Det skjer noe litt spesielt når man setter seg inn i en S-klasse: Man føler seg umiddelbart mer viktig og “høyt på strå“. I det du synker ned i de sjenerøse skinnsetene, ønsker Mercedes-assistenten deg velkommen mens alle kjøre- og komfortinnstillinger automatisk tilpasser seg dine lagrede preferanser. Og når dørene lukkes er det omtrent som å sitte i et lydtett hvelv – fullstendig tyst! Helt til man starter favorittmusikken på det eksklusive anlegget fra Burmester og lar musikken massere øregangene, og for så vidt resten av kroppen også…
Følelsen av å være en VIP blir bare sterkere når man ferdes ute på veien: Folk snur seg, og det er som om medtrafikantene aner at du ruller med verdifull last, kanskje en kjendis eller viktig minister? De holder trygg avstand og slipper deg gjerne forbi. Ja, selv kollektivtrafikken stanser for å slippe deg frem. Hva skal vi si, de rike har det godt!
Lang S-klasse
Vi har tidligere stiftet bekjentskap med standardvarianten av nye S-klasse, komplett med lekker 3D surroundlyd fra Burmester. Men de fleste S-klasse kjøperne stopper ikke der, viser det seg!
S-klasse er en typisk direktør- eller diplomatbil der hovedpersonen ofte befinner seg i baksetet, i full fart mellom kontraktsigneringer og offisielle oppdrag. Derfor spesifiseres mange av bilene i en mer representativ, lengre versjon med større akselavstand.
Den lange utgaven av S-klasse byr på ekstra benplass og økt komfort til passasjerene. Blant de mange luksus-opsjonene finner vi også et enda mer sofistikert 4D lydsystem fra Burmester– med innebygd bass-massasje!
Bilen: Mercedes-Benz S400d 4-Matic
Testmodellen vi har lånt denne gangen er av typen S400d 4-Matic med firehjulstrekk og dieselmotor på 330hk og sterke 700 Nm dreiemoment. Men S-Klasse kan også fås som plug-in hybrid med opptil 100 km elektrisk rekkevidde.
En vanlig Mercedes S-klasse er allerede nesten 5,2 meter lang: Med limo-utgaven øker det til hele 5,4 meter. Testmodellen vår er klokt nok utstyrt med styring på alle fire hjul: Bakhjulene kan snus inntil 10 grader hver vei, og reduserer svingradiusen med inntil 2 meter.
Vi erfarte at 4-hjulsstyringen ga den langstrakte bilen en overraskende agil følelse i både lave og høyere hastigheter: Under testkjøring klarte jeg å forville meg inn i en smal trafikkert blindvei som normalt ville gitt sjåføren relativt høy puls med en bil av denne størrelse- og prisklassen. Men de elektroniske hjelpemidlene (360 graders kamera og sensorer) samt firehjulsstyringen gjorde at vi kom oss ut av knipa uten stress.
Glimrende stemmestyring
Brukergrensesnittet MBUX (Mercedes-Benz User Interface) er nå ute i sin andre generasjon, og selvsagt skreddersydd for S-klassen. Og du kan glemme alt om de halvferdige smart-systemene vi har testet fra andre fabrikanter: Dette er virkelig et topp moderne og intelligent systemer, med en stemmestyring som faktisk virker – selv på norsk!
Taleforståelsen og responsen er god nok til at dette faktisk er noe man kan ta i bruk og ha nytte av i hverdagen. Enten det gjelder navigasjon, oppringing av kontakter eller konkrete komfort- og kjøreinnstillinger, er det mulig å be Mercedes-assistenten om hjelp. Selv om midtkonsollen er utstyrt med knapper, blir de nærmest overflødige.
Ved å laste ned Mercedes Me-appen til iOS eller Android kan man opprette sin egen brukerprofil til bilen. Da gjenkjenner bilen deg når du setter deg inn, og skifter til dine forhåndslagrede, individuelt tilpassede innstillinger. Og dem er det som kjent mange av i en S-klasse. Appen kan selvfølgelig også brukes til å sette på varmen, legge inn destinasjoner og lignende.
Med passasjeren i fokus
I en bil som Mercedes S-klasse legges det stor vekt på å ivareta komforten til passasjerene, og dette blir bare enda mer tydelig i den lange utgaven. Her kan man fint strekke på bena, eller ta kontroll over (nesten) hele bilen om man vil!
Vår testmodell er utstyrt med det såkalte MBUX High-End Rear Seat Entertainment System (#854) som i praksis gir baksetepassasjerene full kontroll over både multimedia, navigasjon og andre funksjoner – inkludert stemmestyringen. Når du sier ”Hei Mercedes” hører assistenten hvilket sete stemmen din kommer fra, og innretter seg deretter. S-klassen har også en meget effektiv handsfree-funksjon som dirigerer og forsterker lyden til akkurat det setet hvor samtalen foregår.
Via touch-skjermen i stolryggen får du adgang til en rekke individuelle preferanser og justeringsmuligheter, enten det er lyd, lys eller massasje i setene. De integrerte 11,6” skjermene i baksetet kan vise filmer samt innhold fra internett eller nettleser, eller kobles til eksterne enheter som nettbrett/PC og dele innhold mellom skjermene.
Burmester 4D-system med 31 høyttalere
Mercedes og Burmester har et tett samarbeid på lydfronten, og på flaggskip-modellen av S-klasse har de virkelig tatt den helt ut. I stedet for et såkalt 3D-system med 15 høyttalere, får man her hele 31 av dem. Du finner dem overalt i kupéen – tak, dører, dashbord – ja til og med hodestøttene er forsynt med høyttalere. Den totale forsterkereffekten angis til 1750 watt, hvorav 400 watt går til en kraftig subwoofer i bagasjerommet.
Som om ikke det var nok, er denne S-klassen også utstyrt med såkalte resonanssendere – bass-vibratorer – i stolryggen. Dette er ikke vanlige høyttalerelementer, men elektriske motorer som får stolryggen til å vibrere i takt med musikken. Det er her den fjerde dimensjonen i ”4D” kommer fra.
De komfortable skinnstolene i S-klasse er allerede utstyrt med massasjestaver som knar ryggen din på langtur, men her kan du altså plusse på med ”bass-massasje” i tillegg! Definitivt en finesse vi er spente på å teste ut.
I tillegg til et større kvantum høyttalerenheter, har 4D-systemet også generelt høyere kvalitet på hver enkelt diskant, mellomtone- og basselement, samt to separate forsterkere med saftig strømforsyning. Den ene forsterkeren driver de totalt åtte bass-vibratorene i fører- og passasjersetene.
Den omfattende lydpakken virker selvsagt inn på prisen: Mens et vanlig Burmester 3D-system koster rundt 17.000 kroner som tilvalg, må du ut med nærmere 90.000 kroner for 4D-versjonen (utstyrskode 811). Men hvis du er blant dem som virkelig setter pris på god lyd, kan det faktisk være verdt det.
Lyden av Burmester 4D
Vi har allerede god erfaring med 3D-utgaven av Burmester-systemet (#810), som låter stort og åpent, fyldig og musikalsk – men også litt behersket til tider. Selv om man opplever å komme tett på musikken, mangler det litt ekstra saft og kraft, før nakkehårene virkelig reiser seg.
Nakkehårene får imidlertid sving på seg når Burmester 4D-anlegget byr opp til dans: Her har de definitivt ikke spart på kreftene, la det være sagt! Et stort, mektig og kraftfullt lydbilde fyller kupéen, og vi tar oss umiddelbart i å trampe takten til Rage against the machine. Eller rettere sagt, takten tramper i oss! Det mer omfattende 4D-systemet viser seg å ha nettopp det vi savnet – nemlig betydelig mer muskler.
Det skorter ikke på raffinementet heller: Bob Dylans Man in the Long Black Coat låter så klart og nærværende at vi må klype oss i armen – med den andre hånden på rattet selvsagt.
Vi durer igjennom testarkivet, med et bredt repertoar av musikk – klassisk, hip hop, rock og elektronika – og Burmester takler alt med bravur. Vi er kanskje spesielt imponert over det presist skalerbare lydbildet, som brer seg mellom A-stolpene, men også kan fylle hele bilen når opptaket tilsier at det er riktig.
Noe annet som slår oss, er det totale fraværet av støy og forvrengning. Den stillegående S-kupeen isolerer oss fra omverdenen, og lar detaljene i lydbildet skinne igjennom. Her kan man oppleve å komme virkelig tett på solisten, så vel som å skille ut hvert instrument i et helt orkester. Og attpåtil kjenne igjen hvilken konsertsal opptaket kommer fra. Dette er virkelig hi-fi billyd på sitt beste!
Bass-massasje i stolryggen
Vi var selvfølgelig ekstra spente på hvordan de såkalte bass-vibratorene ville fungere. Ville det være en flau og vulgær greie eller noe som faktisk gir lydmessig gevinst? Svaret er at det fungerer som bare rakker’n.
Etter en viss erfaring med bass-vibratorer fra kino, fornøyelsesparker og lignende, er det lett å tenke at dette er en gimmick. Men Burmester har faktisk klart å få vibratorene til å fungere overraskende godt i samspill med de vanlige basshøyttalerne. Det er hele tiden god synk mellom de fysiske anslagene og basslyden for øvrig. Det føles rett og slett som man har en gigantisk, hardtslående subwoofer i ryggen!
4D-funksjonen gir også en annen, uventet bonus: Selv på ganske lavt lyttevolum får man en tydelig fornemmelse av bass-anslagene, som du ellers ikke får fra vanlige lydsystemer. Og på virkelig høyt volum kan du kjenne voldsomme dunk i ryggen – akkurat som å være på en høylytt rockekonsert. Og når vi setter på noe tøff elektronika – for eksempel Tiestos Business – forvandles direktørbilen til et rullende diskotek!
Super lyd i alle seter
Med et slikt voldsomt antall høyttalere, er det kanskje lett å tro at 4D-anlegget er myntet på rånetreff med dunkende bass og desibel-konkurranser. Men det er langt fra tilfellet – selv om det sikkert kunne friste å dukke opp med dette flaket på den lokale benser’n!
Neida – dette handler nok først og fremst om å få full kontroll over lydbildet i kupéen, med masse rom for individuelle tilpasninger. De mange høyttalerenhetene er strategisk plassert i dører, dashbord og tak, og alle kan justeres via hovedenhetens avanserte digitale lydprosessor (DSP).
Burmester byr som vanlig på en rekke ulike klang-innstillinger som er ment å gi 3D og surroundeffekt. Vi har ikke vært spesielt imponert over disse tidligere, men i 4D-anlegget kommer de mer til sin rett. Surround-modusen gir et enormt lydbilde som fyller hele kupéen, uten at det låter kunstig og tilgjort. 3D-modusen bidrar også med å gi musikken en økt følelse av høydeperspektiv.
Siden dette er ”limo” utgaven, var vi naturligvis ekstra interessert i lydopplevelsen fra baksetet. Og det viser seg at Burmester har gjort seg ekstra flid med lydmodusene her også. Du kan enkelt flytte rundt på fader- og balanse for å optimalisere lyden bakover.
Via skjermbetjeningen kan du også definere et av setene som ”VIP-sete”: Da justeres lydinnstillingene for å gi optimal lyd til akkurat den posisjonen. Dette ga en merkbar effekt der lydbildet flyttet seg, og timingen og anslagene i musikken ble mer korrekt – akkurat som å sitte i ”sweet spot” foran et par fete stereohøyttalere. Kanskje det er slik det føles å sitte i direktørstolen?
Konklusjon
Det hersker ingen tvil om at Mercedes S-klasse type lang er en luksuriøs og komfortabel bil. Er du dessuten like opptatt av lydmessig komfort, bør du definitivt vurdere 4D lydsystemet fra Burmester som tilvalg. Med et større antall høyttalere, mer kraft og bedre justeringsmuligheter for optimal lyd til hvert sete, forvandles den stillegående Mercedesen til et rullende konserthus. Absolutt blant de beste bilene vi har kjørt – og hørt!
Les videre med LB+
Juletilbud - 50% Rabatt!
50% På LB+ Total i 1 år! (Spar 925,-)
Prøv LB+Total i 1 måned
Tilgang til ALT innhold i 1 måned for kun 79,-
LB+ Total 12 mnd / 156,-
Tilgang til ALT innhold i 12 måneder
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser