Hjemmekinoentusiaster som ønsker det beste fra tredimensjonale lydformater som Dolby Atmos og DTS:X, bør seriøst vurdere flere kanaler. Jo flere høyttalere i rommet – også i høyden – desto mer omsluttende og oppløst blir det tredimensjonale lydbildet som omringer lytteren. Men når flere kanaler ikke skal gå på bekostning av lydkvaliteten, blir det fort kostbart.
Den skvett nye surroundforsterkeren Marantz Cinema 30 er den første ekte arvtakeren til den snart åtte år gamle SR8015. Det var på tide! Vi befinner oss her i den høyere enden både pris- og kvalitetsmessig. Her får du hele 11.4 forsterker kanaler, med prosessering for ytterligere to, om du har en ekstra effektforsterker liggende.
Denon-søsken
Marantz-forsterkeren er identisk utstyrt med Denon AVC-X6800H, bare med en ekstra HDMI-utgang (3 i stedet for 2). De to produsentene er nemlig søsken, og deler samme plattform og komponenter. De er begge Klasse AB-forsterkere, hvor mange konkurrenter har gått over til Klasse D. Som er mer effektivt, men som ofte ikke låter like bra. Begge er oppgitt til 140 watt pr. kanal i 8 Ohm, med to drevet samtidig i stereo.
En liten forskjell er i forforsterkertrinnet, hvor Marantz bruker dyrere HDAM forforsterkermoduler, for bedre dynamikk og transientrespons.
Fire subwoofere
En spesialitet ved Cinema 30 er at den kan styre inntil fire individuelle subwoofere, og kalibrere lyden individuelt for hver av dem. Fire suber kan virke overdrevent, men foruten økt lydtrykk gir det en jevnere bassfordeling i rommet, med færre døde soner. Og med individuell prosessering, kan romkorreksjonssystemet gjøre underverker for bassresponsen.
Jeg stiller et lite spørsmål ved at ingen av subwooferutgangene er balanserte. Her bruker man ofte lange kabelstrekk, og med ubalansert RCA er min erfaring at det innimellom kan dure svakt i subwooferen, noe som gjerne elimineres med balansert XLR.
Testoppsettet
I vårt testrom har vi et Procella 7.1 THX-høyttalersystem, med et par attpåklatter av noen Martin Logan SLM montert i taket, til Atmos-kanalene. For å teste med alle kanalene i Marantz-forsterkeren, har jeg provisorisk satt opp et ekstra par bakre takhøyttalere. Et 7.1.4-oppsett, altså, for å teste alle 11 kanalene. Vi har derimot bare én subwoofer, da med doble 15-tommere.
Hjemme har jeg en in-wall-hjemmekino fra M&K Sound, med fem IW-150A i front, senter og tak, i tillegg til et par tripole IW-150T som surroundhøyttalere. To kompakte subwoofere av typen IW28S, hver med to 8-tommere, er innfelt under hver av fronthøyttalerne. Alle høyttalerne er i lukket kabinett.
Mitt 5.2.2-oppsett utnytter ikke alle kanalene i Marantz-forsterkeren, men her er god romkorreksjon desto viktigere enn på testrommet ute på kontoret. Ikke minst fordi rommet ikke er akustisk behandlet, bare normalt møblert.
Dirac Live for eventyrlystne og kresne ører
Apropos romkorreksjon bruker Cinema 30 Audyssey Mult-EQ XT32, som måler og kalibrerer for inntil åtte målepunkter rundt lytteposisjonen. Det fungerer veldig bra, også når høyttalerne er plassert bak et lerret.
For de ekstra eventyrlystne tilbys Dirac Live som en oppgradering. En lisens koster ekstra, og du må i tillegg kjøpe en separat mikrofon, da den medfølgende Audyssey-mikrofonen ikke fungerer med Dirac. Til gjengjeld får du et av de mest avanserte romkorreksjonssystemene på markedet, med enda mer presis lyd som resultat.
I det siste har Dirac Live fått funksjonen Bass Control for flere individuelle subwoofere, som bruker maskinlæring og kunstig intelligens til å beregne korreksjon for flere subwoofere samtidig. Cinema 30 er kompatibel med dette, og ja, det gjør en forskjell.
Dirac Live krever en PC eller Mac, og en god dose tålmodighet. Systemet bruker nemlig målinger fra hele 17 mikrofonplasseringer rundt lytteposisjonen!
Brukervennlighet
Menysystemet bør være godt kjent for brukere av Marantz eller Denon de siste fem-seks årene. Førstegangsoppsettet via skjerm stiller relevante spørsmål om antall høyttalere og subwoofere, før systemet foreslår tilkoblinger og gjør nødvendige innstillinger. Det spilles lyd vekselvis gjennom hver høyttalerkanal, så du hører om kanalene er adressert til riktig høyttaler.
Deretter overlates resten til Audyssey MultEQ XT32 for romkorreksjon. Selv om du skal bruke Dirac, bør du bruke Audyssey først, da vil Dirac ta utgangspunkt i dens bassbehandling og frekvensdeling, og legge til egen trolldom på toppen.
Ting å passe på
Ikke alt med brukervennligheten er like logisk, når produktet først er satt opp. For det første, om forsterkeren står i et annet rom enn høyttalerne, vil det være naturlig å styre med appen. Den funker greit, men er til tider veldig treg. En bedre løsning er en IR-forlenger, så man kan bruke originalfjernkontrollen fra et annet rom. Men jeg tar meg i å tenke: Hvorfor kommer fremdeles ikke denne typen produkter med Bluetooth-fjernkontroll? TV-ene har fått dette for lenge siden, det er på tide at tiden kommer til seriøst hjemmekinoutstyr.
Videre, for å få optimal lyd og dynamikk må du huske å deaktivere funksjonen Loudness Management, enten via appen eller menyen. Denne er aktivert som standard, få den bort. I beskrivelsen står det at funksjonen kun gjelder Dolby TrueHD-kodet lydspor, men man hører tydelig at også komprimert Dolby-lyd fra Netflix og andre tjenester lider under denne funksjonen. I all hovedsak reduserer den dynamikk, men også mellomtone. Du får altså fyldigere bass og mer diskant, men på bekostning av både lydtrykk, oppløsning og ikke minst stemmegjengivelse.
Til slutt må du selv aktivere HDMI Control, om forsterkeren er tilkoblet TV-en med HDMI eARC, og du ønsker å styre lydnivået med TV-ens fjernkontroll.
Kinoopplevelse
Når alt er satt opp, er det tid for en heftig kinoopplevelse. Cinema 30 gir en enormt oppslukende og detaljrik surroundlyd. Kraftige kanoner og smellende granater dundrer i rommet med overbevisende dynamikk og lydtrykk. Takkanalene skaper en luftig og tredimensjonal romfølelse, og detaljene og nyansene er fremragende.
Det er tydelig forskjell på komprimert strømmelyd fra Netflix og tapsfri kvalitet fra Blu-ray. Jeg ville definitivt vurdert å kjøpe Oppenheimer på 4K Blu-ray, fremfor i en strømmetjeneste. Cinema 30 briljerer med begge, men det er åpenbart et det er mer dynamikk og luft fra det ukomprimerte Blu-ray-lydsporet.
Ekstra bra med Dirac
Mange vil klare seg fint med romkorreksjonen fra Audyssey. Hjemme hos meg er det derimot bare Dirac som funker skikkelig. De passive subwooferne har ikke innebygd delefilter, og skal egentlig ha hver sin tilpassede DSP-forsterker. Inntil videre har jeg droppet dette, for å kunne bruke mine egne forsterkere.
Audyssey klarer ikke å få subwooferne til å låte riktig, selv om jeg har satt en øvre delefrekvens i prosessoren. Det blir livløst, men verre er at de fort skurrer når det blir hett rundt ørene. Med Dirac sitter derimot bassen som et skudd! For min del er det definitivt verdt den ekstra Bass Control-lisensen, i tillegg til den vanlige Dirac Live-lisensen.
De aller fleste brukere har en eller flere aktive subwoofere med innebygd DSP, og deler dermed ikke min problemstilling. I det akustisk kontrollerte testrommet vårt med Procella-oppsettet er da også fordelene med Dirac mindre. Men de er der, i form av en bedre integrert bass, men også en bedre sammenheng mellom kanalene, enn hva Audyssey MultEQ XT32 klarer. Lydbildet er luftigere og mer homogent, og magien fra lydsporet kommer bedre frem.
Musikkglede
Også med musikk skinner Cinema 30. Og det er først med tokanals stereo musikkopplevelser at jeg hører at Cinema 30 er et lite hakk bedre enn Denon AVC-6800H. Luften og hurtigheten overgår søstermodellen, slik at vokaler og akustiske instrumenter fremstår som mer livaktige og engasjerende. Stereobildet vokser seg også stort og luftig.
Klassisk musikk i surround låter eksepsjonelt bra. 2L-utgivelsen Tuvayhun på Blu-ray i Dolby Atmos, med Trondheimsolistene og Nidarosdomens jentekor, og med lyd skrudd av Grammy-vinner Morten Lindberg, låter rett og slett fantastisk bra. Alle de elleve kanalene jobber sømløst sammen, for å gi et presist og oppløst lydbilde. Særlig orkestermusikk får en ny dimensjon i rommet.
Stereotabbe?
Marantz Cinema 30 har som sagt 11 forsterkerkanaler, men som sin forsterkerbror fra Denon, har den 13 høyttalerutganger. Det gir noen ekstra konfigurasjonsmuligheter. Å kunne koble til et ekstra par fronthøyttalere er dessverre ikke en av dem. Har du et ekstra par fronthøyttalere til stereolytting, bør du kunne gjøre om den ekstra høyttalerutgangen til Speaker B. Det kan du ikke, eneste mulighet for Speaker B er ved å redusere antall forsterkerkanaler i surround fra 11 til 9.
Jeg mener det er en tabbe, siden man ikke skal drive Speaker B samtidig som resten. Den ekstra høyttalerutgangen burde derfor kunne konfigureres slik, om man ønsker det.
Er det nok kraft?
Kraft får man aldri nok av, og jeg kunne godt ønsket meg enda mer til denne prisen. Hjemme hos meg blir det mer enn høyt og kraftig nok, men i det mer dempede testrommet ute på jobben kunne man godt trengt en ekstra effektforsterker i front.
Cinema 30 er nesten ikke noe kraftigere enn lillebror Cinema 40. Som koster 40 prosent mindre, og eneste praktiske forskjell er at den har to færre forsterkerkanaler; 9 i stedet for 11.
Går vi til Denon AVC-X4800H til godt under halvparten av prisen for Cinema 30, så får du også her veldig mye av den samme forsterkergleden.
Ser vi derimot opp til flaggskip-forsterkersettet AV10 og AMP10, blir prisen over tre ganger høyere, og i så måte er jo prisen for Cinema 30 grei nok, om du ønsker Marantz-lyd i toppklasse.
Marantz Cinema 30: Konklusjon
Marantz Cinema 30 er en high-end-forsterker for den kresne hjemmekinoentusiasten. Den leverer en herlig kombinasjon av kraftig surroundlyd, høy oppløsning og avansert prosessering. Spesielt støtten for hele fire subwoofere er imponerende, og sammen med Dirac Bass Correction vil det gi en helt fantastisk integrering av bassen i rommet. Slapp av, det funker også brillefint med to, eller bare én.
Sammenlignet med søstermodellen Denon AVC-X6800H har de svært lik ytelse. Marantz har noen små fordeler på musikkfronten, og har også et lekrere utseende. Prispåslaget gjør at den passer best for de som verdsetter et estetisk premium-produkt.
Marantz Cinema 30 er langt fra billig, men den gir en surroundopplevelse i ypperste klasse, for folk som virkelig ønsker å investere i hårete hjemmekino.
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser