mottakeren, og en trådløs og batteridrevet styringsenhet. Som altså skal stå innen rekkevidde på dashbordet, eller i midtkonsollen. Den er enkel å feste, men er man ikke komfortabel med å installere og trekke ledninger i bilen, kan man få utsalgstedet til å stå for installasjonen.

Antennen er en tynn folie som helst ikke skal bøyes for mye på. Mottakeren har en lang ledning som skal strekkes til en USB-kontakt eller adapter med 12V – og en 3,5 mm minijack plugg skal inn i en ledig AUX-inngang i bilens anlegg. Da har man strøm, lydtilkobling og mottak.

Antenne, USB og minijack må monteres og plugges til for å få lyd i bilen. (Foto: Produsenten)
Antenne, USB og minijack må monteres og plugges til for å få lyd i bilen. (Foto: Produsenten)

Å bruke

Alternativt kan man strømme DAB til FM-radioen i bilen hvis man ikke har en AUX-inngang. Praktisk, men ikke like vellydende som en tilkoblet ledning. Den dyrere Highway 600 er forresten lik 400-modellen, men gir deg i tillegg håndfri tilgang til mobilen.

Hver gang du slår på tenningen, starter antennen tilkobling til styreenheten, eller fjernkontrollen om du vil. Det tar noen sekunder før du får lyd, men da er lydkvaliteten klokkeklar og dynamisk. Med fin klangfylde og godt med bass. Hvor godt det blir avhenger selvsagt av anlegget og høyttalerne i bilen, men så lenge antennen er tilsluttet AUX-inngangen, er lydkvaliteten faktisk bedre enn fra FM-radio.

Det finnes ikke sus. Så lenge antennen har dekning, har du lyd. Også i de tunellene som har fått DAB-sendere. I 2017 får de fleste tuneller DAB-sendere, og enkelte huller i dekningen skal fylles med sendere, så dekningen skal bli enda bedre ut over neste år.

Skjermen og styreenheten slukker etter bruk, men du behøver bare å trykke på en knapp, eller innstillingshjulet, for å få umiddelbar tilgang til radio eller innstillingene. Tilkobling til telefonen via Bluetooth, er såre enkel, og da kan du strømme musikk over anlegget akkurat som du gjør hjemme.

Android- og iOS-appen gir deg tilgang til enkle innstillinger.
Android- og iOS-appen gir deg tilgang til enkle innstillinger.

Stemmestyring

Har du en tilkoblet iPhone, kan du snakke til Siri og få svarene opplest over anlegget. Du kan også merke favorittlåter du hører på radio ved å trykke inn Go-knappen, og legge dem til i spillelisten din på Spotify. Denne tjenesten er gratis det første året.

Pure-adapterens eneste hinder, er at den krever et praktisk håndlag for en hensiktsmessig installasjon av antennen i bilen. Hvis man må under taktrekket for å jorde antennen (relativt enkelt i de fleste biler), og ta av deksler og beskyttelser for å få plass til ledninger, blir det en jobb mange kan vegre seg for å gjøre.

 

Godt valg

Men enten man fikser jobben selv, eller får hjelp av andre, venter et radiotilbud du ikke får på FM-radio. Ikke bare det, lyden er i mange tilfeller bedre enn på FM. Og bortsett fra at knappene kan virke i minste laget, er den daglige betjeningen aldri i veien for brukervennligheten til Pure Highway 400. Som fremstår som en av de beste biladapterne med DAB+ radio.

Du har kanskje fått meg deg debatten om slukking av FM. I 2017 må vi gradvis over til det nye digitale bakkenettet for radio, kort og greit kalt DAB. Eller DAB+, bare for å øke forvirringen enda mer. For i Norge har man besluttet å fase ut det gamle FM-nettet for radio, og erstatte det med digitalradio. For deg og meg betyr det at vi må ha en DAB+ radio, eller nettradio tilgjengelig for å høre radio. Du kan også bruke radioapp på telefonen, eller radiokanalene på kabel-TV-mottakeren, men du vil ikke kunne høre FM-radio. Unntaket er noen nærradiostasjoner, som har konsesjon til å sende på FM frem til 2022. Mange har allerede byttet ut den gamle radioen hjemme, men en moderne radio som har både FM, DAB+ og kanskje nettradio, og er sikret radiolytting også når FM-senderne gradvis slukkes i 2017. Først ut er Nordland fylke, som slukker FM 11. januar, deretter slukkes det fylkesvis til de siste senderne slås av 13. desember. [caption id="attachment_66607" align="alignnone" width="460"]Betjeningen er såre enkel, men knappene er i minste laget. (Foto: Produsenten) Betjeningen er såre enkel, men knappene er i minste laget. (Foto: Produsenten)[/caption]

Få biler med DAB

I følge en undersøkelse gjort av TNS Gallup, finnes det drøyt 2,3 millioner DAB-radioer i norske hjem. Hvor mange av dem som er DAB+ vites ikke, og dét er viktig, fordi det er bare DAB+ og ikke DAB uten pluss, som kommer til å virke i 2017. Med andre ord, har du en FM-radio med den eldre generasjonen DAB, blir den stille neste år. Da trenger du nettradio, eller en radio med DAB+. Verre er det for bilparken i Norge, hvor de færreste har tilgang på DAB+ radio. De ferskeste tallene vi fant, var 575.000 biler med DAB-radio. Sammenlignet med 3 millioner person- og varebiler, er det et lavt tall. For å få DAB i bilen, trenger man en radioadapter med DAB+ mottak. Det er ikke bare enkelt å få til. [caption id="attachment_66609" align="alignnone" width="460"]Knappene lyser i mørket. Knappene lyser i mørket.[/caption]

Installasjon

I motsetning til en DAB-radio man setter på kjøkkenbenken, krever en biladapter med DAB installasjon. Man skal finne en hensiktsmessig og sikker plass for mottakeren, antennen, og ha tilgang til strøm i bilen. Som regel et 12V-uttak, med en 12V USB-adapter. Hvis bilen allerede har et USB-uttak, kan man bruke det, men uansett hva slags tilkoblingsmuligheter man har, må man strekke en antenne rundt frontruten for i det hele tatt å få inn signaler. DAB-pionerene Pure har drevet med digitalradio lengre enn de fleste, og er kjent for sine brukervennlige og vellydende radioer. Deres nye Highway-serie festes på dashbordet i bilen med tape, og så får man tilgang til alle radiostasjonene på DAB+, og du kan i tillegg strømme musikk fra mobilen med Bluetooth. For eksempel fra Spotify. Highway 400 som denne kalles, består av to hoveddeler. En mottaker som festes i et hjørne av frontruten, en antenne som festes i mottakeren, og en trådløs og batteridrevet styringsenhet. Som altså skal stå innen rekkevidde på dashbordet, eller i midtkonsollen. Den er enkel å feste, men er man ikke komfortabel med å installere og trekke ledninger i bilen, kan man få utsalgstedet til å stå for installasjonen. Antennen er en tynn folie som helst ikke skal bøyes for mye på. Mottakeren har en lang ledning som skal strekkes til en USB-kontakt eller adapter med 12V - og en 3,5 mm minijack plugg skal inn i en ledig AUX-inngang i bilens anlegg. Da har man strøm, lydtilkobling og mottak. [caption id="attachment_66606" align="alignnone" width="460"]Antenne, USB og minijack må monteres og plugges til for å få lyd i bilen. (Foto: Produsenten) Antenne, USB og minijack må monteres og plugges til for å få lyd i bilen. (Foto: Produsenten)[/caption]

Å bruke

Alternativt kan man strømme DAB til FM-radioen i bilen hvis man ikke har en AUX-inngang. Praktisk, men ikke like vellydende som en tilkoblet ledning. Den dyrere Highway 600 er forresten lik 400-modellen, men gir deg i tillegg håndfri tilgang til mobilen. Hver gang du slår på tenningen, starter antennen tilkobling til styreenheten, eller fjernkontrollen om du vil. Det tar noen sekunder før du får lyd, men da er lydkvaliteten klokkeklar og dynamisk. Med fin klangfylde og godt med bass. Hvor godt det blir avhenger selvsagt av anlegget og høyttalerne i bilen, men så lenge antennen er tilsluttet AUX-inngangen, er lydkvaliteten faktisk bedre enn fra FM-radio. Det finnes ikke sus. Så lenge antennen har dekning, har du lyd. Også i de tunellene som har fått DAB-sendere. I 2017 får de fleste tuneller DAB-sendere, og enkelte huller i dekningen skal fylles med sendere, så dekningen skal bli enda bedre ut over neste år. Skjermen og styreenheten slukker etter bruk, men du behøver bare å trykke på en knapp, eller innstillingshjulet, for å få umiddelbar tilgang til radio eller innstillingene. Tilkobling til telefonen via Bluetooth, er såre enkel, og da kan du strømme musikk over anlegget akkurat som du gjør hjemme. [caption id="attachment_66608" align="alignnone" width="460"]Android- og iOS-appen gir deg tilgang til enkle innstillinger. Android- og iOS-appen gir deg tilgang til enkle innstillinger.[/caption]

Stemmestyring

Har du en tilkoblet iPhone, kan du snakke til Siri og få svarene opplest over anlegget. Du kan også merke favorittlåter du hører på radio ved å trykke inn Go-knappen, og legge dem til i spillelisten din på Spotify. Denne tjenesten er gratis det første året. Pure-adapterens eneste hinder, er at den krever et praktisk håndlag for en hensiktsmessig installasjon av antennen i bilen. Hvis man må under taktrekket for å jorde antennen (relativt enkelt i de fleste biler), og ta av deksler og beskyttelser for å få plass til ledninger, blir det en jobb mange kan vegre seg for å gjøre.  

Godt valg

Men enten man fikser jobben selv, eller får hjelp av andre, venter et radiotilbud du ikke får på FM-radio. Ikke bare det, lyden er i mange tilfeller bedre enn på FM. Og bortsett fra at knappene kan virke i minste laget, er den daglige betjeningen aldri i veien for brukervennligheten til Pure Highway 400. Som fremstår som en av de beste biladapterne med DAB+ radio.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 49,-
Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:
Fri tilgang til lydogbilde.no Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.
  • Type: DAB+ biladapter
  • Tilkoblinger: Bluetooth, 12V USB-lading
  • Tjenester: DAB+ radio, Spotify, tagging av låter
Pris: 1690,-

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Apple AirPods får stemmestyring

AirPods får trådløs lading og hei Siri

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Super allround-zoom

Panasonics første fullformat, standardzoom lever opp til ­forventningene.

Apple turbotrimmer iMac

De nye iMac-ene blir dobbelt så rask på krevende oppgaver.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslørt

Her er de første bildene av den nye toppmodellen fra Philips, OLED934!

test
Panasonic Lumix DC-S1R

Det råeste kameraet

Panasonic Lumix S1R er et overflødighetshorn av et kamera, og blant de aller råeste vi har testet.

anmeldelse
Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

anmeldelse
Bohemian Rhapsody

Imponerende one man show!

Rami Malik stjeler hver eneste scene i en ganske så ordinær musikkbiografi.

Lyssterkt portrettobjektiv for Sony alpha

Stillegående, rask og nydelig boheh er blant egenskapene hos 85mm f1,4 fra Samyang.

test
Canon EOS RP

Røverkjøp fra Canon

Canon EOS RP er ikke uten kompromisser, men er aggressivt priset og meget tilfredsstillende å bruke.

Alt om Samsungs 2019 QLED TV-er

Samsungs kommende 2019-modeller får et markant løft i bildekvalitet, og denne gangen gjelder det ikke bare toppmodellene.

Samsung QE65Q900R

8K mot 4K TV: Teknisk knockout

Er Samsungs minste og billigste 8K-skjerm bedre enn en alminnelig god 4K TV? Vi tester!

gruppetest
5 trådløse støyreduserende hodetelefoner

Stille og fredelig på flyet

Støyreduserende hodetelefoner motvirker tretthet og skåner hørselen på lange flyturer.

Tidal gir studiolyd på iPhone

Tidal-brukere kan glede seg over at iPhone fått MQA-støtte, og dermed kommer nærmere lyden i opptaksstudioet.

anmeldelse
First Man

Enestående romfartshistorie!

Fascinerende historie om de heltmodige romfartspionerene.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glødende klangmester

Fordommer står for fall med en av de beste rørforsterkerne vi har testet.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Acer på slankekur

Acer Swift 5 er den letteste ultrabærbare i sin kategori. Men derfor er den likevel ingen lettvekter!

test
Audiovector QR5

Den mest komplette ­høyttaleren

Audiovector QR5 leverer rytmene uten å nøle, gir musikken luft – og slår nesten beina under sine egne toppmodeller.

anmeldelse
Triple Frontier

Greed is good…

Tidligere amerikanske elitesoldater bestemmer seg for å rane søramerikansk narkobaron. Det går definitivt ikke helt etter planen.

test
ikko OH1

Biller i ørene

Kinesiske ikko debuterer med høye ambisjoner til hverdagspris.

test
RME ADI-2 DAC

Den beste lyden vi har hørt

Du finner knapt noen bedre DAC til prisen, enn RME ADI-2 DAC.