TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Allerede rik på finesser

MobileNavigator 1.1

Navigon legger stadig til flere av de moderne funksjonene man finner i navigatorene deres. Men hva skal man gjøre med presisjonen?

forfatter
Publisert 13.10.09 - 22:00
L&B mener
Opplesing av gatenavn Musikkdemping Flere land i europa-versjonen
Dårlig presisjon
Spesifikasjoner

Størrelse: 340 MB–1,67 GB
Land: 4–40
Pris: 350 kroner (Norden)
Pris: 700 kroner (Europa)

Navigon har forsøkt å etterligne grensesnittet fra de separate enhetene med svarte menyer og store knapper. Det er stilfullt, men ikke så praktisk. Valgene får ikke plass på skjermen, så man må likevel klemme inn flere valg i menyraden, og de blir i stedet vel små å treffe med fingrene når man kjører.

Funksjoner
Som destinasjon kan man velge hjemadressen, peke ut et punkt på kartet, velge en lagret favoritt, noen av de siste reisemålene, hente en adresse fra kontaktlisten eller søke etter interessepunkter. I siste tilfelle kan man praktisk nok velge nærmeste parkering eller bensinstasjon. Koordinater finnes dessverre ikke, til tross for at dette er blitt en vanligere metode å angi posisjon på, for steder som ligger grisgrendt til.

Inntasting av adresser går greit. Man trenger heldigvis ikke å angi land hver gang, men kan gå direkte til sted. Siste reisemål finnes som hurtigvalg, men det er smått om andre tidsbesparende valg. Det samme gjelder for gater. Deretter får man et kart over destinasjonen, men den gir dessverre for dårlig overblikk til at man skal kunne se om det er riktig adresse. Smart nok kan man sende målet direkte til en bekjent via e-post. Dersom han/hun har Navigons applikasjon, er det bare å lagre den og kjøre.

Navigering
Kartskjermen kjenner man igjen fra navigatorene. Den er stilisert og har meget velvalgte farger der det ikke er mye som tar for stor oppmerksomhet fra det viktigste, nemlig hvor man skal kjøre. I øverste høyre hjørne vises hastighetsbegrensningen, og den vises oftere enn i Tomtoms applikasjon. I nederste kant ser man neste kjøreinstruksjon og hvor langt det er til den, samt navnet på neste gate. Informasjonen om reisen i tid og avstand er derimot begrenset til et notat i øverste kant, og her må man velge hva man vil se.
I Navigons siste oppdatering har de lagt til noen av sine siste finesser, noe som gir en bedre kjøreopplevelse. Dels kan man spille musikk som tones ned når det kommer en kjøreinstruksjon, men fremfor alt har den en god talefunksjon. At den sier navnet på gaten man skal svinge inn i, eller navnet på stedet man skal holde utkikk etter på veiskiltene, hjelper faktisk. Den har også en tydeligere visning av hvilken fil man skal velge enn Tomtom. Fartsbokser ble innført i forrige oppdatering, og det fungerer tilfredsstillende.

Sammenfattet går det helt utmerket å navigere med Navigons iPhone-applikasjon. Opplevelsen er ennå ikke så bra som på de ordentlige enhetene, men de har vært flinke til å komme med oppdateringer som gjør den bedre for hver måned som går. Skal vi klage på noe, er det at presisjonen ikke er den beste, men det skyldes nok iPhonens GPS-mottaker. Dette blir imidlertid en hard nøtt å knekke hvis man ikke skal ty til eget maskinvaretilbehør.

Konklusjon
Det er et problem at navigasjonen henger etter på grunn av ujevn presisjon, og spørsmålet er hvordan man skal løse dette. Derimot har Navigon vært dyktige til å oppdatere applikasjonen og den er blitt mye bedre allerede måneder etter lanseringen. Så lenge man ikke kjører hver dag, er dette en fullt ut brukende løsning for deg som vil ha færre apparater i bilen.

 

Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

Også i denne testen:

Trygg, men kjedelig

TomTom 1.0

Tomtom ser ut og oppleves som forventet. Den gjør jobben sin, men byr ikke på noen interessante overraskelser.

Rask Man kan ringe interessepunkter Kommende bilmon­teringsbase
Dårlig presisjon Dyr nordenversjon Leser ikke opp gatenavn

Siste artikler:

Kommentarer


Velkommen til Lyd & Bildes kommentarfelt. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.

Motta varsler
Varlse meg om
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kompakt komfort for stilbevisste Litt luksus har aldri skadet noen, mener franske DS Automobiles. De har helt rett.
Nå vet vi hvordan Polestar 5 ser ut Det er gode grunner til å tro at den kommende Polestar 5 vil se slik ut.
Lekkert og elektrisk med god rekkevidde Peugeot e-408 bli en stor crossover med god rekkevidde.
Her er Volkswagens første elektriske sedan Designskisser gir en smugtitt på en fremtidig modell designet til den øvre middelklassen i Kina. Bilen kommer også til Europa og USA.
Blant de aller råeste familiebilene Når du trenger plass til hele familien, men ønsker noe som skikkelig biter fra seg, er Model Y Performance noe av det heftigste som finnes.
Aller mest bil for pengene Cupra Born er den tøffe tvillingen til VW ID.3. Med frekkere utseende, smidigere kjøreegenskaper – og lavere pris.
Følg Lyd & Bilde
Send this to a friend