Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Mercedes EQE 350 4MATIC SUV

Komfortekspressen

Klassens mest komfortable SUV har rikelig med plass til familien, og går langt.

Skrevet av / 06.09.23 - 08:23
Mercedes EQE 350 4MATIC SUV
Lasse Svendsen

Den ikoniske E-klassen har eksistert siden Noah satte båten på vannet. Eller deromkring. E-klassen har lenge vært Mercedes viktigste bilmodell. Den er også deres lengstlevende modellserie, og den har eksistert i et ukjent antall ulike variasjoner. Men aldri som SUV. 

Det endret seg da Mercedes lanserte den elektriske E-klassen i 2022, EQE. Som er bygget på en ren elektrisk plattform, fullt ut skalerbar og som danner grunnlaget for EQE SUV. En elbil som trolig vil bli mer populær i mange markeder, fordi innpakningen byr på en høy sittestilling, høyere bakkeklaring, bedre innvendig plass og større bagasjeplass. 

Det er en oppskrift som slår an ikke bare i USA hvor bilen faktisk bygges, men også i Europa. Hvor SUV-andelen bare fortsetter å øke.

Mercedes-en plasserer seg mellom den mindre EQC og flaggskipet EQS SUV. Med andre ord i premiumklassen, hvor de nærmeste konkurrentene heter Audi Q8 e-tron og BMW iX. 

Premium SUV. Foto: Lasse Svendsen

Sammenlignet med en EQS SUV, fremstår EQE SUV som et bedre kjøp. Den er nesten like romslig, byr på klassens beste komfort, koster mindre og klarer over 500 km før lading. På en god, varm dag.

Luksus-følelsen man får når man setter seg inn i en Mercedes EQS, eller S-klasse for den del, er ikke særlig mindre her. Store, komfortable og innbydende sportsseter og et hav av plass, også i baksetet, med forseggjorte detaljer rundt omkring, forteller at vi definitivt befinner oss en klasse opp fra en EQB eller EQC.

Foto: Lasse Svendsen

Designet minner mer om EQS SUV enn EQC, og den høyreiste SUV-en har en skikkelig kombiluke bak – og ikke sedanen EQEs brevsprekk – som gir deg tilgang til et 520 liter stort bagasjerom. Som kan utvides til 1675 liter når setene legges ned. 

Les også Flaggskip i SUV-format Den elektriske S-klassen fås endelig som SUV. Er det noe mer å lure på?

Merk at nyttelasten er moderate 337 kilo, som begrenser hvor mye vekt du kan laste bilen med. Det påvirker ikke hvor mye du kan trekke på hengerfestet, det er fremdeles 1800 kilo. En hestehenger er med andre ord ikke noe problem.

Foto: Lasse Svendsen

AMG-pakke og bakhjulsstyring

Så det er en stor bil, 486 cm fra støtfanger til støtfanger, og med en akselavstand på 312 cm, er det ikke rart at det blir god innvendig plass. 

Det finnes en kraftigere og raskere utgave kalt EQE 500 4Matic SUV med 408 hk, som faktisk ikke er så veldig mye dyrere enn 350 4Matic, og for de som er opptatt av sånt selv i en SUV: Det finnes også en mer sportslig utgave med 476 hk, kalt AMG EQE 43 4Matic SUV. Ikke heit nok? Vent på AMG EQE 53 4Matic SUV. Den får 625 hk, 0-100 km/t på 3,7 sekunder, og koster nesten det dobbelte av testbilen EQE 350 4Matic SUV.

Som er innstegsmodellen med firehjulstrekk og opptil 550 km rekkevidde. Den er fra starten av godt utstyrt med kjøreassistent, 360-kamera, elektrisk hengerfeste, komfortunderstell og elektriske seter. Blant annet.

MB EQE 350 SUV 3 MB EQE 350 SUV 4 MB EQE 350 SUV 5
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Med en omfattende utstyrsliste fyker prisen i været. På vår testbil fant vi AMG-pakke utvendig og innvendig, fjernparkering, head-up display, oppvarmet ratt, 4-soners klima med varme i for- og bakseter, og en mer avansert kjøreassistent. 

Men det viktigste ekstrautstyret, er et du ikke ser.

Komfortunderstellet med spiralfjærer er komfortabelt nok, men vår testbil var utstyrt med luftfjæring – og bakhjulsstyring. Luft øker komforten til dels betydelig, og gir føreren muligheten til å heve bilen noen cm, når ulendt terreng skal forseres. Bakhjulsstyringen er gull verdt, ikke bare i trange parkeringshus, men man merker også at bilen oppleves som smidigere på veien, og trange bygater forseres med letthet når bakhjulene styrer med og reduserer svingradiusen.

Foto: Lasse Svendsen

Mercedes-en er mer sedat enn sportslig. Selv i sportsprogrammet, som gir en skarpere styre- og gassrespons. Den 2,5 tonn tunge SUV-en trenger 6,6 sekunder fra null til 100, mer enn raskt nok egentlig, og det kler bilen bedre enn en rivende akselerasjon nede på 3-tallet.

Drivlinjen har en elektromotor på hver aksel, med til sammen 292 hk systemeffekt. Batteriet på 89 kWt gir bilen en WLTP-rekkevidde mellom 491og 549 km (WLTP), og maks ladeeffekt er 170 kW. Det skal gi en ladetid under optimale forhold på 32 fra 10-80 prosent batterikapasitet.

Godkjent forbruk. Foto: Lasse Svendsen


Relativt moderat forbruk

Det sier seg selv at en tung SUV bruker mer strøm enn en lav sedan. Men Mercedes-en forbauser med et forbruk på 18,9 kWt, på en kombinasjon av bykjøring, landevei, og motorvei. Det er definitivt godkjent, selv om det skal sies at bykjøring med hyppige akselerasjoner rykket forbruket godt over 22 kWt. 

Mercedes selv oppgir forbruket til mellom 17,8 og 21,5 kWt/100km, så vårt 18,9 er tydelig innenfor hva man kan forvente.

Knapp for regenerering, Foto: Lasse Svendsen

Det finnes et ecoprogram og man kan bruke hendlene på rattet til å stille inn mer regenerering. Det vil øke rekkevidden noe, men reduserer også pedalresponsen og effekten. Jeg anbefaler å bruke komfortprogrammet hele tiden, og la bilen ta seg av regenereringen. Det gir en mer behagelig kjøreopplevelse, uten et høyt forbruk.

Burmester-anlegg 

Mercedes forbløffet oss og mange andre med Hyperscreen. En skjerm som dekket hele dashbordet. Den enorme glassflaten har tre skjermer, blant annet en for passasjeren, og vi har testet den både i EQS og EQS SUV. Den kan også leveres til EQE SUV, men vi mener at den normale skjermen gir interiøret et renere utrykk, og samtidig sparer deg for mange penger. 

MB EQE 350 SUV 10 MB EQE 350 SUV 8 MB EQE 350 SUV 9
<
>
Foto: Lasse Svendsen

Man får det samme MBUX operativsystemet, bare på en mindre flate, men med den samme funksjonaliteten i bunnen.

Da ville vi heller brukt penger på Burmester-anlegget, som av en merkelig grunn må kombineres med et panoramatak i glass. Men siden vi liker glasstak sier vi ja takk begge deler.

Burmester-anlegget må du ha. Da får du panoramatak også. Foto: Lasse Svendsen

Burmester-anlegget har 15 høyttalere med 710 W effekt til sammen, og dekker hele kupeen, men det har ikke høydekanalene man kan få om man velger Burmester i en EQS. Ikke at det gjør noe. For anlegget spiller høyt, rent og klart, og har en mektig bassgjengivelse som harmonerer veldig godt med det åpne lydbildet. Det eneste vi savner er litt flere justeringsmuligheter. Equalizeren er bare en tonekontroll som justerer bass, mellomtone, og diskant.

Uttakbar koppholder og mobillading. Foto: Lasse Svendsen

Uansett hvilket anlegg man velger, får man Android Auto og Apple CarPlay, som kobler mobilen til ikke bare infotainment-systemet, men også gir deg bedre lyd enn radio når du strømmer musikk fra mobilen.

Det er mange berøringsflater her, Ikke bare på skjermen, men alle innstillingsvalg på rattet, fartsholder og så videre, er berøring med haptisk tilbakemelding: Det krever tilvenning, men selv da fungerer det sånn passe. Gi oss i det minste fysisk styring av volumet Mercedes.

Skjermen kan konfigureres etter behov. Foto: Lasse Svendsen

Som et flyvende teppe, mesteparten av tiden

Mercedes er svært gode på støydemping og EQE SUV er imponerende stille. Den demper veistøy på forbilledlig vis, og man merker knapt noe vindstøy i fart. Jeg målte kupestøyen til svært lave 57,5 desibel i 80 km/t, og 65 dB i 110 km/t motorveifart. Det er veldig lavt, og her er det bare EQS som er bedre. 

MB EQE 350 SUV 12 MB EQE 350 SUV 17 MB EQE 350 SUV 15
<
>
Ikke de mest aggressive sportsetene, men de støtter godt. Foto: Lasse Svendsen

Selv om bilen stiller i premiumklassen, er som nevnt komforten i luksusklassen. Den svever av gårde på luft, bokstavelig talt, og svelger asfalten lydløst og uanstrengt. Den krenger dog litt, selv i sportsprogrammet, og styringen kjennes vag rundt sentrum. Men etterhvert merker man at den distanserte styrefølelsen slett ikke betyr at bilen ikke styrer presist. Den henger forbausende godt med på svingete veier, selv om opplevelsen er i den andre enden av skalaen for sportslig kjøring.

Luftfjæringens finesse til tross, den taklet ikke skarpe asfaltkanter og hull i asfalten like godt. Selv i lav fart sendte fjæringen et lite sjokk gjennom bilen når forhjulene falt ned i et hull i veien.

MB EQE 350 SUV 26 MB EQE 350 SUV 21 MB EQE 350 SUV 20
<
>
Over 1600 liter til rådighet med baksetet felt ned. Foto: Lasse Svendsen

De to nærmeste konkurrentene byr på litt andre egenskaper enn EQE SUV, selv om de grunnleggende er like. Startprisen på Audi Q8 e-tron er litt lavere enn på en 350 4Matic, men med tilsvarende motorisering og utstyr, jevner det seg ut. Audi-en har mer krefter og er litt raskere fra 0-100 km/t, men har nesten samme rekkevidde. Bagasjevolumet er litt større, og den har en relativt høy og flat ladekurve. Den sportslige BMW iX 50, har større rekkevidde enn både Q8 e-tron og EQE SUV 350 4Matic, og den er betydelig raskere og innbyr til en mer involverende kjøreopplevelse. Dessverre blir den temmelig dyr i dette selskapet når man legger på nødvendig utstyr.

Les også Herregud for en bil! En sumo-bryter kan ikke være verdens raskeste sprinter. Eller? Møt BMW iX M60.
 

Konklusjon

For de som er i markedet for en premium-SUV, er EQE SUV nærmest umulig å komme unna. Den store og romslige bilen byr på førsteklasses komfort for alle ombord, det er rikelig med plass her, og med Burmester-anlegget blir alle kjøreturer hyggeligere. Mercedes-en byr på en komfortabel og stille ferd mot målet, snarere enn den skarpere sportsligheten noen av konkurrentene byr på. Men: Den følelsen man får bak rattet på en EQE SUV, er verdt mye penger for de som verdsetter velværet i en Mercedes i premiumklassen. Eller skal vi si luksusklassen? For EQE SUV bryr på mye av det samme som man får i en EQS SUV, bare i en litt neddempet form. Til en lavere pris.

Karakter
Mercedes EQE 350 4MATIC SUV
High End

Home mener

Romslig foran og bak, luftfjæringen er klassens beste. Det samme er komforten og støynivået. Noen av betjeningselementene virker lite gjennomtenkte. Ekstrautstyr er dyrt. Lav nyttelast.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Lyd & Bilde
Scroll to Top