: 9 GPS navigasjonsapplikasjoner

La mobilen vise vei

Det finnes flere navigeringsapper å velge mellom enn noensinne. Vi har testet alle de store og funnet frem til de beste for deg.

Vi har tidligere gjort lignende tester av virkelige GPS-navigatorer og tilsvarende apper for mobiler. Men nå finnes det såpass mange å velge mellom at det er på høy tid å stille disse mot hverandre i en stor samlingstest. Skal man velge de kjente navnene eller går det greit med lavbudsjett? Kan man rent faktisk kjøre med gratisprogram?

Hva man først og fremst må ha klart for seg er at en mobilapp aldri kan gi samme opplevelse som en navigator. Skjermen er mindre, som enten resulterer i at man må nøyes med mindre informasjon eller at den blir vanskelig å lese. Dessuten er det vanskeligere å treffe de små knappene. Man har heller ikke samme lydresurser fra høyttalerne eller like bra presisjon fra GPS-kretsen. Man kan imidlertid løse begge problemene med å kjøpe ekstrautstyr. Se vår gadgetguide for noen tips.

Mobilappene har selvfølgelig også fordeler. Først og fremst har man jo alltid mobilen med seg, noe som ikke alltid er tilfellet med navigatoren. Dersom man ikke kjører så ofte, kan det være mer økonomisk å bare kjøpe programvaren i stedet for ennå et apparatet. Mobilen har dessuten internettoppkobling, noe som bare luksusmodellene av navigasjonsenhetene har. Det gir mulighet for søk og sekundfersk informasjon til en overkommelig pris.

iPad som GPS
Vi fant ingen rettferdig måte å sammenligne iPad-versjonene av appene med iPhone-versjonene, så dette inngikk ikke i selve testen. Derimot prøvde vi selvfølgelig appene og vil gjerne fortelle om våre erfaringer. En såpass stor pekeskjerm gir åpenbare fordeler, da det er lettere å se både detaljer og å peke på knapper. Under kjøring føltes det også som om man på en helt annen måte kunne se hva som foregikk på skjermen fra øyekanten, uten å måtte ta blikket bort fra veien. Men det er et stort problem, og det er monteringen. Man kan helt enkelt ikke ha et så stort apparat i vindusruten, for det blokkerer for utsikten til veien på en farlig måte. Altså gjelder det å finne en måte å montere den uten å blokkere instrumenter, knapper og ventilasjon. Vi anbefaler derfor at man tenker seg om både en og to ganger, og gjerne prøver før man kjøper. Det er nok ikke mange biler hvor man kan få til en tilfredsstillende monteringsløsning. Kanskje en 7” Android pekebrett er et bedre kompromiss.

TestkriterierFor at ikke mobilen i seg selv skulle påvirke resultatet, har samtlige apper blitt testet på iPhone, selv om de også er å finne på Android eller andre plattformer.  Vi lastet ned de siste versjonene fra iTunes i januar og installerte disse på en iPhone 4.  Denne ble plassert i en TomTom Car Kit som har innebygget GPS-mottaker, slik at appene fikk best mulige presisjon.  Vi kjørte deretter en standardrute med smågater, motorveier, vanskelige avkjørsler, tunneler og rundkjøringer.  Vi noterte hvilken vei som ble foreslått og om vi fikk advarsler om bomstasjoner, køer og fartskontroller.Vi testen dessuten hvor kjapt de fant en ny rute dersom vi kjørte feil, og om de hjalp oss å ta riktig avkjørsel i et tunnelsystem.  Til slutt ble ytelsen samt brukervennligheten bedømt før de fikk en totalkarakter, hvor vi også tok hensyn til prisen.

PS! Du leser nå en åpen artikkel. For å få tilgang til alt innhold fra Lyd & Bilde,
se våre abonnementstilbud her .

Test av 9 GPS navigasjonsapplikasjoner

Copilot og dens tvilling Falk føles verd pengene i Nordenversjonene, selv om de ikke stikker seg ut på noe vis. Europaversjonene er derimot for dyre. iGo har samme problem, men der gjeller det begge kartversjonene. Desto billigere er Nav4D, men da får man også et usselt produkt. Navmii er også tosset bilig, men lykkes bedre. Dog ikke like bra som Navv, for den leverer mye for en rimelig penge, og blir derfor utvilsomt Beste kjøp. Dette til tross for at Waze er gratis, for den er mer et kult eksperiment enn en ferdig navigator. Men gi den noen år så blir den sikkert farlig.

Blant premiumproduktene liker vi fortsatt Navigon og synes den er best blant appene for iPad. For iPhone må de imidlertid se seg forbikjørt av TomTom, som i år har klemt inn alle sine seneste finesser. Så imponerende at det ble Best i test.

Løsning for iPad

Til tross for at det kommer flere og flere GPS-apper for iPad, så er det et skrikende behov for bilfester.  Heldigvis har amerikanske Ram Mounts et smart system som løser problemet.  De selger også ulike innfestningsanordninger for biler og båter hvor man etterpå setter fast en holder for det gjeldende apparatet.  Og nå finnes holdere for iPad.  For å feste den i bilen kan man enten velge en reell sugekopp til vindusruten eller en arm som skrus fast i en bolt på passasjersetet.  Sitter som støpt.

Ram mount RAM-B-166-AP8U og RAM-B-316-1AP8U
Pris: 590 og 780 kr
ram-mount.se

Nødvendig feste

Uansett hvilken navigeringsapp man bruker i sin iPhone kan aldri presisjonen bli bedre enn GPS-mottakeren.  Her kommer TomToms bilfeste inn som har en bedre GPS-krets, og vips så er alle problemene løst.  Man får også en bedre høyttaler slik at man hører instruksjonene.  Den anvendes også til telefonsamtaler, der man i kombinasjon med den innebygde mikrofonen får en handsfree løsning.  Et noe billigere bilfeste finnes nå også for iPod touch som gjør at også den kan brukes til navigering.

TomTom car kit for iPhone
Pris: 1.000 kr
tomtom.com

Enkelt feste

Dersom du ikke trenger noen finesser, men bare vil bilmontere din iPhone er Navigons løsning pen og enkel.  En reell arm som også fungerer med litt dypere instrumentpaneler, holdes på plass med en ordentlig sugepropp som faktisk fungerer på andre slette overflater.  Apparatet kan anvendes både i høyden og i bredden.  En lader for sigarettuttaket følger også med.  Det eneste spørsmålet er hvorfor Navigon ikke slipper et iPad-feste også, når de nå har sluppet sin GPS-app for iPad.

Navigon design car kit
Pris: 330 kr
navigon.com

Smart lydløsning

Savner du AUX-inngang på din bilstereo kan det føles håpløst å bruke iPhone som musikkspiller.  Men med Belkins smarte løsning blir det enkelt.  Trykk på en knapp så finner den en ledig radiofrekvens som du deretter stiller inn på bilradioen.  Ferdig!  Den fungerer også som handsfree for telefonsamtaler.  Den lader også din iPhone samtidig som den faktisk har en ekstra USB-port, slik at man kan lade et annet apparat samtidig.

Belkin Tunebase FM
Pris: 800 kr
belkin.no

Dobbel strømforsyning

Denne fiffige gadgeten løser to problemer.  Det ene er at man ikke kan bruke vanlige billadere til iPad, ettersom den krever mer strøm enn iPhone.  Det andre er at man bare kan lade et apparat av gangen i sigarettenderuttaket.  Med Duo charger får man to USB-utganger for lading, hvorav den ene er på 2.1 amper for iPaden og den andre på 1 amper for passasjerenes mobiltelefoner og iPod.

Kengsignton Powerbolt duo car charger
Pris: 250 kr
kensington.com

Gratis navigasjon

Hjelp til med å komplettere kartene og rapportere køer og bli en helt på nettet.

Lyd & Bilde mener

Gratis Kult å utforske Sosiale funksjoner
Veier savnes Få hjelpemiddel

Waze er mer et prosjekt og et sosialt eksperiment enn en ferdig navigeringsapp.  Ikke nok med at det er åpen kildekode slik at hobbyprogrammerere kan bidra med rettelser og nye funksjoner, mens selve kartene tas frem av brukerne.  Dette innebærer at når man kjører på en gate som ikke finnes med på kartet, er tanken at man skal bidra gjennom å sette inn gatenavnet og dele med alle andre.  Man kan også gjøre nøyaktige rettelser på nettsiden.

Via en såkalt crowdsourcing har man også en elementær trafikkinformasjon.  Programmet rapporterer inn din hastighet og posisjon, som gjør det mulig å forutse trafikkansamlinger.  Brukerne kan også rapportere inn trafikkulykker, køer og politikontroller eller sende meldinger til hverandre.  Alt positivt man bidrar med gir poeng, noe som oppmuntrer til å anstrenge seg litt ekstra for gruppens beste.

Der er eksemplarisk lett å søke på adresser, om de finnes, og navigeringsbildet er relativt tydelig. Grensesnitt og guidestemmen finnes faktisk på lokale språk.  Men ærlig talt, man kan ikke erstatte riktige navigeringsapper med Waze, ihvertfall ikke ennå.  Det er altfor mange gater som savnes, noe som igjen fører til at den iblant tar merkelige veivalg.  Brukervennligheten er ikke den beste, og det hele føles litt variabelt og rotete.

Konklusjon
Til å være et gratis navigasjonsprogram som alle er med på å forbedre, er Waze ikke så dumt.  Men skal man reise til et sted man ikke finner eller er avhengig av å komme frem i tide, er det så langt ikke tilstrekkelig bra i Skandinavia.  Som et sosialt eksperiment og et kult prosjekt er det derimot lysende.  Skal man ut å kjøre på kjente veier kan man like gjerne ha Waze i gang og delta med trafikkinformasjon og samle poeng for at man hjelper til.

iPhone, iPad, Android, Windows Mobile, Symbian, Blackberry

Finn den raskeste vei

Med helt fersk trafikkinformasjon på skjermen har man alltid kontroll og sparer tid.

Lyd & Bilde mener

Best trafikkinformasjon Smarte veivalg Hurtige kartkorrigeringer
Prisen

Sist gang vi testet TomTom app var den ikke oppdatert og savnet funksjoner.  Men siden det har det hendt en masse.  Med den siste versjonen får man nå Map Share med de siste kartkorrigeringene fra appen.  Man kan også kjøpe den fantastiske trafikktjenesten HD Traffic i tillegg for 40 kr i måneden eller 240 kr for et år.  Opplesning av gatenavn fungerer endelig.

Trumfkortet er uten tvil HD Traffic som gir et uovertruffent oppdatert og detaljert bilde av trafikksituasjonen.  Det er ikke bare veiarbeid og ulykker som synes, men til og med hvor det er på vei til å utvikle seg køer.  Derfor får man vite eksakt hvor forsinket man kommer til å bli på en viss veistrekning, og kan få forslag på alternative ruter mens man kjører om det har hendt noe lenger frem.  Skal man kjøre i en storby sparer denne funksjonen både tid og penger. Derimot er ikke TomTom like god på kartbilder.  Visst får man mye hjelp til å legge seg i rett fil, vise naturlige veiskilt og få hjelp med kryss og avkjøringer.  Den klarer seg til og med ganske bra i tunneler.   Men selve kartene begynner å bli litt foreldet, og er ikke like tydelige som for eksempel Navigons.  Kanskje er det en smak sak, men her håper vi på forbedringer til neste test.

Konklusjon
Siden sist sommer da vi testet appen sist, har det hendt mye.  Alt vi savnet som dynamiske kartoppdateringer og detaljert trafikkinformasjon har blitt lagt til.  Så nå er det ikke bare den appen som finner veien best, nå er det den som lar deg komme frem hurtigst mulig.  Derfor er det TomTom som gjelder om man skal navigere med iPhone i byer og unngå å sitte fast i køer.

iPhone

Basis til budsjettpris

Vil man komme billig unna får man mer enn man har kunnet håpe på med Navv.

Lyd & Bilde mener

Prisen Helt grei navigering
Noe rotete kart

I Norge er det Navv som selger best, og det kan man forstå når man kan få et Skandinaviakart så billig.  Deres slagord ”alt du behøver og ikke noe du ikke behøver” stemmer ganske bra, men et eventyropplegg med geokoordinatorer er kanskje litt i overkant.  Hva som derimot er viktig og som de har prikket inn er lokale skilt samt menyer og taleveiledning på de skandinaviske språk.  Stemmen er til og med helt grei.

Destinasjonen kan man velge med adresse, favoritter, interessepunkter eller online søk, men dessverre ikke fra adresseboken.  Søk og ruteberegning er faktisk riktig raskt.  Med tanke på prisen ble vi positivt overrasket over kjøreopplevelsen.  Den har tydelige symboler for neste kjøreinstruksjon, og den henger faktisk med under kjøring i tunnel. Kartbildet er greit, men kan bli litt rotete om man ikke siler bort alle unødige interessepunkter.  Man kunne godt ha hoppet over 3D-bygninger også.  Det er kanskje kult når man går rundt som turist i en fremmed by, men når man kjører er de bare i veien.  Skal man klage på noe, er det at den en gang valgte feil vei og nektet å gi oss instruksjoner for veien vi kjørte i stedet.  Den forsøkte i stedet standhaftig å lede oss tilbake til sin valgte rute.  Men enkelte feil kan man tilgi til denne prisen.

Konklusjon
For en gang skyld virker det som om et reklameslagord stemmer.  Navv har alle basisfunksjoner man trenger, og lite med unødig staffasje.  Den har bra kart, og om man bare renser bort unødige interessepunkter så går det å få kartene tilstrekkelig ryddige.  Man får selvfølgelig ingen trafikkinformasjon, men det ofrer vi gjerne for denne prisen.  Skal man bare ta seg fra punkt A til punkt B behøver det ikke være vanskeligere, og tydelig ikke dyrere enn dette.

iPhone

Navigator på god vei

Navmii er på gang til å lykkes med å levere en billig og grei navigator, men de er ikke riktig i mål ennå.

Lyd & Bilde mener

Prisen Fotoboker
Rotete kart Dårlig svinginstruksjoner

Navmii er den mestselgende navigeringsappen i Sverige akkurat nå, og det er kanskje ikke så rart med tanke på prisen.  Man får en hel del for pengene også.  Det finnes lokale veiskilt, og man kan kjøpe oppdaterte fotobokser for 17 kroner.  Søking etter interessepunkt kan man gjøre med både Google local search og Bing om man har en dataoppkobling.  Derimot finnes det ennå ikke menyer og taleveiledning på norsk.

Men svakhetene viser seg snart.  Det går langsomt å finne riktig adresse, og man kan dessverre ikke velge destinasjon direkte fra telefonboken.  Oversettelsen halter iblant og man undrer hva som egentlig menes.  Man kan ta omveier, og omregningstiden av ruten er akseptabel.  Finesser som trafikkinformasjon får man klare seg uten, men derimot kan man spille bakgrunnsmusikk direkte fra appen.

Det store problemet er selve kartbildet, hvor det er for mange knapper og teksten er for liten til at man skal kunne lese den uten å bøye seg frem.  Dessuten er det aldeles for mye informasjon på kartene.  I et komplisert kryss vil man ikke se alle veier og kjøreretninger, men bare det som trengs for at man skall finne rett vei.  Føreren skal bli rolig av å ha veiledning, ikke bli mer stresset enn om man hadde kjørt uten.

Konklusjon
For å være så ufattelig billig får man faktisk veldig mye med Navmii.  Det vil si at den finner adresser og leder deg dit med instruksjoner på veien.  Man får til og med advarsel om fotobokser, og bare det kan være verdt prislappen.  Men kartbildene er rotete, og man får ingen ekstra hjelp i vanskelige kryss.  Forhåpentligvis blir det bedre i kommende versjoner.  Totalkarakteren stiger et hakk for det ekstremt lave prisen, men kun derfor.

iPhone / iPad / Android

Beste iPad-valget

Tydelige kart og luksusfunksjoner gjør Navigon til et forlokkende valg.

Lyd & Bilde mener

De beste kartbildene Rimelige ekstrafinesser Best for iPad
Prisen

I vår forrige test ble Navigon best i test, og etter det har man lagt til en hel del.  Blant de viktigste finner vi en værtjeneste, parkeringshjelp, bedre filvalg samt muligheten til å rapportere inn feil på kartene.  Blant premiumfunksjonene som man kan kjøpe innefra appen er Traffic  Live, 3D panorama, guide til campingplasser, restauranter og Michelins reiseguide.  Prisene ligger på en hundrelapp eller to.

Håndteringen er som vanlig meget pedagogisk.  Foruten en enkel adresseinnmating kan man angi destinasjonen som interessepunkt, søke med Google, peke på kart, velge fra adresseboken, blant favoritter eller tidligere destinasjoner.  Når man vel har valgt hvor man skal reise får man et oversiktkart og flere alternative ruter.  Der vises trafikkmeldinger og veiarbeid på ruten, og så kan man selv avgjøre hvilken vei man foretrekker.

Kartbildene er det områder som Navigon eksellerer på.  Til tross for at man får ekstra informasjon opp på skjermen virker det aldri forstyrrende, og det er alltid krystallklart hvor man er, hvor man skal, i hvilken fil man skal ligge og hva som hender lenger frem.  Havner man i en vanskelig trafikksituasjon zoomer den inn og viser ekstra tydelig hvordan man skal kjøre.  Derfor kjennes den alltid som en trygg hjelp mer enn en distraksjon, noe som flere produsenter burde lære av.

Konklusjon
Navigon har som vanlig bygget en pen og lettbetjent GPS-app med de peneste og tydeligste kartene, etter vår mening.  Vi liker også de rimelige prissatte ekstrafunksjonene.  Skal man bruke iPad som navigator er Navigon det beste valget, og den er også et utmerket valg for iPhone dersom køer ikke er et større problem i området man kjører.  TomTom har imidlertid kjørt forbi når det gjelder storbytrafikk, og derfor uteblir seieren i år.

iPhone / iPad / Android

Lavbudsjett på alle måter

Programvare som selges med store røde salgslapper skal man med rette være mistenksom overfor.

Lyd & Bilde mener

Billig
Ingen funksjoner Dårlige kart Langsom og irriterende

Nav4D har en prismodell som er litt uklar på iTunes, men egentlig er det enkelt. Enten kjøper man en ubegrenset versjon ”Hot” eller en som bare fungerer i en måned ”Low cost”. Det kan så klart være smart, om man vil ha en ubegrenset hjemme og en Europaversjon når man er på ferie. Men hvorfor man ikke kan kjøpe en ubegrenset for iPad er rart. Når produsenten dessuten har hele 415 (!) apper på iTunes blir det mildt sagt vanskelig å finne den man skal ha.
Appen benytter Navteq-kart og det er også det eneste imponerende med tanke på prisen. Derimot finnes det ikke mange funksjoner. Man kan lete etter interessepunkter og sende til Facebook. Det er omtrent det hele. Hverken menyer eller taleveiledning finnes på de skandinaviske språk, og våre spesialtegn vises alltid med store bokstaver. Dessuten er menyenes ordvalg, forkortelser og symboler ofte ubegripelige. Man får virkelig kjempe for å få den til å ville reise noe som helst sted.

Om man endelig lykkes er kartbildene de dårligste i testen. Vinkelen og zoomen mislykkes konstant med å gi noe overblikk over hvor man er på vei. Umotiverte gatenavn distraherer, og man får dårlig hjelp med svinger og avkjørsler. Dessuten har man slengt inn 3D bygninger, men appens ytelse er så dårlig at det får hele kartbildet til å blinke og hakke. Man blir helt enkelt så frustrert over kartet at man blir distrahert i kjøringen.

Konklusjon
Tross en meget aggressiv prissetting har man på følelsen at det ikke er verdt pengene. Nav4D er vanskelig å forstå seg på, til tross for at den kun har ytterst få funksjoner. Om man til slutt lykkes å få inn destinasjonen, er kartene såpass dårlige at det ikke er til noen større hjelp. Det blir ikke bedre av at støtten for skandinaviske språk er fraværende. Legg heller på noen kroner eller kjør Waze, som til tross for savnede veier likevel gir en bedre opplevelse.

iPhone /iPad

Standard til luksuspris

Skal kundene betale en premiumpris gjelder det å levere valuta for pengene.

Lyd & Bilde mener

Brukervennlighet
Prisen Middelmådig kartbilde Avkortede navn

Det er litt kjepphøyt å slippe en navigeringsapp i samme prisklasse som kjempene Navigon og TomTom.  Da gjelder det at man har noe helt spesielt for å kunne konkurrere.  Men går man gjennom listen over funksjoner er det faktisk ikke noe annet enn berømte bygninger i 3D som skiller seg ut.  Visst, man kan ringe til interessepunkter og planlegge reiser med flere stopp, men det kan mange andre.  Og så kan man velge 3D-modeller av sitt eget kjøretøy, hva det nå skal være godt for.  Ingen online tjenester, ingen trafikkinformasjon, ingen ekstra smarte veivalg. Da er den kanskje fantastisk lett å bruke?  Innmating av adresse er riktignok enkel og smart hvor det kreves minimalt med knappetrykk.  Man kan velge både tidligere adresser eller kontakter fra adresseboken.  Forøvrig er det bra att knappene er få og store, men det beror mest på at det ikke finnes så mange funksjoner.  Pedagogiske veiskilt liker vi, men den kutter uforklarlig selv korte skiltnavn. Kartbildene er greie, men ikke i toppklasse.  Fremfor alt forstyrrer det med alle uthevede markeringer av uvesentlige småveier.  I følge beskrivelsen har iGo en tunnelmodus, noe som viser seg å bety at den går i nattstilling på skjermen. Imidlertid er den ikke brukbar til å vise hvor man er i tunnelen eller hvilken avkjøring man skal ta.  Dette er ikke bra i det hele tatt med tanke på prislappen.

Konklusjon
iGo er ingen dårlig navigasjonsløsning, men den stikker seg ikke ut på noen måte.  Den har omtrent de samme funksjonene som mange av de billigere appene.  Problemet er at den koster tre ganger så mye.  Da forventer man seg premiumfunksjoner, men de glimrer helt med sitt fravær.  iGo burde slippe en billig versjon for enkelte land for å ha en sjanse til å tiltale noen.  Slik som det er nå kan vi ikke annet enn å senke totalkarakteren da vi føler at vi ikke får nok igjen for pengene.

iPhone

Utenlandsk reiseguide

En tvilling til Copilot med en noe lavere pris og turistguide til storbyer.

Lyd & Bilde mener

Gratis fotobokser Storbyguider
Dyr Europaversjon

Selv om appen heter Falk Country på iTunes så regnes Norden som ett land.  Liksom for Copilot har man en betydelig høyere pris for Europakartene, og likhetene slutter ikke der.  Også her oppfordres man til å registrere seg, ukjent av hvilken grunn.  Når vi endelig ser menyer og premiumtjenester er det åpenbart at det her faktisk er snakk om den samme programvaren som man har satt sitt eget preg på.  Her savnes også trafikkinformasjon og online søk, men man får informasjon om været.

Hva som derimot skiller er at man her kan kjøpe tilleggsfunksjonen tekst-til-tale for noen tiere. Dette viste seg derimot å være totalt bortkastet, for appen leste fortsatt ikke gatenavn. Man kan imidlertid kjøpe billige storbyguider, noe som er meget pratisk når man er på ferie i utlandet.  Når det gjelder brukervennlighet har vi ikke noe mer å tillegge enn hva vi allerede har sagt om Copilot.  En tanke rundt de tvilsomme kø advarslene kan være at det dreier seg om informasjon om bompenger. I det store og hele er kartbildene ganske bra med tydelig markering av reiseruten.

Den er imidlertid vel glad i å nevne alle mulige sideveier, selv om man ikke skal kjøre på disse.  Det har den tilfelles med Copilot, men det finnes detaljer som er bedre.  Kjørefeltsanvisningene er for eksempel større og tydeligere.  Ellers er den like bra på motorveiavkjørsler og klarer seg greit i tunneler, selv med et visst etterslep.  Kjøreinstruksene kommer vel sent her også.

Konklusjon
Hvis man reiser mye i Tyskland, Spania, Frankrike, Storbritannia eller Italia kan appen være brukbar med de livetjenestene som finnes.  Her i Norden føles appen ikke på langt nær lå vøre verd pengene, selv om man nøyer seg med lokale kart.  Falk er stort sett identisk med Copilot, men det er to forskjeller.  Storbyguidene er nyttige om man er på ferie, mens tekst-til-tale funksjonen er rene bondefangeriet da den fortsatt ikke leser opp gatenavnene.

iPhone

Tapte muligheter

Når toppfunksjonene mangler blir det bare en standard navigator igjen.

Lyd & Bilde mener

Gratis fotobokser
Sene instruksjoner Dyr Europaversjon

Det første vi legger merke til er den litt merkelige prisforskjellen, der Norden-versjonen er meget rimelig mens Europakartene er til fullpris.  Og man kan spørre seg hvorfor det er billigere for iPad enn for iPhone.  Ved å registrere seg for man tilgang til livetjenester, men dessverre er utbudet meget begrenset.  Hverken online søk på interessepunkter, trafikk eller bensinpriser fungerer.  Det eneste man får er vær og en vennesøker uten kobling til sosiale medier.  Man kan imidlertid sende destinasjonen sin til Facebook.

Det finnes mange muligheter til å velge destinasjon, adresse, interessepunkter, kart, koordinatorer eller hyggelig nok direkte fra adresseboken.  Men det blir veldig mange knappetrykk og nesten for mange valgmuligheter.  Oftest vil man jo bare komme seg av sted.  Merkelig nok advarer den for køer på veien, selv om livetjenesten er slått av og det ikke finnes noen informasjon om at appen i det hele tatt har noen trafikkinformasjon.  Så den advarselen vet vi ikke om vi tror på.

Kartbildet er relativt tydelig så lenge man ikke har for mange interessepunkter i nærheten.  Den er altså betydelig bedre på motorveien enn inne i byen.  Man får opp veiskilt selv om skriften mange ganger er for liten til å kunne leses.  Det finnes også kjørefeltsanvisning, men den er ikke spesielt tydelig.  Derimot vises motorveisavkjørsler meget bra.  Ett stort ankepunkt er at man ofte får kjøreinstruksjonene altfor sent.

Konklusjon
Kartene er ganske rotete og det blir mye leting og trykking i menyene.  Ikke toppklasse på brukervennligheten.  Hadde vi brukt Copilot i Tyskland eller et annet land der livetjeneste finnes, ville vi nok fått en bedre opplevelse enn her i nedkoblede Skandinavia.  Slik som det er nå kjennes navigeringen middelmådig, noe som er greit om man ser på prisen for Nordenkartene.  Derimot er ikke Europaversjonen verd prisen.

iPhone / iPad / Android
forfatter

Jonas Ekelund

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbet for Lyd & Bilde siden 2007 med det meste som kan kalles bærbart. Det vill si mobiler, trådløse høyttalere og hodetelefoner. Iblant kommer testingen inn på kollegaenes områder innenfor multiromslyd, hjemmekino og foto. Han startet sin bane som teknikkjournalist på IDG og skrev blant annet for PC för Alla, Internetworld og det som senere ble M3.
2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Marantz nyeste CD-spiller er også en nettverkspiller, og en nettradio, og en DAC, og en forforsterker, og en….
    Det var en gang at Apples MacBook Air var det helt naturlige valget hvis man skulle ha en rimelig og ultraslank bærbar maskin. Er det fortsatt tilfellet?
    Marantz Model 30 er en praktfull forsterker for både øyne og ører, og kvaliteten går utenpå det meste.
    En nettverksspesialist og et high-end-lydselskap har sammen laget en smart-høyttaler i hi-fi-kvalitet.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.
    Annen utgave av den minste Citation-smarthøyttaleren.
    For prisen av et par støykansellerende hodetelefoner gir Philips Fidelio X3 uendelig mye bedre lyd.
    Xperia 5 II er ikke bare like bra som Xperia 1 II, den er i flere tilfeller bedre!
    Sony A85 er en jevnt over glimrende OLED-TV med flott bilde og usynlig, men tydelig lyd!
    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.
    Endelig et Wi-Fi 6 meshnettverk som folk flest har råd til. Er det bare å spenne sikkerhetsbeltet og gjøre klar for superhastigheter?