TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

TEST Fiat 500 Electric 3+1 med en praktisk ekstra dør

Praktisk småbil

Den sjarmerende Fiat 500 Electric kombinerer rekkevidde med en veldig praktisk løsning.

forfatter
Publisert 09.06.22 - 10:00
Karakter
Fiat 500 Electric 3+1 med en praktisk ekstra dør
L&B mener
Kompakt, smidig og lettkjørt med praktisk dørløsning. Super app, høyt funksjonsnivå med stemmestyring på vår testbil.Pekeskjerm med navigasjon, støtte for Apple CarPlay og Android Auto. God rekkevidde.
Moderat ladehastighet. Kort akselavstand gir litt stumpete fjæring. Hjulstøy fra hjulhusene bak.
Spesifikasjoner
  • Utstyrspakke: La Prima
  • Rekkevidde: 305 km (WLTP)
  • Batterikapasitet: 42 kWt
  • Ladekapasitet: 80 kW
  • Energiforbruk: 14,9 kWt/100km
  • Effekt: 87 kW/118 hk
  • 0-100 km/t: 9 s
  • Egenvekt: 1320 kg
  • Underholdning: Cinerama Infotainment
  • Antall høyttalerelementer: 6
  • Forsterker: N/A
  • Mål LxBxH: 363 x 168 x 152 cm
  • Annet: 10,25’’ pekeskjerm, sikkerhetsbrems, Cinerama Infotainment med 3D-navi, UConnect app, selvkjøring nivå 2, Apple CarPlay, Android Auto, 360 kamera.
  • Web: fiat.no
Veil. pris 278000Pr. 09.06.22 Produktside

Den elektriske utgaven av Fiats sjarmerende 500, er den eneste elektriske cabrioleten i dagens marked. Stofftaket rulles langs taket og åpenbarer himmelen for de ombord, som kan nyte naturen mens de glir nesten lydløst rundt på strøm.

Dessverre er også cabrioletutgaven ganske trang innvendig. Baksetet har beskjedent med plass og taket stjeler en del av det allerede minimale bagasjerommet. 

Derfor er den vanlige tredørsutgaven et bedre valg for mange. Man mister stofftaket, men kan få den levert med et stort glass soltak, som vår testbil var utstyrt med. Den hadde også en annen, veldig praktisk detalj som ikke umiddelbart er synlig fra utsiden: En ekstra dør.

Den er plassert på passasjersiden, og fungerer på samme måten som på en BMW i3 eller Mazda MX-30. Man åpner først passasjerdøren, så kan man åpne den ekstra døren innenfra. Da får man betydelig bedre adkomst til baksetet. Til glede både for passasjerene, og foreldre som skal ha poden ut og inn av et barnesete på daglig basis. 

Baksetet tar forresten barneseter med ISOFIX-fester. Det samme gjør passasjersetet foran, så hvis ikke stolene er for store, er det teoretisk mulig å få plass til tre små i hver sin barnestol. Da vil den ekstra døren definitivt komme til sin rett.

500-en med den ekstra døren kalles 500 Electric 3+1, og er registret som en fireseters personbil. Foruten den ekstra døren, som naturligvis koster ekstra, er bilen ellers lik en 500 Electric på alle andre måter.

FIAT 500 electric 31
Å komme seg inn og ut av en 500 Electric 3+1, er mye enklere enn i den vanlige 500-en. Foto: Lasse Svendsen

God rekkevidde

Der småbiler som Honda E og Mini Cooper SE sliter med å nå 200 km, kan 500-en skilte med over 300 km rekkevidde, i følge WLTP-tallene.. Eller 320 for tredørsversjonen, og 305 for denne, som veier litt mer på grunn av den ekstra døren. 

Det er slett ikke verst for en så liten bil, som kan rulle med lavt forbruk i bygatene, hvor man også kan velge Sherpa-modusen. Den begrenser effekten, toppfarten og demper klimaanlegget for å spare strøm. Da kan man øke rekkevidden opp til 460 km under helt optimale forhold.

Batterikapasiteten på 42 kWt er det samme som på tredørsutgaven. Med sommerdekk og plussgrader, er det mulig å få forbruket under 15-16 kWt, men jeg fikk stort sett mellom 18 og 20 kWt på blandet kjøring. 

Fiat oppgir maks ladehastighet til 85 kW, som i teorien kan gi 50 km rekkevidde, med fem minutters lading. Man kan velge Range-modus for mer regenerering og enpedalskjøring, som sparer strøm og øker rekkevidden litt. Jeg fikk 280-290 km ut av Fiat-en, som slett ikke ble kjørt i noen form for ‘strømsparemodus’, og det er definitivt godkjent.

FIAT 500 electric charge
10,25» pekeskjerm. Foto: Lasse Svendsen

La Prima utstyrsversjon

Den lille bilen er relativt romslig innvendig. Hvert fall foran hvor det er godt med plass komfortable seter med god sidestøtte. Sitteputen er kort for folk med lange ben, men takhøyden er sjenerøs. Baksetet har som nevnt Isofix-fester til barnestol, og her er det meget begrenset med benplass for to voksne.

Som alle andre 500-er, er 3+1-utgaven tilgjengelig i flere utstyrsversjoner. Den enkleste som kalles Action, er kun tilgjengelig for tredørsutgaven. 3+1-utgaven starter som Passion, men vi anbefaler minimum Icon som legger til glasstak, navigasjon, adaptiv fartsholder, 360 graders parkeringsensorer med kamera, og oppgradert hi-fi-anlegg. 

Vår testbil var La Prima-varianten, som legger til seter i kunstskinn, kromlister, 17’’ lettmetallfelger, trådløs mobillading og mørktonede ruter.

Da får man også en 10,25 tommers pekeskjerm, og det Fiat kaller Cinerama Infotainment. Det integrerer navigasjon, 360-kamera, DAB-radio, Apple Carplay og Android Auto, Wi-Fi, og stemmestyring.

FIAT 500 electric forseter
FIAT 500 i La Prima utstyrsversjon. Foto: Lasse Svendsen


Seks generiske høyttalere og appstyring

Anlegget i en 500 Electric med Icon- eller La Prima utstyrsversjon, består av seks høyttalere, to bak, to foran i dørene, og diskanter i A-stolpene. Det finnes også et heftigere JBL-anlegg hvis man velger La Prima by Bocelli, men den utgaven er ikke tilgjengelig i alle markeder.

Lyden fra anlegget i Fiat-en, er helt grei. Det er ikke noe særlig med bass her, men med litt justering av bass og diskant, får man mer enn god nok lydkvalitet, til at man trives i den lille bilen.

FIAT 500 electric baksete FIAT 500 electric bagasjerom FIAT 500 electric dashbord FIAT 500 electric kupe
<
>
FIAT 500 electrics bagasjerom er ikke stor, med bakseteryggen kan felles ned når man trenger mer plass. Foto: Lasse Svendsen

Smidig og kvikk

Den lille 500-en er ingen racerbil. Det er ingen Abarth-takter hverken over akselerasjonen eller fremdriften. De ni sekundene det tar fra 0 til 100 km/t er ikke noe så skrive hjem om. Men den er kvikk ut av krysset og god gammeldags kickdown gir et umiddelbar skyv, som flytter deg raskt rundt i bygatene.

Som er der den trives aller best. I hastigheter over 80 km/t, for ikke å snakke om motorveifart, merker man godt til hjulstøy fra bakhjulene. I lavere hastigheter er den langt mer stillegående, og selv om den er litt stumpete på dårlig vei og brostein, svelger den greit unna ujevnheter i veibanen., selvsagt grunnet den korte akselavstanden som den har til felles med de fleste småbiler.

Ryggekameraet og 360 graders sensorer gjør parkeringen til en lek, og med en lengde på 3,6 meter er det lett å finne parkeringsplass til den lille Fiat-en.

FIAT 500 electric baklys FIAT 500 electric side FIAT 500 electric venstre FIAT 500 electric park
<
>
FIAT 500 electric er bare 3,6 meter. Foto: Lasse Svendsen

Bagasjerommets volum på 185 liter, rekker til et par weekend-bager eller en barnestol, men så mye mer enn det for man ikke plass til Men baksetene kan felles ned 50/50, og utvider volumet til 550 liter. Så handleturer til IKEA trenger slett ikke styres fra agendaen, bare fordi man har en liten Fiat.

Men det er ikke noe poeng å leie en henger, for 500-en kan i liket med de fleste småbiler, ikke trekke henger.

FIAT 500 electric Torino FIAT 500 electric radio FIAT 500 electric cruise FIAT 500 electric midtkonsoll FIAT 500 electric koppholder
<
>
FIAT 500 electric koppholder. Foto: Lasse Svendsen

Konklusjon

Fiats lille 500 Electric, er en sjarmerende å kjøre, og den har bedre rekkevidde enn de fleste småbiler. Den har ikke den mest romslige kupeen, men i 3+1-utgaven er det enklere å komme inn og ut av baksetet. Det er gull verdt for de som trenger en liten elbil, som gir god tilgang til baksetet. Den har lit hjulstøy i høye hastigheter, men den har også smidige kjøreegenskaper, og en gunstig startpris. Som gjør den til en fin bil nummer to for småbarnsfamilier. Eller til et festlig transportmiddel for unge, single, og urbane mennesker som ønsker seg en kvikk og liten bil med sjarm.

 

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

Med LB+ får du tilgang til ALT innhold på lydogbilde.no

LB+ inkluderer
  • Over 6000 produkt-tester
  • Unngå bomkjøp med våre råd og guider
  • Delta i L&B-forumet med L&B-entusiaster
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Alltid oppdatert på siste nytt
  • Nyhetsbrev rett i innboksen
  • L&B TechCast - en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser (gjelder kun 12 måneder)
  • Ingen bindingstid, si opp når du vil!

Vi tester for deg!

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)
12 Måneder 900 kr
(spar opptil 300kr)
12 Måneder 1198 kr
(med 11 utgaver av magasinet)
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Ingen bindingstid.
Annonse
forfatter

Lasse Svendsen

(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Aktuelle tilbud
Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Volkswagen snart klar med ny ID.3 Får etterlengted oppgradering.
Dette landet planlegger forbud mot elbiler Årsaken er den truende energikrisen.
Opel Astra lanseres i to elektriske utgaver Sports Tourer Electric kan bli bilen familien ønsker seg.
Buzz snur på en femøring! Den moderne versjonen av folkevognbussen er et realt blinkskudd og en ekte innertier – bortsett fra ett problem.
Raskere Abarth-utgave av Fiat 500e Kommer snart med mer krefter og falsk gromlyd.
Følg Lyd & Bilde