Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

TEST Urbanista Miami

Trådløs, aktiv støydemping på budsjett

Aktiv støydemping i trådløse hodetelefoner, pleier å koste mer enn dette.
Karakter
Urbanista Miami
Lyd & Bilde mener
Klassens beste batteritid, ok støydemping, fyldig og engasjerende lyd med bra trøkk i bassen. Mye for pengene.
Støydempingen er ikke like effektiv som på våre referanser. Lydbildet mangler detaljer, oppløsning og har et litt diffust fokus.
Spesifikasjoner

Type: Hodetelefoner med aktiv støydemping
Bluetooth: 5.0 (AAC/SBC)
Element: 30 mm
Vanntett: Nei
Mikrofon / fjernkontroll: Ja / touch
Ladekabel: USB
Batteritid: Opptil 50 timer, 40 t med ANC
Vekt: 234 gram
Farge: Sort, rød, grønn el. hvit
Annet: Støtter Google Assistant
Web: urbanista.com

Å finne et par gode, trådløse hodetelefoner med støydemping under 1500 kr, har vist seg å være umulig. Det nærmeste man kommer er Jabra Elite 85h, som koster 2000 kr.

Bortsett fra Sony WH-XB900N som har falt så mye i pris, at den er det eneste alternativet til 1500 kr.

Men nå har Urbanista sluppet et par trådløse med støydemping, som ikke har en lang rekke meningsløse tall og bokstaver i navnet, men simpelthen heter Urbanista Miami. Navnet skyldes at de er inspirert av fargene i Miami, Florida, og vårt testeksemplar het Ruby, og har en rødfarge med hint av lilla og rosa. Jeg tipper at Ruby knapt blir en hit her i Norden, men det finnes andre farger.

De andre fargene er Teal, som er mellomgrønn, og de obligatoriske sorte og hvite, som oftest selger best. For selge kommer disse til å gjøre. Trådløse hodetelefoner med aktiv støydemping i denne prisklassen er mangelvare, og legger man bra batteritid og god lyd til listen, haker Urbanista Miami av alle boksene.

Urbanista Miami ligner mer på Sony WH-XB900N enn Jabra-hodetelefonene, men Miami kan ikke styres fra en app (ennå), og det er heller ingen eq-justeringer (som WH-XB900N trenger), men batteritiden er kjempebra med en spilletid på 50 timer – 40 med støydemping, og de leveres ned et reiseetui med ladekabel, flyadapter og en minijack-kabel for fysisk tilkobling.

Annonse

Reiseetui med plass til kabler.
Foto: Lasse Svendsen

Å bruke

Støydempingen og lyden betjenes med knapper på øreklokkene. På den høyre sturer man volum og avspilling, svarer på samtaler, og slår av og på hodetelefonene. På den venstre velger man mellom aktiv støydemping, medhør – Ambient Sound Mode, og her kan man også slå av sensoren som pauser avspillingen hvis man tar av hodetelefonene.

Annonse

Innebyggede mikrofoner brukes til medhør og støydemping, og Miami støtter stemmestyring av mobilen via Google Assistant.

Ingen touch, men fysiske knapper for alt unntatt volum.
Foto: Lasse Svendsen

Urbanista mener at Miami er så store at de er ‘rundt-øret’-hodetelefoner (around ear, snarere enn på-øret (on-ear), det korrekte skal være en mellomting. For de vinklede, ovale øreputene er faktisk litt trange. Selv for normalt store ører. Ellers er bærekomforten god, selv om de sitter strammer på hodet enn Jabra-hodetelefonene og AirPods Max.

Lydkvalitet

Kvaliteten på Miami hodetelefonene er tillitvekkende, og mye bedre enn vi er vant til i denne prisklassen. Paringen med mobilen foregår sånn at man trykker og holder inne strømbryteren, mens man åpner Bluetooth-innstillingene på mobilen. Da blinker lade-LED-en på Miami og når de dukker opp på skjermen, velger man koble til.

Støydempingen kontrollerer man som sagt med knappen på den venstre øreklokken, og man merker godt når den er på. Da dempes alle lyder utenfra, dog ikke like bra så på Jabra-hodetelefonene, enkelte lyder – høyfrekvente og rumling på lave frekvenser, høres fremdeles om enn noe dempet. Men det er bedre enn ingen støydemping.

Man kan kanskje ikke forlange like god støydemping som i de dyrere hodetelefonene vi har testet, og Miami-hodetelefonene har et stykke igjen før de er på nivå med de beste. Likevel, støydempingen er effektiv nok til at duringen fra bussen ikke merkes så godt, og da kommer ofte musikken bedre fram.

Hodetelefonene er på sitt beste når de får spille pop, rock, hip-hop, elektronica, elektronisk jazz, metal eller dance, altså utpreget rytmisk musikk med mye dynamikk og fet bass. Det passer nemlig best til klangbalansen her, som favoriserer bassrytmer mer enn under- og overtonene til strykerne i et orkester. Til det er hodetefonene ikke detaljrike nok, de mangler litt på fokus og raffinement i mellomtone og diskant, men du verden så saftig bassen er.

Uten å være påtrengende.

Annonse

Terje Rypdals Conspiracy lyder steintøft med trommene som setter rytmen fra førte takt, og gitarene river godt og kraftfullt i mellomtonen, mens orgelet fargelegger lydbildet med toner i amber og blått. Det man ikke merker så mye til, er symbalene, som drukner i lydbildet.
Kantslag på skartrommen merker man heller ikke mye til, men klokkespillet på Keith Jarrets For Miles, kommer bedre fram i lydbildet.

Klavertoner funger fint og selv store konsertklaverer lyder voksent og godt definert, men også her savner jeg litt klang i diskanten. Men sett på Zara Larssons Look What You’ve Done, og Urbanista-hodetelefonene er i sitt ess. Den sugende bassen blir fysisk, vokalen er godt definert, og det eneste jeg savner er muligheten til å spille enda høyere.

Urbanista Miami er det beste kjøpet i denne klassen.
Foto: Lasse Svendsen


Konklusjon

De trådløse Urbanista Miami, er et kupp til prisen. Selv om den aktive støydempingen ikke er så effektiv som håpet, gjør den en bedre jobb en ingen støydemping. Når selv lyden er en ren fest av et engasjerende om enn ikke veldig raffinert fyrverkeri, kan vi ikke annet enn anbefale Miami for alle som sikter seg inn på budsjettklassen, når de ser etter nye trådløse hodetelefoner. Med støydemping. For det er nemlig ikke lett å finne i denne klassen. Urbanista Miami har det, og samtidig ser de bra og, kvaliteten er bedre en vi er vant til i denne prisklassen, så valget er enkelt.

Annonse

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?
forfatter

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Vis kommentarer

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.