annonse
annonse

Ayre QX-5 Twenty

Superb digitalsentral

August 2017Ayre QX-5 Twenty

Dyre digitalomvandlere kan virke som ødsling med penger, men jeg er ikke så sikker lenger.

Lyd & Bilde mener

Krystallklar og organisk lyd helt i referanseklasse, mengder av digitale innganger, glimrende hodetelefon- og forforsterkerutgang.
Den koster litt og støtter foreløpig ikke alle høyoppløste lydformater.

De fleste tenker på digital signalbehandling som en strøm av 1 og 0, og det har de helt rett i. Derfor skulle man tro at det eneste som kan gjøre digital lyd bedre, er en enda mer påkostet analogdel i enheter som CD-spillere – og digitalomvandlere.

Altså den delen av enheten som sender det analoge signalet videre til en forsterker.

Men det menneskelige øret er et følsomt instrument. Det oppfatter, kanskje med hjelp av underbevisstheten, ørsmå nyanser, forskjeller i timing eller tonehøyde, og små endringer i forvrengning. Som det også finnes en del av i det digitale domenet. I en CD-spiller, eller som her, en DAC.

Hos Ayre har de jobbet lenge med problemstillingen, og deres CD-spillere bruker en del egenutviklet teknologi for å gjøre den digitale signalbehandlingen så feilfri som mulig. Det samme gjør QX-5 Twenty. Som er deres første digitalomvandler i full størrelse, og ment å matche Ayres high-end forsterkere, som ikke har innebygget DAC.

Den bruker en avansert ESS DAC (ES9038PRO) og masse Ayre-teknologi for å skape et så rent signal som nødvendig for at øret ikke skal oppfatte noen negative variabler. Utgangstrinnet som fungerer som en forforsterker med volumkontroll, er det eneste analoge ved DAC-en.

picture2
<
>
Alle inngangene man trenger i en DAC, ethernet for nettverkstilkobling også.

På baksiden har den balanserte og ubalanserte digitale innganger -10 totalt, blant annet USB med støtte for 32-bit/384 signalbehandling, men også ethernet slik at du kan koble til musikk fra en server i nettverket ditt. For eksempel hvis du kjører musikken din med Roon på en Mac eller PC, kan du styre den med en app og stort sett ikke behøve å betjene DAC-en i det hele tatt. Den har forresten en optisk utgang, som gir DAC-en styringen av klokkefrekvensen når man har andre digitale enheter i systemet.

Hvordan den låter? Helt fantastisk. Det vil si, den har knapt noen hørbar signatur. Med musikken via 110 ohms-inngangen eller USB, opplever jeg at den skreller av alt overflødig og presenterer musikkens klangnyanser på den mest balanserte og sammenhengende måten du kan tenke deg. Jeg kan ikke komme på noen annen DAC som ikke er vanvittig mye dyrere, som presenterer musikken så utilslørt ærlig og nakent som denne.

Det finnes ikke hørbare farvninger, timing-feil eller plutselige endringer i tonehøyde, og digitalstøy om den finnes, er så godt kontrollert at det ikke kan høres. Bedre blir det knapt i denne klassen.

Referanse-DAC

Det er ingen tvil om at den svinedyre DAC-en til Ayre, kan løfte lyden i nær sagt ethvert system. Den kan også brukes som forforsterker, hvis man har bare digitale lydkilder, og da er det duket for hakeslipp. For den åpner opp og slipper musikken fri på en måte vi sjelden hører fra en DAC. Der de andre lyder kliniske og korrekte, kliner Ayre QX-5 Twenty til med musikk. På ordentlig.

De fleste tenker på digital signalbehandling som en strøm av 1 og 0, og det har de helt rett i. Derfor skulle man tro at det eneste som kan gjøre digital lyd bedre, er en enda mer påkostet analogdel i enheter som CD-spillere - og digitalomvandlere. Altså den delen av enheten som sender det analoge signalet videre til en forsterker. Men det menneskelige øret er et følsomt instrument. Det oppfatter, kanskje med hjelp av underbevisstheten, ørsmå nyanser, forskjeller i timing eller tonehøyde, og små endringer i forvrengning. Som det også finnes en del av i det digitale domenet. I en CD-spiller, eller som her, en DAC. Hos Ayre har de jobbet lenge med problemstillingen, og deres CD-spillere bruker en del egenutviklet teknologi for å gjøre den digitale signalbehandlingen så feilfri som mulig. Det samme gjør QX-5 Twenty. Som er deres første digitalomvandler i full størrelse, og ment å matche Ayres high-end forsterkere, som ikke har innebygget DAC. Den bruker en avansert ESS DAC (ES9038PRO) og masse Ayre-teknologi for å skape et så rent signal som nødvendig for at øret ikke skal oppfatte noen negative variabler. Utgangstrinnet som fungerer som en forforsterker med volumkontroll, er det eneste analoge ved DAC-en. [gallery ids="71189"] På baksiden har den balanserte og ubalanserte digitale innganger -10 totalt, blant annet USB med støtte for 32-bit/384 signalbehandling, men også ethernet slik at du kan koble til musikk fra en server i nettverket ditt. For eksempel hvis du kjører musikken din med Roon på en Mac eller PC, kan du styre den med en app og stort sett ikke behøve å betjene DAC-en i det hele tatt. Den har forresten en optisk utgang, som gir DAC-en styringen av klokkefrekvensen når man har andre digitale enheter i systemet. Hvordan den låter? Helt fantastisk. Det vil si, den har knapt noen hørbar signatur. Med musikken via 110 ohms-inngangen eller USB, opplever jeg at den skreller av alt overflødig og presenterer musikkens klangnyanser på den mest balanserte og sammenhengende måten du kan tenke deg. Jeg kan ikke komme på noen annen DAC som ikke er vanvittig mye dyrere, som presenterer musikken så utilslørt ærlig og nakent som denne. Det finnes ikke hørbare farvninger, timing-feil eller plutselige endringer i tonehøyde, og digitalstøy om den finnes, er så godt kontrollert at det ikke kan høres. Bedre blir det knapt i denne klassen.

Referanse-DAC

Det er ingen tvil om at den svinedyre DAC-en til Ayre, kan løfte lyden i nær sagt ethvert system. Den kan også brukes som forforsterker, hvis man har bare digitale lydkilder, og da er det duket for hakeslipp. For den åpner opp og slipper musikken fri på en måte vi sjelden hører fra en DAC. Der de andre lyder kliniske og korrekte, kliner Ayre QX-5 Twenty til med musikk. På ordentlig.
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 39,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement

Digitalomvandler
32-bit/384 kHz USB-inngang
DSD64, DSD128
24-bit/192kHz, 2 x AES/EBU,
3 x optisk, 3 x koaksial og
ethernet innganger
Hodetelefonutgang, balanserte/
ubalanserte utganger
Web: multirom.no

Pris: 99000 ,-

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-