TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Test av GPS-navigatorer for iPhone

Finn fram med iPhone

Nå finnes det endelig proff GPS-navigasjon til iPhone fra kjente produsenter som Tomtom og Navigon. Men er de like bra som en vanlig GPS?

forfatter
Publisert 13.10.09 - 22:00
L&B mener
Opplesing av gatenavn Musikkdemping Flere land i europa-versjonen
Dårlig presisjon
Spesifikasjoner

Størrelse: 340 MB–1,67 GB
Land: 4–40
Pris: 350 kroner (Norden)
Pris: 700 kroner (Europa)

Produkter i testen
  • Trygg, men kjedelig
  • Allerede rik på finesser
  • For et år siden testet vi GPS-mobiler, og det eneste som var tilgjengelig for iPhone, var GPS-funksjonen i Google Maps. Den fikk da kritikk for ikke å gi en ordentlig navigering ettersom den verken holdt rede på retning eller ga stegvise instruksjoner.

    I sommer ble iPhone 3G S lansert. Denne inneholdt de nødvendige forutsetningene for å bruke skikkelige navigasjonsprogrammer. Dels et innebygd kompass, dels bedre ytelse for ruteberegningen, men fremfor alt kunne applikasjonene få tilgang til maskinvare på en bedre måte, og få direktekontakt med GPS-mottakeren.
    Det varte ikke lenge før Tomtom meddelte at de skulle slippe en GPS-applikasjon som så ut som en kopi av de vanlige navigatorene deres. Men først ut i Appstore var Navigon med sin Mobile Navigator, og den gikk rett inn på topplisten over mest solgte program. Nå har også Tomtom sluppet sin applikasjon, og det ligger til rette for duell.
    For- og bakdeler
    Å kjøpe en programvare til mobiltelefonen i stedet for et helt apparat, kan virke fristende. Dels blir det billigere ettersom man allerede eier maskinvaren med pekeskjerm og GPS-mottaker. Dels slipper man å ha enda et apparat å holde rede på og montere i bilen. Alt-i-ett er ofte smidigere. Med det gjelder å være klar over at de også har sine åpenbare bakdeler. Skjermen er mindre enn en GPS og dessuten er iPhone-skjermen blank – noe som kan gjøre det vanskelig å se hva som vises på bildeskjermen. Lyden er heller ikke like bra. Dessuten må man jo kjøpe en bilholder og en lader, noe som i praksis gjør prisforskjellen mindre.

    Hvor er nytenkningen?
    I disse førstegenerasjons-applikasjonene er det meste kjent fra de gamle navigasjonsapparatene. Og da mener vi de gamle apparatene, for her mangler mange av de smarte og interessante tjenestene vi liker i de nye modellene. De siste oppdateringene fra Navigon begynner så smått å legge til enkelte av disse funksjonene, men det er fortsatt en del igjen. Hvordan skal man for eksempel løse oppdatering av kart, fartsbokser og rapportere feil i kartene?
    Men fremfor alt burde man ta navigeringen lenger i GPS-apparatene. Slipp tanken om å kopiere dem, og begynn å tenke fra andre siden. Hva kan man gjøre med en navigator som har både telefon- og internettoppkobling? Trafikkrapporter i sanntid og gule sider burde være en smal sak. Og hvorfor har man ikke skikkelig navigering for fotgjengere med parkveier, gangbroer, bussholdeplasser og t-banenedganger? Det skal bli spennende å se hvor langt man våger å ta det – og om et år kan disse applikasjonene faktisk være bedre enn et separat apparat.

    Bilmontering
    For å kunne bruke iPhone som navigator, må man selvsagt kunne montere den i frontruten der man har god satellittdekning. Vi brukte Griffin Windowseat med godt resultat.

    Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

    Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

    LB+ inkluderer
    • Over 6000 produkt-tester
    • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
    • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
    • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
    • Alltid oppdatert på siste nytt
    • Nyhetsbrev rett i innboksen
    • L&B TechCast - en podcast av L&B
    • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
    • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

    Vi tester for deg!

    Produkter i testen

    Trygg, men kjedelig

    TomTom 1.0

    Tomtom ser ut og oppleves som forventet. Den gjør jobben sin, men byr ikke på noen interessante overraskelser.

    Rask Man kan ringe interessepunkter Kommende bilmon­teringsbase
    Dårlig presisjon Dyr nordenversjon Leser ikke opp gatenavn

    Allerede rik på finesser

    MobileNavigator 1.1

    Navigon legger stadig til flere av de moderne funksjonene man finner i navigatorene deres. Men hva skal man gjøre med presisjonen?

    Opplesing av gatenavn Musikkdemping Flere land i europa-versjonen
    Dårlig presisjon

    Siste artikler:

    Kommentarer


    Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

    Motta varsler
    Varlse meg om
    0 Kommentarer
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Aktuelle tilbud
    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Det beste Volvo-kjøpet Klarer man seg med forhjulstrekk, kan denne utgaven av Volvo XC40 være midt i blinken.
    Sjekk bilder og data på nye Hyundai Ioniq 6 Ekstremt lav luftmotstand gir lengre rekkevidde.
    Mest plass, og likevel god komfort Mercedes-Benz EQV er vanen for deg som trenger plass til hele familien og masse bagasje! Her er grunnen til at vi ikke helt tar bølgen.
    Verdens raskeste budbil? Tar netthandel-pakkene dine fra 0-100 på 2 sekunder.
    Den beste elektriske SUVen BMW iX xDrive40 er et nydelig sted å være både på lange og korte turer.
    Sjekk hvor mye bagasje du får plass til i elbilen Noen elbiler kan ikke trekke henger, andre kan ikke ta taklast. Se hvilke som kan her.
    Følg Lyd & Bilde
    Send this to a friend