Prisen er temmelig høy. Ikke så mange spill støtter dette på nåværende tidspunkt.
  • Øyesporing
  • Hodesporing
  • USB
  • Mål: 1,7 cm x 1,5 cm x 33,5 cm
  • Web: tobiigaming.com

Det finnes mye forskjellig der ute til PC-gamere som ønsker mer innlevelse når de spiller. Det kan for eksempel være en buttkicker, som gir deg et spark bak når eksplosjonene går av på skjermen, eller 3D-briller og monitorer som lar deg se dypt inn i spillverdenen. I samme spesielle gate finner vi Tobii Eye Tracker 4C, som i korte trekk lar deg navigere rundt i spill og Windows bare med øynene dine. Det låter litt rart, og det er det sånn sett også, men det virker faktisk.

Enkel installasjon

Selve maskinvaren er ikke det store, og består av en avlang enhet som via et magnetisk metallbeslag festes på nedsiden av skjermen din. På den ene siden er det en USB-kabel som forlenges og kobles til en ledig USB-port på datamaskinen. Inne i denne avlange enheten sitter sensorer, projektorer og algoritmer som til sammen avleser øynene dine og hele tiden kan se hvor på skjermen du ser. Du må naturligvis først kalibrere enheten via programvaren, men det er raskt overstått. Tobii er primært beregnet til spill, men virker også sammen med Windows, og kan for eksempel brukes til å låse opp datamaskinen via Hello.

Overraskende presis

Når du er i Windows kan du dessuten aktivere en funksjon, slik at du via en sirkel på skjermen kan se akkurat hva Tobii har registrert om dine øynes plassering. Det er fasinerende å se sirkelen bevege seg rundt på skjermen i takt med at man flytter blikket. Man kan sitte helt musestille med hodet og fortsatt flytte sirkelen. Det fungerer overraskende fint og presist.

For få spill som støtter det

Som sagt er Tobii primært beregnet til spill, hvor det for eksempel gjør seg godt i skytespill. Du skal sikte med et våpen, og du får nå hjelp til å flytte musen rundt på skjermen. Vi testet det primært med det nye kapittelet i Assassin’s Creed-serien, hvor Tobii hjalp til med å velge ut fiender i kampsituasjoner, og dessuten beveget kameraet diskré når vi for eksempel tittet opp i et hjørne av skjermen. Det er litt vanskelig å forklare akkurat hvordan det føles, men etter kort tid føles det helt naturlig. Det må imidlertid bemerkes at Tobii fungerer best når det er god belysning i lokalet. Dessverre er utvalget av spill som støtter Tobii ennå ganske begrenset.

Tobii Eye Tracker 4C er en morsom sak som de færreste nok kommer til å prøve krefter med. Her er nok prisen det mest avskrekkende, og det begrensede utvalget av spill trekker også i den gale retningen. Det er egentlig synd, da teknologien er overbevisende og kunne blitt en hit hvis den hadde vært mer utbredt.

picture2 picture3
<
>