Dynamisk og engasjerende Varm og behagelig klang God bærekomfort
Mangler litt raffinement
  • Lukket klokke
  • 32 ohm
  • 96 dB 300 gram

Ingen grunn til å rynke på nesen fordi hodetelefonene ikke passer til Parajumpers-parkasen. For om lydkvalitet er viktigere enn design, er Ultrasone Signature Pro, midt i blinken.

Hodetelefoner er like mye et designelement som et funksjonelt produkt for mange. Skal man bli sett med hodetelefoner rundt halsen, eller på hodet, kan ikke designen være tilfeldig. Bare spør, WESC, Skullcandy eller Dr. Dre, for å nevne noen. Design er blitt en viktig faktor som produsentene må forholde seg til. Noen lykkes bedre med det enn andre, men det ser ut til å være et tilbakevendende problem å få både design og lydkvalitet til å klaffe.

Så langt har vi ikke latt oss imponere nevneverdig over lydkvaliteten i så kalte designklokker, som det snart finnes tretten på dusinet av.

Heldigvis er det mulig å finne gull også blant gråstein, og vi må medgi at selv om Signature Pro fra Ultrasone, neppe vinner noen skjønnhetskonkurranser, er det lite å trekke for på lydkvalitet.

S-Logic
Hodetelefonene stiller i studiokategorien, hvor lyden er viktigere enn alt annet. De bruker 40 mm membraner med titanbelegg. For å gi membranene uniform stivhet, uten at vekten øker. Ultrasones S-Logic Plus er også implementert i hodetelefonene. S-Logic Plus beskriver hvordan elementene er montert i øreklokkene, og hvordan akustikken innvendig er optimalisert, for å utnytte hele membranflaten og det lille akustiske miljøet i øreklokkene, så optimalt som mulig. Membranene er vinklet slik at de sprer lydbølgene via ytterøret, og bruker slik sett øret som en del av det akustiske kammeret, for en mest mulig naturtro opplevelse med mer dybde i lydbildet, enn vanlig for hodetelefoner. Som ligner mer på å lytte til høyttalere i et rom.

Smak av high-end
Og det virker. Men det koster. Signature Pro koster 6.300 kr, og stiller i samme prisklasse som Grado RS2i og Sennheiser HD700. Men Signature Pro benytter lukkede øreklokker, og demper følgelig lyd mye bedre. I tidligere tester av Ultrasone hodetelefoner har vi hatt gode erfaringer med S-Logic-prinsippet, og Signature Pro skuffer oss heller ikke.

Lydbildet et stort og fyldig. Her er rikelig med bass for de som liker at det vibrerer litt i ørebrusken, men de er verken blottet for detaljer eller finesse. Sammenlignet med Shure SRH1840, åpne hodetelefoner til 4.500 kr, er det litt mer kraft i bassdynamikken her, og lydbildet har en varmere klangbalanse. På den andre siden, er Shure hodetelefonene bedre på mikrodynamikk og detaljgjengivelse.

Koblet til den meget gode hodetelefonutgangen på en McIntosh MCD500 SACD-spiller, lød Leif Ove Andsnes tolkning av Beethovens første klaverkonsert, spill levende og klanglig sett fortreffelig. Fokuset i lydbildet og den utstrakte luftigheten i diskanten, som SRH1840 formidler, kom ikke like godt frem i Signature Pro. Klangfargene til strykerne var også litt mer maskert.

Men, Band of Horses How to Live, fungerte mye bedre. Trommene drev musikken fremover som et godstog i nedoverbakke, mens gitarene og vokalharmoniene fløt som honning i ørene, og det hele var virkelig engasjerende. På samme måten som en konsert kan være det. Hodetelefonene fra Ultrasone er fine allroundklokker hvis man legger mest vekt på lyden når man spiller rock, jazz og pop/hip hop/rap, men er ikke like finmasket og åpne som de beste vi har testet, på klassisk musikk.

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.