: Test av 6 GPS-navigatorer

Oppkoblet navigering

Dagens GPS-er er i stadig større grad tilkoblet Internett, noe som gir ferskere og bedre hjelp på veien.

Lyd & Bilde mener

Best onlineløsning Tydelig kartbilde Prisgunstig
Treg pekeskjerm
• Skjerm: 4,3 tommer, 480 x 272 bildepunkter
• Kart: Navteq Europa
• Kartoppdatering: Den første gratis, deretter 120 euro for
resten av apparatets levetid
• Fartsbokser: 41 euro per år
TMC: Premium TMC
• Bluetooth: ja
• Batteritid: 4 timer

Vis mer
Vis mindre

Veil.pris 2900 kr

Produsentene forsøker hele tiden å komme på nye, smarte funksjoner som skal skille dem fra konkurrentene. I fjor begynte alle å snakke om GPS-er som var tilkoblet Internett for å kunne hente helt fersk informasjon. Men ingen av disse finessene nådde Skandinavia. I år har de endelig kommet, og både Garmins og Navigons modeller kobler seg opp via 3G-nettet. Tomtom lanserer nettilgang i GPS senere i høst. Takket være det, kan de hente ned mer detaljert informasjon om trafikkproblemer enn den som sendes ut via TMC. Men man kan også søke etter hoteller, restauranter og få mye mer informasjon enn bare adressen. Man kan få annen informasjon som kan være praktisk på reisen som vær, flyavganger, mobile fartsbokser og parkeringsinformasjon.

Navigator eller mobilen?
Hvis du har en smarttelefon med pekeskjerm og innebygd GPS, kan det være fristende å kjøpe et navigeringsprogram til den i stedet for et nytt apparat. I enkelte tilfeller kan det være en funksjonell nødløsning, men i lengden bør man tenke på begrensningene. Skjermen er mye mindre, høyttaleren er sjelden god, og nøyaktigheten er ikke noe å skryte av. Har du iPhone, finnes det en løsning på dette som du kan lese om senere i artikkelen.

Billigere oppdateringer
Siden vi startet å testet GPS-navigatorer i 2007, har det skjedd mye med prisene. Da kostet toppmodellene 5000–7000 kroner, mens man nå kan komme unna med halvparten. Men innkjøpsprisen er, som mange har merket, ikke hele kostnaden. Etter hver test får vi kommentarer fra leserne med skrekkhistorier om gamle kart og svinedyre oppdateringer. Der har det faktisk blitt mye bedre. Alle tilbyr nå minst én oppdatering, og for toppmodellene følger det ofte med flere år med gratis kart. Til og med abonnementsprisene har nå kommet ned i noen overkommelige hundrelapper. I tillegg kommer fartsbokser til en lignende kostnad.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 3 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Superbillig navigering

Ndrives GPS testet vi i fjor, og ble imponert av finesser som satellittkart. iPhone-appen er dens rake motsetning, uten noen spesielle finesser. Foruten prisen da. Og synes man også den er for høy, koster kart over Skandinavia 149 kroner. Med det finnes også ganske kule bykart med satellittbilder for mange storbyer, og de koster bare noen tiere. Applikasjonen har ikke blitt oppdatert på noen måneder, og vi har ikke lykkes i å få svar på hvordan man skal håndtere kartoppdateringer.

Brukervennlighet
Der de andre applikasjonene føles strømlinjeformet og man bare suser gjennom menyene frem til målet, må man kjempe litt mer med Ndrive. Det virker ikke som om de har lagt ned energi verken på utseendet eller på å lage pedagogiske menyer. Ofte lurer vi på hva et menyvalg gjør, eller så må vi lete etter dem. Men til slutt belønnes man med et oversiktsbilde og ruteberegningen. Ruteberegningen er godkjent rask, noe som er mer enn man kan si om grensesnittet.

Navigering
Kartbildet føles verken spesielt moderne eller tydelig, men man kan for all del se hvilken vei man skal kjøre. Interessepunktene er rotete og skjermoppdateringene hakkete. Informasjon om tid og strekning kunne også trenge litt ekstra jobb, for nå må man se etter en ekstra gang for å finne det man leter etter. Dessverre kan man ikke påvirke hvilken informasjon som vises på skjermen. Verre er det at man ikke får hjelp i vanskelige trafikksituasjoner, så det er lettere å kjøre feil med Ndrive.

Konklusjon
Der konkurrentene har laget moderne applikasjoner som er enkle i bruk og som nå bare legger til finesser, virker det som om Ndrive fortsatt kjemper med grunnleggende funksjoner. Applikasjonen er verken pen eller enkel i bruk, og det finnes ganske enkelt ingen finesser. Men på den andre siden føles det sutrete å klage. Man får jo tross alt satellittnavigering for en slikk og ingenting. En liten advarsel får de imidlertid siden applikasjonen ikke er oppdatert på en stund.

Sluttkonklusjon
Årets store nyhet er onlineoppkobling, og der faller Tomtom vekk ettersom de ikke har lykkes i å løse det på våre breddegrader. I stedet er det Garmin som napper til seg ledelsen på den fronten, og takket være en god prislapp blir den derfor beste kjøp. Navigons apparat ligger imidlertid ikke langt etter, og har så mange andre lekre funksjoner at den til tross for en saftig pris ble best i test. Blant iPhone-applikasjonene er det atter en gang Navigon som imponerer, ettersom de har stappet inn flere og flere funksjoner med tiden. Vi synes det er det beste valget. Tomtom har ikke hengt med på samme måte, selv om den også har blitt bedre. Ndrive er en utfordrer som kun konkurrerer på pris, men der er de uslåelige. Det er verdt å notere seg at ingen iPhone-app har spesielt god presisjon dersom man ikke setter mobilen i Tomtoms bilmonteringssett, som vi derfor anbefaler på det varmeste.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Finner beste vei

Visst har det skjedd ting med Tomtoms applikasjon siden sist. Fremfor alt har de lagt til Google Local Search, noe de andre faktisk ikke har. Man kan også lettere overføre steder fra andre applikasjoner og navigere til dem. Men det føles ikke så revolusjonerende. Tomtom har hittil gitt deg gratis kartoppdateringer når det har kommet nye versjoner av applikasjonen. Hvordan dette vil løses i fremtiden, finnes det ingen svar på i dag. Vil man spare litt penger, kan man kjøpe versjonen med nordiske kart som koster 489 kroner.

Brukervennlighet
Det finnes mange alternativer for å velge hvor man vil dra, og det går greit å plotte inn adressen fra kontaktlisten. Likeledes kan man enkelt ringe til et interessepunkt for å bestille bord før man kjører til restauranten, for eksempel. Vi liker også oversiktsbildet av ruten med informasjon om beregnet tid, samt muligheten til å velge andre veier eller legge inn en stopp på reisen. Ruteberegningen er også rask.

Navigering
Det meste er likt Tomtoms navigatorer. Skjermbildet er tydelig, men fargevalget er ikke det beste. Informasjonen i underkanten om avstand og tider, er litt vanskelig å lese i stående modus, men i liggende blir det bedre. Guidestemmen er litt oppstykket, og det er synd at de ikke har fått til opplesing av gatenavn. Derimot har de faktisk IQ Routes, noe som gir en meget god oppfatning av hvilken vei som er den raskeste mellom to steder ved to ulike tidspunkter.

Konklusjon
Navigons applikasjon blir mer og mer lik toppmodellene deres, mens Tomtoms fortsatt ligner mest på budsjettmodellene. Det føles ikke som om Tomtom legger ned så mye energi på nye funksjoner. De har riktignok lagt til Google Local Search for å finne interessepunkter, men vi hadde blitt mer glad for noe mer brukbart som trafikkinformasjon for å unngå kø. Den gjør imidlertid jobben sin bra, og den finner beste vei bedre enn noen av de andre.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Beste iPhonenavigator

Siden vi sist testet Navigons iPhone-applikasjon, har det skjedd mye med programvaren og opplevelsen blir stadig mer lik navigatorene deres. De har til og med lagt til muligheten for å kjøpe ekstrafunksjoner direkte fra applikasjonen – som trafikkmeldinger og panoramamodus. Kostnaden er meget rimelig. Navigon fører diskusjoner med Apple om hvordan man skal kunne gjøre nye kart tilgjengelig, og formodentlig blir det også gjennom kjøp fra applikasjonen. Vil man spare litt penger kan man kjøpe versjonen med nordiske kart som koster 489 kroner. Har du ikke iPhone, kan du glede deg over at applikasjonen nå finnes for Android.

Brukervennlighet
Menyene føles velkjente og det meste er meget pedagogisk, selv om de har måttet skjule en del menyvalg i undermenyer på grunn av skjermens størrelse. Det er enkelt å velge destinasjon og vi liker at man kan plukke adresser rett ut av telefonens kontaktliste. Ruteberegningen er ikke superrask, men det skyldes nok mobilen. Vi er heller ikke overbegeistret over presentasjonen av målet. Vi skulle gjerne hatt et oversiktskart og mulighet til å velge vei.

Navigering
Kartene er like stiliserte og tydelige som på de ordentlige navigatorene, og hjelpeguidene som oppstår ved vanskelige trafikksituasjoner er meget bra. Stemmeveiledningen er utmerket og at den får til opplesing av gatenavn er imponerende. Det som virkelig får Navigons applikasjon til å skille seg ut, er muligheten for å få trafikkmeldinger til tross for at den mangler TMC. Til forskjell fra konkurrentene har de benyttet seg av det faktum at mobilen faktisk har internettoppkobling.

Konklusjon
Navigon har skjønt hvordan man lager iPhone-applikasjoner. De utvikler hele tiden nye funksjoner, og for hver oppdatering føles det som om man har gjort et stadig bedre kjøp. Utmerkede ekstrafinesser kan kjøpes for en billig slant. Med talesyntese og den nye funksjonen for trafikkmeldinger, har de ganske enkelt kjørt fra konkurrerende programmer. Det er derfor ingen tvil om at det er Navigons applikasjon man skal laste ned til iPhonen eller Android-mobilen sin.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Gammel og trofast tjener

Tomtom var blant de første til å bygge inn oppkobling i sine toppmodeller. Trafikktjenesten deres HD Traffic er overlegen på TMC, men problemet er at den enn så lenge bare funker i et par land. Live-tjenestene som fulgte med som bensinpriser, trafikkameraer, vær og Google Local Search, fungerer heller ikke i Skandinavia ennå. Dermed er det egentlig ikke mye som skiller 940- fra 930-modellen. Mest gledelig er det nye festet som faktisk sitter fast (!) og som har fått integrert antenne. Via Tomtom Home går det smidig å oppdatere kart og rapportere feil.

Brukervennlighet
Hele apparatet føles en anelse raskere å bruke og menyene har fått et litt friskere utseende. Inntastingen av adresser er smidig, men stemmestyringen fungerer fortsatt ikke såfremt man ikke først bytter til engelsk tale. Ruteberegningen er rask og oversikten viser nå om den tar hensyn til IQ Routes, trafikkdata som benytter innsamlet hastighetsinformasjon for å forutsi hvor og når det danner seg kø. Under kjøring finnes et nytt ikon for at man enkelt skal kunne rapportere inn fartsbokser.

Navigering
Kartbildene er gode, men den hadde tjent på å gjøres enda tydeligere og penere. De har derimot en meget pedagogisk visning av vanskelige trafikksituasjoner som rundkjøringer og kryss med mange filer. Visningen av neste kjøreinstruksjon, gjenstående tid og annet er også tydelig. Stemmeinstruksjonene er jevnt over bra, selv om betoningen er litt komisk innimellom og vi fortsatt savner opplesing av gatenavn. Den briljerer i tunneler der den utmerket gjetter hvor man er.

Konklusjon
Det føles som at det ikke har skjedd så mye med Tomtoms modeller de siste årene, noe som skyldes at de nye finessene ennå ikke fungerer i Skandinavia. Konkurrentene har jo løst onlineoppkoblingen, men Tomtoms kommer ikke før i høst. Det nye festet er imidlertid utmerket, og grensesnittet føles litt friskere. 9-serien er fortsatt kongen av tunnelkjøring, og ruteberegningen som unngår kø er fantastisk. Men har man en eldre modell, finnes det ingen grunn til å oppgradere.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Luksusnavigator

Navigons apparat føles som vanlig luksuriøst med ekstra stor skjerm og utmerket kvalitet. Live inneholder onlinetjenester som forbedret trafikkinformasjon, mobile fartsbokser, vær og Google-søk av interessepunkter i nærheten. Men tjenesten som finner ledige parkeringsplasser fungerer dessverre ikke i Skandinavia ennå. Livetjenestene koster 800 kroner per år. For å koble seg opp bruker den en ekstern boks med SIM-kort. Dette føles klumpete og unødvendig. Som tilleggsvalg finnes tv-mottaker og bedre mediaspillerfunksjon. Oppdateringer gjøres med Navigon Fresh, som fungerer bra.

Brukervennlighet
Menyene er tydelige og pene, og apparatet reagerer raskt. Adresseinntastingen er enkel, apparatet har stort tastatur og trenger minimalt med knappetrykkinger. Enda smidigere er det at man faktisk kan bruke talefunksjon for adresser – noe som fungerer meget bra. Rutebergningen er rask og man får tydelige forslag dersom det finnes likeverdige alternativer. Etter en stund lærer apparatet seg kjørestilen din og tilpasser ruteforslagene etter det, såkalte Myroutes.

Navigering
Navigons pene og nesten perfekte kartbilde har faktisk blitt enda bedre. Visningen av veien gjennom vanskelige kryss er eksemplarisk, og veiskiltene er utmerkede. Til og med tunnelkjøring har blitt tydeligere og bedre. Stemmeguiden høres bra ut og leser opp gatenavn. Mengder av finesser gjør kartene mer lik virkeligheten med 3D-hus og høydeforskjeller. RealCity der husene vises som de ser ut, er under utvikling for de skandinaviske hovedstedene. At apparatet automatisk foreslår parkeringsplasser, er meget praktisk.

Konklusjon
Navigon har det tydeligste kartet og fantastisk tydelig visning av avkjørsler, filvalg og veiskilt. Det er apparatet med den beste guidestemmen og det klarer galant at man snakker inn instruksjonene. Navigon har flere ganger snust på førsteplassen i testene våre, og nå har vektskålen tippet i riktig retning med livetjenestene for trafikkinformasjon, vær og Google-søk. Dette er en luksusmodell med premiumfunksjoner, men den koster også deretter.

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.

Onlinekongen

Garmins navigatorer har alltid vært pålitelige arbeidshester, men sjelden spesielt spennende. Det er derfor en gledelig overraskelse at de har lykkes så godt med onlineoppkoblingen. Her er det ingen vanskelige bokser, SIM-kortet settes direkte i apparatet. Man har dessuten de mest omfattende tjenestene med ikke bare forbedret trafikkinformasjon, vær og Google-søk på interessepunkter i nærheten, men også informasjon om flyavganger. Det virker imidlertid ikke som om tjenesten med bensinpriser fungerer i Skandinavia. Holderen er stabil, og det er lett å oppdatere apparatet via en internettoppkoblet datamaskin.

Brukervennlighet
Det finnes mange ulike alternativer for å angi hvor man vil kjøre, inkludert interessepunkter direkte fra Google Local Search eller favorittruter man kjører ofte. Man kan til og med sitte hjemme og programmere flere delmål og få hjelp til kompliserte ruter. Skjermens tastatur er tilstrekkelig stort, men innimellom henger ikke pekeskjermen helt med. Ruteberegningen er tilstrekkelig rask, men vi savner et oversiktsbilde av ruten med mulige alternative ruter.

Navigering
Kartet er like tydelig som vanlig, ettersom Garmin rensker vekk all unødvendig informasjon. Det holder derfor med en kjapp titt på skjermen for å se hvor man er, hvordan ruten går videre og hvor lang tid det vil ta. Når man skal svinge av fra en motorvei eller veien deler seg, viser den i hvilken fil man skal ligge og ofte hvordan veiskiltene ser ut. Ikke like tydelig som hos de beste, men bra nok. Stemmeveiledningen er bra og gjør en godkjent jobb med å uttale gatenavnene.

Konklusjon
Garmin føles for en gangs skyld som det mest spennende apparatet. Navigeringen er fortsatt av meget god klasse, og de nærmer seg konkurrentene når det gjelder tydelige hjelpeguider på skjermen. Men på onlinefronten går de faktisk opp i ledelsen. Det er den smidigste tekniske løsningen, og foruten vær, trafikkinformasjon og Google-søk, får man også informasjon om flyavganger. Og alt dette til en relativt lav pris. Bra jobbet!

Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
Logg inn for å lese videre eller få tilgang til testen her.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

    Les også

    Det var en gang at Apples MacBook Air var det helt naturlige valget hvis man skulle ha en rimelig og ultraslank bærbar maskin. Er det fortsatt tilfellet?
    Marantz Model 30 er en praktfull forsterker for både øyne og ører, og kvaliteten går utenpå det meste.
    En nettverksspesialist og et high-end-lydselskap har sammen laget en smart-høyttaler i hi-fi-kvalitet.
    Lyden fra den enorme V8-eren klarer ikke å overdøve anlegget, som er et selvsagt valg på en BMW.

    Aktuelle tilbud

    Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
    Annen utgave av den minste Citation-smarthøyttaleren.
    For prisen av et par støykansellerende hodetelefoner gir Philips Fidelio X3 uendelig mye bedre lyd.
    Xperia 5 II er ikke bare like bra som Xperia 1 II, den er i flere tilfeller bedre!
    Sony A85 er en jevnt over glimrende OLED-TV med flott bilde og usynlig, men tydelig lyd!
    Denons jubileums-spiller kan ta seg kjærlig av CD-ene dine i mange år fremover. Men strømmingen får en kald skulder.
    Vi spurte, leserne svarte. Med nesten 4500 stemmer er iPhone 11 kåret som vinner av kamerablindtesten.
    Sonus faber Lumina III er det opplagte valg av høyttalere til mindre rom
    Samsung HW-Q950T er den nyeste toppmodellen, og den skuffer ikke. Denne lydplanken er det krutt i!
    Med sin saftige kontrast og fargestrålende Ambilight-lys, gir Philips OLED805 en virkelig heftig bildeopplevelse.
    OnePlus 8T er et kompromiss. Derfor må man holde tungen rett i munnen hvis man vurderer et kjøp. For de fleste er OnePlus 8T blant de beste mobiltelefonene på markedet, mens forbrukere med spesielle behov bør se etter noe annet.
    Endelig et Wi-Fi 6 meshnettverk som folk flest har råd til. Er det bare å spenne sikkerhetsbeltet og gjøre klar for superhastigheter?
    Dyson Lightcycle Morph er noe helt for seg selv. Den kan det meste, men samarbeider dårlig.