Search
Generic filters

: Test av GPS-navigatorer for iPhone

Finn fram med iPhone

Nå finnes det endelig proff GPS-navigasjon til iPhone fra kjente produsenter som Tomtom og Navigon. Men er de like bra som en vanlig GPS?

Lyd & Bilde mener

Opplesing av gatenavn Musikkdemping Flere land i europa-versjonen
Dårlig presisjon
Størrelse: 340 MB–1,67 GB
Land: 4–40
Pris: 350 kroner (Norden)
Pris: 700 kroner (Europa)

Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 350 kr

For et år siden testet vi GPS-mobiler, og det eneste som var tilgjengelig for iPhone, var GPS-funksjonen i Google Maps. Den fikk da kritikk for ikke å gi en ordentlig navigering ettersom den verken holdt rede på retning eller ga stegvise instruksjoner.

I sommer ble iPhone 3G S lansert. Denne inneholdt de nødvendige forutsetningene for å bruke skikkelige navigasjonsprogrammer. Dels et innebygd kompass, dels bedre ytelse for ruteberegningen, men fremfor alt kunne applikasjonene få tilgang til maskinvare på en bedre måte, og få direktekontakt med GPS-mottakeren.
Det varte ikke lenge før Tomtom meddelte at de skulle slippe en GPS-applikasjon som så ut som en kopi av de vanlige navigatorene deres. Men først ut i Appstore var Navigon med sin Mobile Navigator, og den gikk rett inn på topplisten over mest solgte program. Nå har også Tomtom sluppet sin applikasjon, og det ligger til rette for duell.
For- og bakdeler
Å kjøpe en programvare til mobiltelefonen i stedet for et helt apparat, kan virke fristende. Dels blir det billigere ettersom man allerede eier maskinvaren med pekeskjerm og GPS-mottaker. Dels slipper man å ha enda et apparat å holde rede på og montere i bilen. Alt-i-ett er ofte smidigere. Med det gjelder å være klar over at de også har sine åpenbare bakdeler. Skjermen er mindre enn en GPS og dessuten er iPhone-skjermen blank – noe som kan gjøre det vanskelig å se hva som vises på bildeskjermen. Lyden er heller ikke like bra. Dessuten må man jo kjøpe en bilholder og en lader, noe som i praksis gjør prisforskjellen mindre.

Hvor er nytenkningen?
I disse førstegenerasjons-applikasjonene er det meste kjent fra de gamle navigasjonsapparatene. Og da mener vi de gamle apparatene, for her mangler mange av de smarte og interessante tjenestene vi liker i de nye modellene. De siste oppdateringene fra Navigon begynner så smått å legge til enkelte av disse funksjonene, men det er fortsatt en del igjen. Hvordan skal man for eksempel løse oppdatering av kart, fartsbokser og rapportere feil i kartene?
Men fremfor alt burde man ta navigeringen lenger i GPS-apparatene. Slipp tanken om å kopiere dem, og begynn å tenke fra andre siden. Hva kan man gjøre med en navigator som har både telefon- og internettoppkobling? Trafikkrapporter i sanntid og gule sider burde være en smal sak. Og hvorfor har man ikke skikkelig navigering for fotgjengere med parkveier, gangbroer, bussholdeplasser og t-banenedganger? Det skal bli spennende å se hvor langt man våger å ta det – og om et år kan disse applikasjonene faktisk være bedre enn et separat apparat.

Bilmontering
For å kunne bruke iPhone som navigator, må man selvsagt kunne montere den i frontruten der man har god satellittdekning. Vi brukte Griffin Windowseat med godt resultat.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev.
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

TomTom 1.0

Tomtom har gått vekk fra sitt normale utseende i apparatene og har i stedet laget menyene i iPhone-stil slik at kontrasten ikke blir så stor mot andre applikasjoner. Den starter raskt og menyene føles kjappe.

Funksjoner
Det finnes mange muligheter når man skal velge destinasjon. Hjemadressen, lagrede favoritter, siste reisemål, utpekt posisjon på kartet, adressen til noen i telefonboken eller et interessepunkt. Derimot ikke koordinater. Men på den annen side, når man velger et interessepunkt, får man også muligheten til å ringe dit. Smart om man vil sjekke åpningstider eller bestille bord før man reiser.

Selvsagt kan man også taste inn adressen på vanlig måte. Landet er forvalgt og man kan hele tiden velge et av de siste stedene og gatene, noe som ofte minimerer hvor mye man må taste på det tross alt ganske lille tastaturet. Før man begynner å navigere, får man et kart over ruten slik at man kan forsikre seg om at det er riktig sted, samt en oversikt over avstand og kjøretid. Her kan man også velge å unngå ulike veityper eller legge til stopp på veien. Det finnes også valg for å sykle eller gå, men som vanlig innebærer dette bare at navigatoren da styrer unna for eksempel motorveier.

Navigering
Skjermbildet er velkjent fra Tomtoms apparater. Det er altså et tydelig kartbilde med få farger der man raskt oppfatter hvor man skal kjøre. I nederste kant finnes det hele tiden informasjon om hvor lang tid og hvor mange kilometer det er igjen, ankomsttid og hvor fort man kjører. Dessuten vises neste kjøreinstruksjon og hvor langt det er til den.
Heldigvis bruker applikasjonen IQ Routes, noe som gir et mer intelligent veivalg avhengig av tidspunkt og meget gode beregninger av når man skal være fremme. Advarselen for fartsbokser fungerer godt, men spørsmålet om hvordan man skal oppdatere dem gjenstår.

Stemmeanvisningene finnes på mange språk og er stort sett identiske med apparatenes. De er noe stive, og iblant avbrytes de midt i frasen. Men fremfor alt mangler den opplesning av gatenavn og veier.
I det store og hele har Tomtom gjort en god jobb, og viste veien på stort sett samme måte som den vanlige navigatoren ville gjort. Det merkes imidlertid at dette er første versjon, da den iblant fant på merkelige ting som å foreslå at man skulle kjøre på feil side av veien. Skjermoppdateringen er litt rykkete, og som for Navigon, er ikke presisjonen den beste. Den henger ofte etter, slik at man får instruksjonene i siste sekund.

Konklusjon
Bedre presisjon og flere funksjoner står definitivt på ønskelisten. Det skal bli interessant å se hvor mye bedre Tomtom blir i kombinasjon med sin kommende bilmonteringsbase som skal ha bedre GPS-mottaker. I dag fungerer den ok, men leverer bare eksakt det man kan vente seg.

 

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

MobileNavigator 1.1

Navigon har forsøkt å etterligne grensesnittet fra de separate enhetene med svarte menyer og store knapper. Det er stilfullt, men ikke så praktisk. Valgene får ikke plass på skjermen, så man må likevel klemme inn flere valg i menyraden, og de blir i stedet vel små å treffe med fingrene når man kjører.

Funksjoner
Som destinasjon kan man velge hjemadressen, peke ut et punkt på kartet, velge en lagret favoritt, noen av de siste reisemålene, hente en adresse fra kontaktlisten eller søke etter interessepunkter. I siste tilfelle kan man praktisk nok velge nærmeste parkering eller bensinstasjon. Koordinater finnes dessverre ikke, til tross for at dette er blitt en vanligere metode å angi posisjon på, for steder som ligger grisgrendt til.

Inntasting av adresser går greit. Man trenger heldigvis ikke å angi land hver gang, men kan gå direkte til sted. Siste reisemål finnes som hurtigvalg, men det er smått om andre tidsbesparende valg. Det samme gjelder for gater. Deretter får man et kart over destinasjonen, men den gir dessverre for dårlig overblikk til at man skal kunne se om det er riktig adresse. Smart nok kan man sende målet direkte til en bekjent via e-post. Dersom han/hun har Navigons applikasjon, er det bare å lagre den og kjøre.

Navigering
Kartskjermen kjenner man igjen fra navigatorene. Den er stilisert og har meget velvalgte farger der det ikke er mye som tar for stor oppmerksomhet fra det viktigste, nemlig hvor man skal kjøre. I øverste høyre hjørne vises hastighetsbegrensningen, og den vises oftere enn i Tomtoms applikasjon. I nederste kant ser man neste kjøreinstruksjon og hvor langt det er til den, samt navnet på neste gate. Informasjonen om reisen i tid og avstand er derimot begrenset til et notat i øverste kant, og her må man velge hva man vil se.
I Navigons siste oppdatering har de lagt til noen av sine siste finesser, noe som gir en bedre kjøreopplevelse. Dels kan man spille musikk som tones ned når det kommer en kjøreinstruksjon, men fremfor alt har den en god talefunksjon. At den sier navnet på gaten man skal svinge inn i, eller navnet på stedet man skal holde utkikk etter på veiskiltene, hjelper faktisk. Den har også en tydeligere visning av hvilken fil man skal velge enn Tomtom. Fartsbokser ble innført i forrige oppdatering, og det fungerer tilfredsstillende.

Sammenfattet går det helt utmerket å navigere med Navigons iPhone-applikasjon. Opplevelsen er ennå ikke så bra som på de ordentlige enhetene, men de har vært flinke til å komme med oppdateringer som gjør den bedre for hver måned som går. Skal vi klage på noe, er det at presisjonen ikke er den beste, men det skyldes nok iPhonens GPS-mottaker. Dette blir imidlertid en hard nøtt å knekke hvis man ikke skal ty til eget maskinvaretilbehør.

Konklusjon
Det er et problem at navigasjonen henger etter på grunn av ujevn presisjon, og spørsmålet er hvordan man skal løse dette. Derimot har Navigon vært dyktige til å oppdatere applikasjonen og den er blitt mye bedre allerede måneder etter lanseringen. Så lenge man ikke kjører hver dag, er dette en fullt ut brukende løsning for deg som vil ha færre apparater i bilen.

 

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    TAG Heuer Connected er mer enn en smart treningsklokke, den er også et pent armbåndsur.
    JBL melder seg inn i ANC-hodetelefonenes toppklasse med en hodetelefon som er artig å lytte til og fjerner støyen effektivt.
    Panasonics toppmodell er en godbit for de virkelig kresne TV-entusiastene: HZ2000 gir superlekre bilder i vaskeekte studiokvalitet!
    HP Sprocket Select har absolutt ingen nytteverdi. Og den mobile fotoprinteren leverer faktisk halvdårlige bilder. Likevel er den ganske fantastisk.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Etter en tur i Honda e virker det meste annet gammeldags.
    Asus ZenBook 14 UMA425 er en lekker og stilfull maskin som vil være perfekt til studier eller som arbeidslaptop på farten.
    Shure Aonic 50 har kanskje den beste lyden vi har hørt blant støydempende hodetelefoner.
    Nikons rimeligste fullformat Z-kamera er best i klassen på ett område, men har noen mangler og koster for mye.
    Samsungs toppmodell Q950TS byr på rålekker design, knivskarp bildekvalitet og imponerende lyd – men det koster!
    Asus har rykket helt opp i high-end-klassen med en tungvektsmobil som kan konkurrere på lik linje med de beste på markedet. Er dette Asus sitt øyeblikk?
    Her er testen av Canon EOS R5, det første kameraet med 8K-video. Et tveegget sverd, viser det seg.
    Acer ConceptD CP7 er en fantastisk skjerm på alle måter. Men det er ikke alle funksjoner du trenger.
    Elipsons Legacy-høyttalere både ser ut og låter dyrere enn de er. Hvis du bryr deg mer om nobel eksklusivitet enn tung rock.
    Mercedes EQC byr på en støysvak, silkemyk og ultra-komfortabel kjøreopplevelse. Det eneste som bryter stillheten, er det saftige lydanlegget fra Burmester!
    Den velspillende Pro-Ject X2 er platespilleren man skal velge i denne prisklassen.
    Vera Audio smeller sannheten i hodet på deg med en murstein – eller to.