Search
Generic filters

REL Gibraltar vs 2x REL R 528

 itemprop
REL Gibraltar vs 2x REL R 528

Valgets kvaler – to eller en subwoofer

Ingen høyttalertype er så myteomspunnet som den dedikerte subwooferen. Passer den i et høykvalitets musikkanlegg eller fungerer den best på film?

Britiske REL Acoustics er en av markedets dedikerte produsenter av subwoofere. Behovet for en subwoofer underbygger man med at ”mange, eller de fleste høyttalere dekker frekvensområdet 50-90 Hz i bassen”. I praksis er bassområdet unektelig ofte fullt av støy, men årsaken er veldig sjelden høyttalerne, men derimot rommet.

Om man verken kan løse problemet akustisk, elektronisk eller ved en vel uttenkt plassering, fungerer det ganske ofte å kamuflere dette ved å oppnå samme økte bassnivå under 50 Hz. På denne måten får man samtidig en tonekurve som motvirker den meget kalde klangen som vanlige rom i hjemmet normalt gir.

I denne testen vil jeg til dels gjøre meg kjent med den femti kilo tunge subwooferen REL Gibraltar G1, men også undersøke hva som skjer om man i stedet velger to halvparten så dyre subwoofere. Noen som passer utmerket til dette, er RELs R-serie og den største modellen i serien – R 528.

Hvor stor subwoofer?
I løpet av mine år som butikkselger så jeg ofte kunder som valgte en liten subwoofer til sine langt større gulvhøyttalere. Resultatet blir dessverre ofte betydelig høyere forvrengning enn om man ikke hadde valgt separat subwoofer, men i stedet hadde hatt muligheten for å avhjelpe hovedhøyttalerne noe på en elektronisk måte. Man bør tenke på at omkring tre fjerdedeler av en fullstor gulvmodells kabinettstørrelse bidrar til å muliggjøre gjengivelse av frekvenser under cirka 80 Hz.

En subwoofer bør derfor vanligvis være på minst samme volum som et par store gulvhøyttalere. Når det gjelder å oppnå høyt lydtrykk og samtidig beholde en lav forvrengning eksellerer subwoofere utstyrt med elementer som trives i store kabinett. De eneste små, lukkede subwoofere som jeg har konstatert klarer seg rimelig bra uten kraftig forvrengning, er de som er utstyrt med servokontrollert basselement. Mange produsenter som har benyttet servoteknikken anser imidlertid at den koster mer enn den gir. Om høy prestasjon i kompakt format er det man vil ha, må man altså regne med at det kan bli dyrt. Uten feedback blir forvrengning i små kabinett vanligvis synlig allerede etter noen få millimeters membranbevegelser – uavhengig av hvor imponerende deres oppheng ser ut.

Myter om bassgjengivelse
Hi-fi er en bransje fylt av myter som få andre. Myter som dessverre effektivt holdes i live av samtlige av bransjens aktører. Som oftest beror dette kanskje på ukunnskap, men sikkert også iblant av økonomiske interesser. I bruksanvisningene til G1 og R 528 kan man blant annet lese om ”lynrask impulsrespons” og ”kjappe delefiltre”. Samtidig uttrykker man en mistillit til målinger. Eksempelvis i tilfellet ved valg av kabinett til G1 skriver man at man hadde målt, men fremfor alt lyttet seg frem til formen. Mens lyttetester er utmerkede for å bedømme helheten og sluttresultatet, er det for meg helt absurd å blande inn subjektive tilbakemeldinger for optimering av individuelle detaljer. Kanskje er det britenes tendens til å betrakte vitenskapen som en trussel mot det kunstneriske som gjør seg gjeldende. Jeg kom til å tenke på et intervju med Richard Feynman, hvor han sier at det vakre med ros ikke går tapt av at man vet hva den er bygd på.

I stedet for propaganda om hvor fantastisk vår hørsel er, hadde jeg foretrukket en bruksanvisning med konkrete tips på hvordan man unngår stående bølger og andre helt avgjørende romproblem. Et av de tipsene man likevel får, er å plassere subwooferen i ett av rommets fremre hjørner. Mens det på den ene siden er korrekt at man ved å gjøre dette unngår destruktive forstyrrelser under 100 Hz og dermed får den mest effektive bassgjengivelsen, er på den andre siden plasseringen den absolutt dårligst tenkbare når det gjelder stående bølger. Dette skrives om til noe som ”hjørnet muliggjør utbedringen av de lengste bølgelengdene”. Om dette var sant hadde bassen ikke kunnet bli oppfattet med hodetelefoner eller vært så kraftfull innenfor små områder som for eksempel en bilkupé. Faktum er at ufullstendig bølgeutbedring tvinger luftmolekylene fra normalt samspill mellom trykk og hastighet til alt mer trykkvirkende. Ettersom trykk er det som vår hørsel oppdager som lyd så oppleves et høyere nivå. Fra hvilken frekvens dette skjer kan enkelt beregnes gjennom å dividere lydens halve utbredningshastighet i luft med sitt roms lengste dimensjon. Man kan generelt regne med 6-10 dB ”gratisforsterkning” for hver oktav under 30 Hz (172/6).

annonse

Lukket eller bassrefleks
Bassreflekskonstruksjoner og system med passiv radiator anklages ofte for å gi en langsom bass som ikke riktig følger programmaterialets øvrige toneregister. Interessant nok støter også et lukket kabinett på dette iblant – når det tillates å være tilstrekkelig stort. Felles for systemene er at de er dyktige til å gjengi frekvenser ned til omkring 30 Hz uten større reduksjon. For å forklare hvordan visse lukkede konstruksjoner kan gi like buldrende bass som et bassreflekssystem, gir man seg ofte i kast med spekulasjoner om at deres membran nok er for stor eller tung. Med unntak av meget enkle konstruksjoner beror fenomenet rumlende bassgjengivelse på romproblem og at frekvensgangen i lytteposisjonen er markert i en eller flere toneområder. Kun i spesielle målerom, tilpassede lytterom og i utemiljø kan man dra konklusjoner om hvilke egenskaper den testede høyttaleren har i seg selv. At man kan oppfatte store forskjeller mellom ulike modeller også i helt vanlige rom, avhenger først og fremst av at de stående bølgene aktiveres forskjellig (effektivt) alt etter høyttalerens tonekurve. Det eneste som er interessant er hvilket resultat man oppnår i sin faktiske lytteposisjon, og av dette utgjør subwooferens karakteristikk bare en del.

annonse

Hvilket konstruksjonsprinsipp som gir det beste resultatet beror mye på om man har tilgang til equalizing eller ikke. Savner man muligheten til å kunne korrigere tonekurven i lytteposisjonen kan en lukket konstruksjon med fallende tonekurve fra omkring 60 Hz være å foretrekke. Ellers er bassrefleks – og tilsvarende konstruksjoner – vanligvis overlegne når det kommer til forvrengning og maksimalt lydtrykk ned til minst 30 Hz.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

Produkter i testen

 data-srcset

REL R 528

Pris: 13995 kr
Pen og slank design God nivåmotstand for frekvenser over 30 Hz
Ikke innebygd equalizer Sårbar finish Ingen funksjonsindikator
 data-srcset

REL Gibraltar G1

Pris: 29995 kr
Utrolig dyp bass Fjernkontroll
Ikke innebygd equalizer Enkelt og dårlig plassert display
    Har du noe å tilføye?
    Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
    Motta varsler
    Varlse meg om
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments

    Alternativer til REL Gibraltar vs 2x REL R 528

    Stortest av 7 subwoofere 4

    Brutale basskanoner

    Hvis du synes hi-fi eller hjemmekinoanlegget ditt låter litt blodfattig og spinkelt, kan det skyldes akutt underskudd på BASS. Vi har testet 7 potente subwoofere som kan gi anlegget ditt en lydmessig kickstart!

    M&K Sound MP-9 5.1

    Disse høyttalerne baseres rundt en lydplanke, men er ekte vare.

    Vil du ha dypbass, ordentlig bass som røsker tak i deg og setter omverdenen i bevegelse? Da trenger du en real subwoofer!

     data-srcset

    En Kreisel-subwoofer leverer kraftig og dyp nok bass for de aller fleste. Da må vel et gedigent bass-tårn med fire stykk stablet oppå hverandre låte temmelig spinnvilt…? Gjør deg klar for en underjordisk bassopplevelse…

     data-srcset

    Pinell Precision er et par meget lekre og kompakte bokhyllehøyttalere, som sammen med de passive basshøyttalerne Foundation med sidemonterte 8-tommere, utgjør et par minst like lekre gulvhøyttalere. De gir et åpent lydbilde, med en meget dynamisk mellomtone som kommer både sangstemmer og instrumenter til gode. Sammen med basshøyttalerne får du den nødvendige dybden i bassområdet.

     data-srcset

    En av verdens mest berømte subwooferprodusenter er tilbake i full vigør. Ken Kreisels siste kreasjon er et bassmonster vi ikke glemmer med det første!

     data-srcset

    Ingen høyttalertype er så myteomspunnet som den dedikerte subwooferen. Passer den i et høykvalitets musikkanlegg eller fungerer den best på film?

     data-srcset

    Høyttalersystemet M-Series 5.0 er ypperlig, bortsett fra at det trenger en subwoofer. Sjekk ut denne muskelbunten!

    Høyttalere for veggmontering har tidligere kommet i to typer: De som er dekorative og de som låter bra. Dali har forsøkt seg på begge deler med vegghøyttalerne MOTIF.

     data-srcset

    De mindre høyttalerne fra Piega mangler bare én ting, og her er løsningen. En kompakt subwoofer i samme høye kvalitet.

     data-srcset

    Bass er en viktig del av lydopplevelsen enten du lytter til musikk eller ser på film. Og den beste bassgjengivelsen oppnår du med en dedikert dypbasshøyttaler. Vi har testet 6 subwoofere i forskjellige størrelse og prisklasser, med et felles mål om å riste skikkelig liv i hjemmeanlegget ditt!

     data-srcset

    Mange tror at en subwoofer er en slags boombox. En sub av skikkelig kvalitet beviser imidlertid at musikken aldri er komplett uten grunnmur. Noe disse duellantene til 18 000 kroner beviser til det fulle!

    SOMMERTILBUD
    6 UKER LB+
    FOR KUN 6 KR
    Full tilgang til hele lydogbilde.no i sommer for kun 6 kr!
    PRØV i 6 UKER
    close-link