TESTPolestar 2 Standard range Single motor

Et røverkjøp

Man må ikke kjøpe de dyreste elbilene for å bli fornøyd. For mange holder det lenge med en Polestar 2. Med forhjulstrekk.
Karakter
Polestar 2 Standard range Single motor
Lyd & Bilde mener
Vellykket kombinasjon av kjøreglede, plass og komfort. Genialt bra stemmestyring med Google Automotive. Godkjent rekkevidde og gode fartsressurser.
Hørbar støy fra dekkene på motorvei. Moderat fart på hurtiglading. Midtkonsollen stjeler mye plass. Mye bil for pengene.
Spesifikasjoner

Polestar 2
Utstyrspakke: Ekstra
Rekkevidde: 415-444 km (WLTP)
Batterikapasitet: 64 kWt
Ladekapasitet: 150 kW
Energiforbruk: 17 kWt/100km
Effekt: 165 kW/224 hk
0-100 km/t: 7,4 s
Egenvekt: 1940 kg, tomvekt
Mål LxBxH: 460 x 185 x 147 cm
Antall høyttalerelementer: 8
Forsterker: 250 w
Annet: Pekeskjermstyring, Google Automotive
Web: polestar.com

forfatter

Den ble ganske raskt en suksess. Polestar 2 vises fremdeles godt på salgstatistikkene, og nylig kom det to, mer prisgunstige utgaver. Som koster omtrent det samme som en godt utstyrt Volkswagen iD.3, og legger seg under den rimeligste utgaven av Tesla Model 3 i pris.

De er begge laget for de som ikke trenger firehjulstrekk, eller en rivende akselerasjon på under fem sekunder til 100 km/t. Kan man klare seg uten, får man to prisgunstige alternativer med forhjulstrekk, som går mer enn fort nok, og likevel gir deg den samme følelsen av sport kombinert med komfort, som Polestar 2 er blitt kjent som.

Den aller rimeligste er utgaven med 224 hk som kalles standard range, single motor, med et 64 kWt batteri som gir opptil 444 km rekkevidde. Trenger man enda mer rekkevidde, finnes samme bil med long range batteriet, på 78 kWt og ytterligere 7 hk som gir opptil 542 km rekkevidde.

Det fine med disse to, er at de ellers byr på mye av det samme som de dyrere utgavene med firehjulstrekk og to elmotorer med tilsammen 407 hk. Bortsett fra fartsressursene to elmotorer gir.

12.3’’ pekeskjerm med Google, som fungerer makeløst bra.
Foto: Lasse Svendsen

Man får også her en stor skjerm i midkonsollen, med Google Maps, Assistant og PlayStore med flere apper. DAB+ radio er inkludert og fra våren 2022 blir også Apple CarPlay standard selv i den rimeligste utgaven.

Den er i det hele tatt godt utstyrt, med trådløse oppdateringer (OTA), parkeringsassistent foran og bak, med kamera bak, oppvarmede seter foran, elektrisk bakluke med fjernåpning (også med fotsensor), innfellbare sidespeil, LED-lys foran og bak, og alarm.

Sikkerhetsaspektet er varetatt med kollisjonsvarsling, filskifteassistent, blindsonevarsling og sånt, og det finne selvsagt en Polestar app til bilen.

Polestar 2 har også en skjerm foran føreren, med all vital info, også navigering.
Foto: Lasse Svendsen

To utstyrspakker og ett mysterium

Men man får ikke Harman Kardon-anlegget uten å legge til en utstyrspakke. Og her er vi ved et lite hinder. Hvis man gjerne vil ha Harman-anlegget – og for musikkelskere er det selvsagt – kan man ikke krysse av noe sted for bare anlegget. Man må velge en utstyrspakke.

Som det finnes tre varianter av. Harman-anlegget inngår i Plus-pakken, som også inkluderer varmepumpe som av uforståelige grunner ikke er standard. Plus-pakken inkluderer også panoramataket i glass, oppvarmet ratt og varme i baksetet, sotet bakvindu, trådløs mobilader, oppgradert interiørbelysning, vegansk stofftrekk i seter, og lokk med poseholder i bagasjerommet.

Man kan også legge til vegansk nappaskinn med ventilering, som foreløpig bare leveres i en lys, beige variant.

Oversiktlig og tiltalende design, men midtkonsollen er i bredeste laget.
Foto: Lasse Svendsen

Den andre pakken kalles Pilot, og inneholder ingenting fra Plus-pakken, men tilbyr istedet adaptiv fartsholder, piksel-LED-frontlykter, kurvelys, 360-kamera, pilot-assist, parkeringshjelp og sidespeil med automatisk dimming.


Performance, men ikke her

Til slutt må Performance-pakken nevnes, selv om den bare er tilgjengelig i long range Polestar 2 med firehjulstrekk. Det er Polestars sportspakke hvor 19-tommers felger er byttet ut med 20’’, Brembo-bremser med gule kalipere er lagt til (gule setenelter også), og Ôhlins-dempere med 22 manuelt innstillbare fjæringstrinn som sørger for en virkelig stiv og stram kjøreopplevelse.

Jeg har kjørt Polestar 2 med Performance-pakken, og mener at pakken er for spesielt interesserte. Fordi bilen blir veldig stiv selv med demperne i standardinnstilling, kjenner man den minste ujevnhet i veibanen og sportsdekkene støyer mer, men hver sin lyst.

Polestar 2 er utpreget sportslig å kjøre, selv med én elmotor.
Foto: Lasse Svendsen

Kjørekomfort og plass

Man kan klare seg utmerket med en Polestar 2 uten å legge til noen av pakkene, men jeg vil anbefale at man vurderer å legge til Plus-pakken som inneholder oppvarmet ratt, varmepumpe og Harman-anlegget. Standard-anlegget, eller high-performance som det noe misvisende kalles, lyder blodfattig og innesluttet. Greit nok til sporadisk radiolytting, men det mangler Harman-anleggets dynamikk, klarhet og evne til å fylle bilen med musikk.

Synes man ikke noe av dette er viktig, kan de som setter mer pris på adaptiv fartsholder og 360-kamera krysse av for Pilot-pakken. Man kan også velge begge om man vil, men da øker prisen betydelig (+ 70.000 kr) for ingen av utstyrspakkene er spesielt billige.

Forseter i grå tekstil med setevarme og elektrisk justering.
Foto: Lasse Svendsen

Med én elmotor er den ikke like rask som Polestar 2 med to motorer. Men 7,4 s fra til 100 er ikke akkurat tregt. Man kommer seg raskt ut av lyskrysset, passerer trailere kjapt og trygt, og sitter godt og komfortabelt. Selv om vi fremdeles synes midtkonsollen tar litt mye benplass foran, og at baksetet ikke er egnet for veldig høye (+ 180 cm) på langtur.

Polestar 2 byr på omtrent like mye plass som Tesla Model 3, men man sitter høyere.
Foto: Lasse Svendsen

Forbruket varierer naturligvis med fart, kjøremønster og temperatur, blant annet, men jeg fant ut at det skulle svært varsom kjøring til for å se 17-tallet på forbruk. Det er fullt mulig, men med mer normal kjøring hvor akselerasjonsfeltet brukes til det det er tenkt til, og nødvendige forbikjøringer, ser man raskt både 18 og 19 kWt i forbruk.

Det reduserer naturligvis rekkevidden, men en rekkevidde mellom 250 og 300 km, er absolutt realistisk, selv om man ikke sparer strøm som en besatt mens man kjører.

God plass for to og en halv, så lenge ingen er over 180 cm.
Foto: Lasse Svendsen

Polestar har beholdt det sportslige oppsettet på utgaven med forhjulstrekk. Den klarer likevel godt å svelge unna ujevnheter sånn at det ikke blir ukomfortabelt, og den kvikke og direkte styringen er bedre vektet enn på Model 3 etter vår mening.

Den store 12,3-tommers skjermen tar fremdeles til seg fingermerker med forbløffende apetitt. Men den nær perfekte stemmestyringen, gjør kommandoer som å finne ladestasjon eller bytte radiokanal, til en lek. Pluss for ekte knapper for grunnleggende valg av defrost, varme i rutene foran og bak, volum og start-stopp av musikken.

Fordelen med en stor, elektrisk kombiluke, er lettere inn- og utlasting.
Foto: Lasse Svendsen

Hva med den rimeligste Tesla Model 3?

Vi liker også den store kombiluken bak som åpner helt opp, og gir enkel tilgang til bagasjerommet på 405 liter (35 l ekstra i foran), med skiluke og et lite rom under gulvet. Det gjør innlasting enklere enn i en Model 3.

Som vi ikke kan unngå å nevne. Tesla Model 3 standard range er den aller nærmeste konkurrenten. Som tross en mindre praktisk lasteluke, og litt høyere grunnpris, likevel har noe Polestar 2 ikke har. Som et godt utbygget ladenettverk med opptil 250 kW hurtiglading, lavere forbruk og lengre rekkevidde.

Tesla Model 3 er den argeste konkurrenten til Polestar 2, med en litt høyere prislapp.
Foto: Lasse Svendsen

Model 3 er også raskere, ikke bare fra 0 til 100 på 6,1 s, men også fra 60-100 km/t, og gokart-styringen gjør den enda mer sporty å kjøre enn Polestar 2. Så kan man argumentere med at man ikke man få de beste anlegget i en standard range Model 3. at interiørkvaliteten ikke er på samme nivå´som i en Polestar 2, eller at designet ikke lenger skiller seg ut. Salgstallene viser uansett at kjøperne ikke bryr seg nevneverdig, for Model 3 selger tre ganger så bra som Polestar 2. I det norske markedet.

Konklusjon

Det er ikke vanskelig å finne gode argumenter for den enkleste utgaven av Polestar 2. Det distinkte designet skiller seg ut og ser fremdeles friskt og nytt ut. I standard range-utgave er den rett og slett billig, og selv om man må legge til minst en av utstyrspakkene, fremstår den som et meget godt kjøp. Det velfungerende Google-systemet er blant det beste du kan finne i en elbil, den er sporty å kjøre, har god plass til fire, en praktisk kombiluke – og den kan trekke opptil 1500 kilo på hengerfestet. Det støyer litt fra hjulene i motorveifart, men ellers er kjørekomforten ypperlig, hvis man ikke er så lang at kneet utfordres av den brede midtkonsollen. Tre års service, veihjelp og tilkobling til skytjenester, er inkludert. Selv med begge pakken inkludert, er Polestar 2 standard range, et knallkjøp.

Polestar 2SR h side Polestar 2SR rear lamp
<
>
LED-lys bak også. Foto: Lasse Svendsen

Les alle artikler i 1 måned for 49 kr

Få tilgang alle +artikler samt hele testarkivet.
Ingen bindingstid.
Allerede abonnent?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.