annonse
annonse
annonse

Test av Hegel H360

08 2015
Hegel H360

Kruttønne med eleganse

Den nye H360 er den beste – og dyreste – integrerte forsterkeren Hegel noensinne har laget.

Lyd & Bilde Mener

  • Svært få integrerte forsterkere har en strammere og kraftigere bass enn H360. Samtidig er oppløsning i overtonene nærmest gassaktig. Legg til musikkstrømming via nettverket, og begjæret er komplett.

  • Hi-fi har blitt dyrere, og Hegel er intet unntak. Til nesten 40.000 kroner kan vi ikke lenger snakke om et varp.

08 2015
Hegel H360
annonse

Det har sittet langt inne, men i senere tid har produsenter av selv dyre hi-fi-komponenter skjønt at strømming av musikk fra PC og internett ikke skal mobbes, men snarere imøtekommes. Selv den mest ihuga lydfanatikeren både laster ned og strømmer musikk i dag. Hegel var tidlig ute, da de så tidlig som i 2008 lanserte forsterkeren H100 med USB-inngang, som i lydkvalitetens tjeneste ga PC-ens lydkort sparken og tok over de digitale lydspakene selv. Så var det bare å åpne hvilken som helst strømmetjeneste på PC-en, og spille i vei med ekte hi-fi-lyd.

 

Digitalt velutstyrt

I dag er en forsterker uten digitale innganger ansett som sært, også i high-end-segmentet. Man forventer å kunne koble TV, mediaspiller, spillkonsoll og PC digitalt til forsterkeren. Hegel har for lengst tatt konsekvensen av dette, og på baksiden av H360 finner vi hele tre optiske innganger, i tillegg til en koaksial. En asynkron USB-inngang mottar det digitale lydsignalet fra PC-en og støtter så godt som alle oppløsninger i praksis: inntil 24-bit / 192 kHz PCM, samt det mye særere og sjeldnere DSD-formatet opptil 5,6 MHz (DSD128 = 128 x CD-oppløsning).

 

Strømming

Men Hegel har tatt den enda et steg lenger, med å implementere musikkstrømming. Ikke bare AirPlay, som alle Apple-brukere digger, men også den mer universelle DLNA-protokollen. Takket være denne kan du strømme musikk direkte og trådløst fra mobiltelefonen eller PC-en, helt uavhengig av merke og operativsystem. Du trenger bare en app som støtter det. For eksempel Linn Kinsky eller JRiver Media Center, som begge er gratis. Selve forsterkeren må tilkobles hjemmenettverket med ethernet-kabel, men alle produktene du strømmer fra kan være så trådløse du bare vil.

 

Først og fremst lydkvalitet

Det er likevel ikke først og fremst de digitale tilkoblingsmulighetene som skaper en forsterker. Derimot er lydkvaliteten det aller, aller viktigste. Og gjerne en god mengde kvantitet også, ikke bare for å kunne spille høyt når det gjelder, men også for å ha stålkontroll helt nede i dypbassområdet også når man spiller lavt. Musikksignalet er komplekse saker å gjengi, selv innenfor forsterkerens komfortsone.

Hegel_H360_innganger
De fleste digitale lydkilder bruker optisk lydutgang, det er derfor hyggelig at H360 har hele tre slike, i tillegg til en koaksial og USB. Ethernet-inngangen brukes for å strømme musikk over nettverket, enten med AirPlay eller DLNA.

Den nye H360 skal overta jobben etter den glimrende H300, som vi i 2012 ga stående applaus og toppkarakter. Denne har vært en referanse i prisklassen rundt 30.000 kroner siden, på grunn av ”sitt ærlige vesen og bulende muskler”. Men da H160 i fjor pensjonerte den tidligere referansen rundt 20.000 kroner, nemlig H200, så fikk Hegel et aldri så lite problem. For, selv om ikke H160 med sine 2 x 150 watt ikke hadde samme muskuløse uttrykk som H300, hadde den derimot en raskere og åpnere avlevering av transientene fra mellomtoneregisteret og oppover i overtonene. Som også ga en mer pustende gjengivelse av bassinstrumenter. Og siden man ikke kan godta at en dyrere forsterker gjør noe annet enn å gruse sin lillebror på alle områder, var tiden inne for H300 å gi stafettpinnen videre.

 

Ny SoundEngine

Hegels største ess i forsterkerermet er sin patenterte SoundEngine-modul. Denne overvåker det elektriske lydsignalet i sanntid, og analyserer hva som er støy. Et motfasesignal sendes så for å kansellere støyen. Hegel kaller dette en ”adaptive feed forward”-teknikk, som sammen med balanserte kretser i forforsterkertrinnet gir enda lavere støygulv.

SoundEngine-teknologien har i bunn og grunn vært uforandret, bare med små forbedringer, siden den ble introdusert for over 15 år siden. Nå har tiden kommet for en total overhaling av SoundEngine. I følge Hegel gir den nye versjonen H360 en dempefaktor på svimlende 4.000 over et vidt frekvensområde, for best mulig kontroll over nært sagt hvilke høyttalere som helst. Samtidig loves vi at forvrengning holdes på forsvinnende lave nivåer, og da bare som andre og tredje harmonisk, og effektforbruket på tomgang er 60 prosent lavere enn før.

 

Lyden i praksis

Inne på testrommet har vi for tiden blitt kjent med Piega Classic 60.2 (test kommer!), som til 88.000 kroner pr par gir et fantastisk stort og holografisk lydbilde, samtidig som bassen skyver meget bra fra seg i bunnen. De skiller to forsterkere lett fra hverandre, ikke minst er de glade i kraft. Forsterkeren har også vært prøvd på mine egne Gallo Reference 3.5, samt PSB sine nye Imagine T3.

Hegel_H360_front2_BEHANDLET
XLR-inngangen gir balansert analogsignal gjennom forforsterkertrinnet, for lavest mulig støygulv. Forsterkeren er derimot ikke fullbalansert gjennom effektforsterkerdelen.

Den rolige perlen ”Melancholia” av den finske indiepop-duoen Eva & Manu er en innspilling med et svært luftig lydlandskap, hvor man hører den deilige trommevispen over cymbalene og skarptromma, hvis underside får en herlig dirring fra den spente seidematten. Lydbildet hviler oppå en stor og standhaftig bassgitar, som danner selve grunnmuren i lydbildet. Innspillingen skinner mer jo bedre utstyr den spilles av med.

Med min egen MacBook Pro koblet til USB-inngangen og spilt av i tapsfri kvalitet fra strømmetjenesten Tidal låter det både superluftig i toppen, samtidig som det er en mesterlig kontroll på bassen. Selv ved høyt lydnivå tyder ikke forsterkeren på å miste pusten, eller fokus på lydbildet. Der hvor H160 er meget oppløst i overtonene men mangler noe på kraft og bassanslag, har H300 en litt mer svulstig bass og bedre kontroll, men ikke fullt det samme skinnet fra cymbalene. H360 tar rett og slett det beste fra begge to, og presenterer et lydbilde som er større enn noen av dem klarer å tangere, samtidig som basskontrollen er vesentlig bedre. Og det sier litt, når vi allerede hadde hyllet H300 som en av de beste forsterkerne til 30.000 kroner.

Også med AirPlay spilt trådløst fra min iPhone låter det svært imponerende. Det skal godt gjøres å høre forskjell mellom denne og USB-inngangen.

 

DAC-loop

Men forsterkeren har også en smart detalj med en DAC-loop. Denne innebærer at digitalkilden, i dette tilfellet min Mac, kobles til Hegel-forsterkeren på vanlig måte. Signalet klokkes, for så å kjøres ut fra digitalutgangen til en ekstern digitalkonverter, for anledningen Hegel HD12, som så reklokker signalet på nytt, før det konverteres til analogt og sendes tilbake til forsterkeren via den balanserte inngangen. I følge Hegel gir dette bedre resultat enn hvis man bruker den eksterne konverteren alene. Hensikten er at man skal kunne benytte seg av bedre digitalkonvertering i fremtiden, og fortsatt kunne bruke fjernkontrollen til å styre inngangsvelgeren. Pluss at man får en ekstra reklokking og forhåpentligvis bedre jitterreduksjon.

Og det funker! Lydbildet puster enda litt mer, og lydkvaliteten er totalt enda litt hvassere enn med den innebygde DAC-en.

Hegel_H360_bakside
I dagens digitale hverdag synes det fornuftig å redusere antall analoge innganger til en balansert og en ubalansert, til fordel for flere digitalinnganger. Tips: analogutgangen med fikset lydnivå er perfekt til å koble til en hodetelefonforsterker!

 

Todelt referanse

Siden vi også har separate komponenter fra samme produsent på testrommet vårt, vil jeg for moro skyld vite hvordan forsterkeren står seg mot sin egen P30 forforsterker og H20 effektforsterker. Forforsterkeren alene koster det samme som H360, mens effektforsterkeren til 35.000 kroner har litt lavere effekt, ”bare” 200 watt pr kanal. Disse kobles balansert sammen, mens Mac-en tilkobles Hegel H12 DAC. En komplett Hegel-rigg, altså.

Artisten er Sjefen selv, Bruce Springsteen, og sangen er ”I’m On Fire” fra klassikeralbumet ”Born in the U.S.A.”, remastret i 24-bit / 96 kHz. Med den todelte forsterkerløsningen låter kantslaget på skarptromma enda mer presist, lydbildet åpner seg enda mer utover, og ytterligere klangfarger kommer frem. Det skulle bare mangle, med et forsterkersett til 75.000 kroner. Men H360 holder bra følge, som plasserer Bruce troverdig midt i et stort lydbilde som bæres av en pizzicato-gitar og nettopp kantslaget på skarptromma, mens den luftige synthen er bakteppet. Det er ingen tvil om at H360 kommer nærmere enn noen annen integrert forsterker vi har hørt fra Hegel. Og den har vel så mye kraft å by på som effektforsterkeren H20, slik at den kan dra en minst like tung høyttalerlast.

 

Norma

En forsterker jeg falt pladask for da jeg testet den i fjor, var den italienske Norma Revo IPA-140. Oppgitt til 2 x 140 watt har den noe mindre kraft enn H160, men den er enda hurtigere og mer oppløst i overtonene. Det er da ikke så rart, med tanke på at Norma-forsterkeren koster 55.000 kroner uten DAC, og 60.000 med DAC og platespillerinngang.

Det er godt mulig Norma Revo IPA-140 har enda litt mer superluftige overtoner enn også Hegel H360. Det var tross alt denne egenskapen jeg falt så pladask for. Men jeg er ikke sikker, da jeg ikke lenger har forsterkeren i min besittelse. Det jeg imidlertid er sikker på, er at H360 har en vesentlig bedre basskontroll og gruser Normaen på rå styrke, og dermed passer til enda flere høyttalere – dyre som rimelige, store som små. I så måte er prisen på 40.000 kroner slettes ikke gal.

Hegel_H360_bakside2

 

Konklusjon

H360 er Hegels beste integrerte forsterker noensinne. Det sier ikke rent lite, da de har hatt flere opp gjennom historien som nærmest har fått oss til å måpe. Men ingen av dem har hatt denne sinnssyke basskontrollen, kombinert med en nesten magisk finkornethet i overtonene. Kort sagt kombinerer den styrken fra H300 og hurtigheten og luftigheten fra H160, og er rett og slett et råskinn med eleganse.

Ulempen er at med høyere kvalitet følger en høyere pris. Med en prislapp på 39.000 kroner kan vi ikke lenger dra frem klisjeer som ”bang for the buck” og ”røverkjøp”, som med tidligere referanser til 20.000 kroner. Prisen er nå godt opp mot high-end-merket, og da blir kravene til lydkvalitet desto høyere. I denne prisklassen er ikke Hegel alene om å tilby både kraft og raffinement i samme pakke, likevel er det ingen tvil om at forsterkeren innfrir og vel så det – på alle punkter.

At H360 er en kanonbra forsterker, er hevet over enhver tvil. Og pluss i boka for AirPlay og DLNA-strømming!

Fakta

  • Type: Integrert forsterker
  • Effekt: 2 x 250 Watt
  • Nettverk: AirPlay og DLNA (Ethernet)
  • Digital inn: 1 x koaksial, 3 x optisk, asynkron USB
  • Analog inn: 1 x XLR, 1 x RCA, 1 x HT bypass (RCA)
  • Digital ut: koaksial
  • Analog ut: 1 x variabel (RCA), 1 x fast lydnivå (RCA)
  • 12v trigger: 3,5 mm jack
  • Mål: 15 x 43 x 38 cm (H x B x D)
  • Vekt: 20 kg
Produsent:
Hegel
Pris:
39.000,-
Importør:
Spaceworld Soundgarden
Lydkvalitet
Funksjonalitet
Brukervennlighet
Kvalitetsinntrykk
annonse
annonse
annonse
annonse