Følg oss på

Søk etter tester, nyheter og anmeldelser...

6 digitalkonvertere med USB

Musikalsk PC-magi

Datamaskinen er blant de klart mest praktiske lydkildene. Ulempen er lyd-kvaliteten. Redningen er en USB-DAC.

Det er bare å innse det: CD-formatet hører fortiden til. Det er rett og slett for tungvint å styre med, spesielt når man skal ha med seg musikksamlingen rundt omkring. De eldre blant oss som ikke skjønner at folk kan leve uten et fysisk format med et cover å bla i, må bare bite i seg at flertallet ikke lenger har det samme forholdet til det. Musikksamlingen vil fra nå av være en rekke filer på en harddisk eller fastminne, hvor det nærmeste man kommer blaing er i form av en elektronisk rullesjakt. Bedre kjent som ”scroll bar”. Det, og gjennom strømmingtjenester fra internett. Giganten Spotify har alle hørt om, og den norske tjenesten WiMP har også vokst seg stor og populær her til lands.

Som hi-fi-frelst brukte jeg lang tid på å akseptere at datamaskinen har overtatt som lydkilde. Det har nemlig alltid vært akseptert som sannhet at en PC har underlegen lydkvalitet i forhold til en god CD-spiller.

Komprimert musikk
Men det er ikke PC-ens feil. Det er et par grunner til at PC-en låter dårlig. For det første er det mange som har fullt av dårlige MP3-filer på maskina si. Uansett hva du gjør, vil de aldri låte like bra som CD. Sørg for å lagre musikken så høyoppløst som mulig. Aller helst ukomprimert (WAV/AIFF) eller tapsfritt komprimert (FLAC/ALAC), men om du må komprimere, anbefaler vi høyest kvalitet på MP3 (320kbps) eller AAC (256kbps). Vær oppmerksom på at strømmingtjenester som Spotify og WiMP komprimerer i denne høyeste kvaliteten, og vil derfor aldri nå helt opp til CD-formatet. Derimot har den nye, franske tjenesten Qobuz kommet, som strømmer i Flac. Kult!

Dårlig lydkort
Den andre grunnen til dårlig PC-lyd er det innebygde lydkortet. Kvaliteten på dette varierer noe fra maskin til maskin, for eksempel låter min MacBook Pro bedre enn min HP Pavilion PC når begge er koblet til stereoanlegget med sin innebygde lydutgang. Ingen av dem låter likevel bra nok til at de fortjener å kobles til et stereoanlegg av høy kvalitet. Løsningen er å droppe det innebygde lydkortet til fordel for en ekstern digital-til-analog lydkonverter, som vi for enkelhets skyld forkorter til DAC, eller digitalkonverter (lydprodusenter vil aldri si digitalkonverter, da dette ikke sier noe om det er digital-til-analog eller analog-til-digital).

Bærbare konvertere
I denne testen tar vi for oss små og rimelige konvertere, som alle er av typen stikk-og-start, altså uten behov for installasjonsdrivere. De er alle lett å putte i bagen sammen med den bærbare datamaskinen. På den måten har du alltid godlyden tilgjengelig når du reiser, uten at det tar mye ekstra plass i bagasjen. Vi kommer tilbake siden med en test av stasjonære DAC-er, med flere digitalinnganger.

Annonse

Kompakte, men ulike
Utvalget konvertere i denne testen appellerer til litt ulike behov. De mest praktiske av dem har ingen separat strømforsyning, men tar strømmen direkte fra datamaskinens USB-kontakt. Fordelen er at de kan brukes med den bærbare selv om du ikke har tilgang til strøm. Ulempen er at USB-utgangen fra datamaskinen i tillegg til spenningen på 5V gjerne sender ut 30-200 mV med støy. Dette kan lett smitte over i det hørbare området, noe DAC-produsenten må ta hensyn til.

Konverterne fra NAD og Firestone har egen, separat strømforsyning. NAD-konverteren er dessuten testens eneste trådløse, med en sender som kobles til USB-utgangen.

Annonse

FiiO, NuForce, HRT (HeadStreamer) og Firestone har alle stilt med konvertere med hodetelefonutgang. Bare HRT MusicStreamer II+ og NAD DAC1 mangler dette.

Forventet kvalitet
Konverterne i denne testen er i den rimelige enden av skalaen. Det finnes hi-fi-konvertere til både tjue, femti og hundre tusen kroner, og våre erfaringer tilsier at du må opp i 5.000 kroner og kanskje over, hvis du fra før har en påkostet CD-spiller som du ønsker å pensjonere. Hensikten med konverterne i denne testen er å få datamaskinen opp på et fornuftig ytelsesnivå, slik at den filbaserte musikksamlingen kan komme ut fra den audiofile skammekroken. Vi forventer en lydkvalitet på høyde med en ålreit CD-spiller, og bedre enn de billigste Blu-ray-spillerne.

De med hodetelefonutgang bør tilby bedre lyd enn du får fra datamaskinen, men forvent ikke at de kan drive et par tungdrevne hodetelefoner på samme måte som en skikkelig hodetelefonforsterker.

Slik testet vi
Alle konverterne er testet med MacBook Pro som kilde. Deretter er de koblet gjennom forsterkeren Naim SuperUniti med et par MonsterCable M-serie kabler. De av dem som kun har 3,5 mm jackutgang har blitt koblet til med en jack-til-RCA-kabel, også fra MonsterCables M-serie.

To og to DAC-er har til enhver tid vært koblet til forsterkeren på hver sin linjeinngang, og har det vært forskjell på lydnivået mellom dem, er dette kompensert for på den respektive inngangen på forsterkeren (dette er nemlig mulig med Naim SuperUniti).

Høyttalervalget har falt på de gulvstående Elac FS 257, som har meget god oppløsning i mellomtonen og diskanten, og som avslører det meste. Også disse tilkoblet med MonsterCable M Series (MCX-1S), terminert med bananplugger i begge ender.

De av konverterne som har hodetelefonutgang har i tillegg vært vurdert med de åpne hodetelefonene Sennheiser HD 598 (2.000 kr, 50ohm/102dB = ganske tungdrevne), AKG Q701 (4.000 kr, 60ohm/105dB = tungdrevne) og de lukkete, spreke og underholdende Kicker HP541 (600 kr, 40ohm/107dB = lettdrevne).

24-bit/96kHz?
Vi er veldig glade for at høyoppløst lyd får stadig mer spalteplass. For, mens noen krangler om det er mulig å høre forskjell på høykvalitets MP3 og CD, er det fremdeles noen av oss som mener at det er mulig å få enda bedre lyd enn fra CD. Nå kan man gjennom tjenester som for eksempel hdtracks.com og gubemusic.com kjøpe høyoppløst musikk i form av tapsfritt 24/96 Flac-format, og spille det av fra PC-en eller Mac-en. Fordelene ved dette avhenger av om avspilleren og digitalkonverteren støtter dette. Og selvsagt kvaliteten på utstyret. Alle konverterne i denne testen bortsett fra NAD DAC1 støtter 24-bit/96kHz oppløsning. Det er likevel ikke sikkert at såpass rimelige konvertere som her klarer å gjengi den ekstra informasjonen. Tross alt er det subtile forskjeller det er snakk om, og hvis konverteren har for mye egenstøy, vil det neppe utgjøre noen forskjell om du spiller av med 16-bit eller 24-bit lyd. Det er i hvert fall min egen erfaring og påstand.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 49 kr

Prøv i 30 dager og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

Det er ingen bindingstid og du kan si opp når du selv vil. Ønsker du å bestille magasinet? Klikk her Allerede abonnent ?

Produkter i testen

NAD DAC1

Rimelig trådløs

Fra NAD kommer testens eneste trådløse digitalkonverter. Praktisk, men låter det bra nok?

Trådløs USBoverføring
Støyende strømforsyning Ikke 24-bit Flat lyd

HRT HeadStreamer

HRT HeadStreamer

Amerikanske HRT lager kun asynkrone konvertere, og HeadStreamer er testens beste hodetelefon-DAC.

Liten og praktisk Glimrende lyd
Volumkontroll må gjøres fra datamaskinen

Fiio E10

Praktisk og grei

Denne lille krabaten tar nesten ikke plass, og løfter lydkvaliteten fra datamaskinen.

Liten og praktisk Nøytral lyd Bassforsterkning
Dynamikk Litt lite oppløst

NuForce µDAC2

God lyd i lommeformat

Vær forsiktig når du pakker den lille NuForce µDAC2. Du finner den kanskje ikke igjen.

Liten og hendig God lyd til prisen
Litt støy på hodetelefonutgangen

HRT MusicStreamer II+

Superlyd i farta

MusicStreamer II+ er en meget kompakt DAC som tar strøm direkte fra USB-kontakta. Likevel har den testens utvilsomt beste lyd.

Glimrende lyd for pengene Kompakt
Ikke hodetelefonutgang

Firestone Audio Fubar IV Plus

Med oppsampling

Dette er testens eneste DAC med oppsampling, noe som skal gi bedre lyd.

Skikkelig byggekvalitet Åpen og god lyd Koaksial og optisk inn
Lyden er best fra linjeutgangen

Oppsummering

DAC skal du ha!

Alle konverterne i testen løftet lydkvaliteten fra datamaskinen. Men noen var mer forglemmelige enn andre.

forfatter

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

1 Comment

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2021 Publish AS

Hold deg oppdatert!

Motta vårt nyhetsbrev:
© 2021 Publish AS - Lyd & Bilde arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Som leser har du kun rett til å benytte Innholdet på lydogbilde.no for personlige og ikke-kommersielle formål. Du kan laste ned, linke til og skrive ut Innhold fra lydogbilde.no for private og ikke-kommersielle formål, forutsatt at du henviser til kilden, respekterer eventuelle rettighetsnotiser og/eller -reservasjoner. Du kan ikke bruke Innhold, herunder (men ikke begrenset til) ikoner, for noen andre formål eller på noen andre måter enn de som er uttrykkelig tillatt. NB! Artikler som ligger utenfor plusstjenesten er ≪kjøpt fri≫ av muren av vedkommende produsent/leverandør.