Search
Generic filters

: REL Gibraltar vs 2x REL R 528

Valgets kvaler – to eller en subwoofer

Ingen høyttalertype er så myteomspunnet som den dedikerte subwooferen. Passer den i et høykvalitets musikkanlegg eller fungerer den best på film?

Britiske REL Acoustics er en av markedets dedikerte produsenter av subwoofere. Behovet for en subwoofer underbygger man med at ”mange, eller de fleste høyttalere dekker frekvensområdet 50-90 Hz i bassen”. I praksis er bassområdet unektelig ofte fullt av støy, men årsaken er veldig sjelden høyttalerne, men derimot rommet.

Om man verken kan løse problemet akustisk, elektronisk eller ved en vel uttenkt plassering, fungerer det ganske ofte å kamuflere dette ved å oppnå samme økte bassnivå under 50 Hz. På denne måten får man samtidig en tonekurve som motvirker den meget kalde klangen som vanlige rom i hjemmet normalt gir.

I denne testen vil jeg til dels gjøre meg kjent med den femti kilo tunge subwooferen REL Gibraltar G1, men også undersøke hva som skjer om man i stedet velger to halvparten så dyre subwoofere. Noen som passer utmerket til dette, er RELs R-serie og den største modellen i serien – R 528.

Hvor stor subwoofer?
I løpet av mine år som butikkselger så jeg ofte kunder som valgte en liten subwoofer til sine langt større gulvhøyttalere. Resultatet blir dessverre ofte betydelig høyere forvrengning enn om man ikke hadde valgt separat subwoofer, men i stedet hadde hatt muligheten for å avhjelpe hovedhøyttalerne noe på en elektronisk måte. Man bør tenke på at omkring tre fjerdedeler av en fullstor gulvmodells kabinettstørrelse bidrar til å muliggjøre gjengivelse av frekvenser under cirka 80 Hz.

En subwoofer bør derfor vanligvis være på minst samme volum som et par store gulvhøyttalere. Når det gjelder å oppnå høyt lydtrykk og samtidig beholde en lav forvrengning eksellerer subwoofere utstyrt med elementer som trives i store kabinett. De eneste små, lukkede subwoofere som jeg har konstatert klarer seg rimelig bra uten kraftig forvrengning, er de som er utstyrt med servokontrollert basselement. Mange produsenter som har benyttet servoteknikken anser imidlertid at den koster mer enn den gir. Om høy prestasjon i kompakt format er det man vil ha, må man altså regne med at det kan bli dyrt. Uten feedback blir forvrengning i små kabinett vanligvis synlig allerede etter noen få millimeters membranbevegelser – uavhengig av hvor imponerende deres oppheng ser ut.

Myter om bassgjengivelse
Hi-fi er en bransje fylt av myter som få andre. Myter som dessverre effektivt holdes i live av samtlige av bransjens aktører. Som oftest beror dette kanskje på ukunnskap, men sikkert også iblant av økonomiske interesser. I bruksanvisningene til G1 og R 528 kan man blant annet lese om ”lynrask impulsrespons” og ”kjappe delefiltre”. Samtidig uttrykker man en mistillit til målinger. Eksempelvis i tilfellet ved valg av kabinett til G1 skriver man at man hadde målt, men fremfor alt lyttet seg frem til formen. Mens lyttetester er utmerkede for å bedømme helheten og sluttresultatet, er det for meg helt absurd å blande inn subjektive tilbakemeldinger for optimering av individuelle detaljer. Kanskje er det britenes tendens til å betrakte vitenskapen som en trussel mot det kunstneriske som gjør seg gjeldende. Jeg kom til å tenke på et intervju med Richard Feynman, hvor han sier at det vakre med ros ikke går tapt av at man vet hva den er bygd på.

I stedet for propaganda om hvor fantastisk vår hørsel er, hadde jeg foretrukket en bruksanvisning med konkrete tips på hvordan man unngår stående bølger og andre helt avgjørende romproblem. Et av de tipsene man likevel får, er å plassere subwooferen i ett av rommets fremre hjørner. Mens det på den ene siden er korrekt at man ved å gjøre dette unngår destruktive forstyrrelser under 100 Hz og dermed får den mest effektive bassgjengivelsen, er på den andre siden plasseringen den absolutt dårligst tenkbare når det gjelder stående bølger. Dette skrives om til noe som ”hjørnet muliggjør utbedringen av de lengste bølgelengdene”. Om dette var sant hadde bassen ikke kunnet bli oppfattet med hodetelefoner eller vært så kraftfull innenfor små områder som for eksempel en bilkupé. Faktum er at ufullstendig bølgeutbedring tvinger luftmolekylene fra normalt samspill mellom trykk og hastighet til alt mer trykkvirkende. Ettersom trykk er det som vår hørsel oppdager som lyd så oppleves et høyere nivå. Fra hvilken frekvens dette skjer kan enkelt beregnes gjennom å dividere lydens halve utbredningshastighet i luft med sitt roms lengste dimensjon. Man kan generelt regne med 6-10 dB ”gratisforsterkning” for hver oktav under 30 Hz (172/6).

Lukket eller bassrefleks
Bassreflekskonstruksjoner og system med passiv radiator anklages ofte for å gi en langsom bass som ikke riktig følger programmaterialets øvrige toneregister. Interessant nok støter også et lukket kabinett på dette iblant – når det tillates å være tilstrekkelig stort. Felles for systemene er at de er dyktige til å gjengi frekvenser ned til omkring 30 Hz uten større reduksjon. For å forklare hvordan visse lukkede konstruksjoner kan gi like buldrende bass som et bassreflekssystem, gir man seg ofte i kast med spekulasjoner om at deres membran nok er for stor eller tung. Med unntak av meget enkle konstruksjoner beror fenomenet rumlende bassgjengivelse på romproblem og at frekvensgangen i lytteposisjonen er markert i en eller flere toneområder. Kun i spesielle målerom, tilpassede lytterom og i utemiljø kan man dra konklusjoner om hvilke egenskaper den testede høyttaleren har i seg selv. At man kan oppfatte store forskjeller mellom ulike modeller også i helt vanlige rom, avhenger først og fremst av at de stående bølgene aktiveres forskjellig (effektivt) alt etter høyttalerens tonekurve. Det eneste som er interessant er hvilket resultat man oppnår i sin faktiske lytteposisjon, og av dette utgjør subwooferens karakteristikk bare en del.

Hvilket konstruksjonsprinsipp som gir det beste resultatet beror mye på om man har tilgang til equalizing eller ikke. Savner man muligheten til å kunne korrigere tonekurven i lytteposisjonen kan en lukket konstruksjon med fallende tonekurve fra omkring 60 Hz være å foretrekke. Ellers er bassrefleks – og tilsvarende konstruksjoner – vanligvis overlegne når det kommer til forvrengning og maksimalt lydtrykk ned til minst 30 Hz.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

Dobbelt opp

Selv om man ganske lett flytter G1 selv rent vektmessig, så gjør den følsomme finishen at man gjerne til være to for dette.

Lyd & Bilde mener

Pen og slank design God nivåmotstand for frekvenser over 30 Hz
Ikke innebygd equalizer Sårbar finish Ingen funksjonsindikator
  • 12” basselement + passiv 12”
  • Nedre grensefrekvens: 30 Hz (-6 dB)
  • 500 W forsterkereffekt
  • 13.995 kroner
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 13995 kr

Den andre subwooferen jeg har valgt til denne testen heter R 528 og leveres også i den høyglanslakkerte utførelse. Akkurat som G1 er R 528 utstyrt med et 12” element. I stedet for en lukket konstruksjon har man valgt å avstemme systemet med et like stort, nedovervendt passivt element. En av grunnene til hvorfor man velger en passiv radiator i stedet for det billigere alternativet med et enkelt plastrør (bassrefleks), kan være at bassrefleksportens lengde har en tendens til å bli upraktisk lang i små konstruksjoner med lav avstemmingsfrekvens. En mindre rørdiameter reduserer riktig nok nødvendig rørlengde, men forhøyer også lufthastigheten i porten slik at det kan oppstå problemer med støy. Ulempene ved å benytte passiv radiator er at det er dyrere samt at elementet vanligvis bunner før det aktive gjør. Ved normal avstemming kan man regne med at den passive radiatoren behøver et areal motsvarende 150% av hovedelementet. Systemet er avstemt til relativt høye 34 Hz og savner beskyttende høypassfilter for å forhindre ekstreme membranutslag under tenkelige 25 Hz. Forsterkereffekt, lavpassfilter og tilkoblinger er snarlikt G1. Effektforsterkeren er her imidlertid av klasse D – nærmere bestemt et ASP500 fra Bang & Olufsen.

Lytteinntrykk
Selv om man ganske lett flytter G1 selv rent vektmessig, så gjør den følsomme finishen at man gjerne til være to for dette. Til sammenligning med G1 virker 528-erne som små nette terninger (26 kg hver). Disse har nå blitt plassert nær hver sin sidevegg og et stykke ut fra hovedhøyttalernes vegg.

Med testsporet fra Yello blir det merkbart at bassgjengivelsen har en helt annen kontroll. Her går det å få en rimelig velfungerende helhet sammen med en dyp og kraftig bass. Det forekommer fortsatt en heftig resonans et sted omkring 30 Hz, men ikke så uttalt at den helt dominerer gjengivelsen. Den låten som kanskje best demonstrerte forskjellen mellom de testede subwooferne, er Kemopetrols ”Child is my name” fra albumet ”Slowed down”. Her er en melodibass som vandrer mellom B0 og D2 (cirka 30-70 Hz). I gode rom kan bassgangen oppleves herlig tørr og fast, men ettersom det er snakk om mange toner er risikoen for at rommet skal forandre klangen overhengende.

Også filmlyden er enklere å få til med de to 528-erne. Imidlertid savnes det litt av G1-ens helt ekstreme dyp i visse filmsekvenser.

Avslutningsvis synes jeg det er synd at verken G1 eller R 528 har innebygget equalizer. Så lenge man ikke forsøker å kompensere for fall (dip i frekvens) forårsaket av destruktiv interferens er minimum-fase-equalization korrekt tiltak for å – ved lave frekvenser – opprettholde en akseptabel rett tonekurve i helt normale rom. Imidlertid er det viktig – noe jeg påpekte i forrige utgave og testen av JBLs aktive studiomonitor – å alltid behandle lave frekvenser i mono. To subwoofere med hver sin innebygde ”auto-eq” ser ikke rommets stående bølger som de sprer med musikk og film. Nesten alt programmaterial er monobasert ved lave frekvenser. Vil man benytte mer enn en subwoofer er en ekstern equalizer altså det eneste å anbefale.

Mektig koloss

Gibraltar G1 er en virkelig koloss sammenlignet med de fleste av dagens subwoofere.

Lyd & Bilde mener

Utrolig dyp bass Fjernkontroll
Ikke innebygd equalizer Enkelt og dårlig plassert display
  • 12-tommers basselement
  • Nedre grensefrekvens: 29 Hz (-6 dB)
  • 600 W forsterkereffekt
  • 29.995 kroner
Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 29995 kr

Formen er som en hundre ganger forstørret satellitthøyttaler. REL oppgir at inspirasjonen kommer fra kreasjoner utviklet av Sonus Fabers grunnlegger Franco Serblin. Subwooferens finish i høyglanslakk passer sikkert fint i mange moderne hjem, men den er ikke direkte praktisk når det gjelder fingeravtrykk og riper. Konstruksjonsprinsippet er et lukket kabinett på estimert etthundre liter. I det meget godt avstivede kabinettet arbeider et 12” stort element med kullfibermembran. For å oppnå tilstrekkelig slagvolum med relativt begrenset membranareal er slaglengden dimensjonert til ekstreme 45 millimeter – omtrent ti ganger mer enn hva basselementet hos en normal hovedhøyttaler kan håndtere.

Motoren i suben er klasse A/B forsterker på 600 watt. I dagens effekthysteri vil jeg nevne at subwooferens begrensing ved virkelig lave frekvenser meget sjelden bestemmes av forsterkerens kapasitet. Det skulle være nok med 100 watt for å oppnå 10% forvrengning ved 20 Hz. At mange små lukkede kabinett trenger opp mot 1000 watt skyldes at deres massive membran akselerer sent ved høye frekvenser (over 100 Hz). Som hos andre konstruksjoner fra REL har G1 doble innganger med individuelle følsomhetskontroller for ulike innstillinger for musikk og film. Et behagelig tilbehør som følger med subwooferen er en ganske spesiell utformet fjernkontroll, hvor det er mulig å justere volum og delingsfrekvens direkte fra lytteposisjonen.

Lytteinntrykk
Lyttetestene utføres denne gangen hjemme hos en god venn og i hans fine kinorom. Rommet er 5,6 meter langt og 4,3 meter bredt. For toneregisteret over 80 Hz har fem høyttalere fra B&W ansvaret. Elektronikken kan i sammenhengen ses som helt ideelt og betsår av Denon AVC-A11SR / DVD-A11.

Den mektige Gibraltar G1 har inntatt sin plass i ett av hjørnene bak hovedhøyttalerne, er justert og ferdig til å spille. Som første testmaterial valgte vi musikk og albumet ”The eye” fra alltid bassgenerøst miksende Yello. Mens basstrummen i ”Planet Dada (Flamboyant)” gjengis ganske kontrollert blir lyd som melodibass og effektlyd meget overdrevet og resonant. Etter en reduksjon av høyttalerens volum virket bassgjengivelsen mindre støyende, men samtidig også mindre til støtte for hovedhøyttalerne. Fjernkontrollen blir satt pris på for smidig å finne en fungerende kompromissinnstilling.

Filmlyd og medtatte favoritter som ”Wir Kinder vom Bahnhof Zoo”, ”Requiem for a dream” og ”The quiet” fungerer fint. Imidlertid er det naturligvis filmer innen sjangeren science fiction og liknende som virkelig setter en subwoofer på prøve. Ikke sjelden forekommer høy energi ned til noen få Hertz – til sammenligning med musikkens normalt laveste 30 Hz. De utrolig lavfrekvente effektene i ”The Matrix Reloaded” kommer frem meget overbevisende. Fortsatt imponerende blir også resultatet med ”The Island” og ”Inception”.

Den ganske monotone bassgjengivelsen som kunne konstateres med musikk er kanskje heller ikke ønskelig til film, men forstyrrer langt fra like mye. Eksplosjonslyd og andre effekter er meget ufølsomme for resonanser ettersom de alltid er relativt lange. Verre er det med en tørr, syntetisk basstromme eller en raskt pulserende bassgang.

Konklusjon / Målinger
Ingen høyttalertype er så myteomspunnet som den dedikerte subwooferen. Passer den i et høykvalitets musikkanlegg eller fungerer den best på film?
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    På jakt etter en storskjerm til fornuftig pris? Da kommer Sony XH8096 akkurat som bestilt.
    BMW i8 er ingen Tesla. Den er mye fetere!
    De som nettopp har bestilt seg flunkende ny Audi e-tron, UTEN å krysse av for Bang & Olufsen lydanlegg, får ha oss tilgitt når vi sier: Auda …!
    Yamaha viser med all tydelighet hvorfor de behersker high-end bedre enn de fleste, med en platespiller som river ned konvensjoner og går sin egen vei.
    De små Klipsch-høyttalerne banker lydplanker på spilleglede og lydtrykk, og funker like bra på tv-en som mobilen.
    OnePlus Nord ble markedsført som om mobilen var ensbetydende med Jesus gjenkomst. Det er den ikke, men mindre kan vel også være bra.
    Bose Frames holder UV-strålene borte, samtidig som de sender luftige musikalske toner rett inn i øregangene dine. Er dette sommerens kuleste dings?
    Vanmoof S3 og X3 er de to nyeste elsykkelmodellene fra det hollandske selskapet, som mener at deres smarte og internettoppkoblede sykler er fremtidens mobilitet.

    Aktuelle tilbud

    Annonse

    Denon Home 350

    Veil.pris 6998 ,- Nobelt ytre – kraftfullt indre Sjekk beste pris

    Sonos Arc

    Veil.pris 8999 ,- Sonos når nye høyder Sjekk beste pris

    Ultimate Ears Hyperboom

    Veil.pris 3999 ,- Den ultimate hagehøyttaleren Sjekk beste pris

    Harman Kardon Citation MultiBeam 700

    Veil.pris 5000 ,- Flott og minimalistisk fra Harman Kardon Sjekk beste pris
    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.