TESTER Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Cowboy Cruiser ST

En Tesla på to hjul

Med Cowboy Cruiser ST får du ypperlig design og stabil kjøring. Elsykkelen serverer et vell av features og innstillinger, men kjøreopplevelsen er litt anonym.

Skrevet av / 24.08.24 - 14:15
Cowboy Cruiser ST

Home mener

  • Elegant design, behagelig assistanse, et vell av appinnstillinger og features.
  • Kortere rekkevidde enn andre elsykler i samme klasse. Litt anonym kjøreopplevelse. Al-styring og justering foregår via appen.

Natasja Broström

Fra første ferd ligner Cowboy Cruiser ST nettopp det designikonet som det belgisk-baserte elsykkel-selskapet er kjent for. Cruiser er rettet mot storbyfolket, og fås med og uten low step, altså lav innstigning. Målgruppen er det yngre segmentet som elsker å finjustere og ikke er redde for en utfordring fra andre tohjuls-cowboys.

Alt skjer via appen Cowboy. Her kan du for eksempel justere assistansens moduser, GPS og ruteveiledninger. Du får også værutsikt, statistikk og et hint om luftens aktuelle kvalitet før du triller av sted. Appen blir dermed også en sykkelcomputer forbundet via Bluetooth, mobilnettet og GPS.

Testens mest velutstyrte app med blant annet kart, statistikk og elektronisk lås. Det er også kommet enda flere features til, for eksempel mini-games. (Skjermbilde: iOS)

Vil du ha fullt utbytte bør du anskaffe et mobil-cover med såkalt quad-lock. Med coveret på fester du mobilen din til midten av styret, der den fungerer som ditt synlige kontrollpanel. Feltet, hvor coveret skal sitte på toppen av sykkelens styrepinne, fungerer også som lader av mobilen din.

Appen låser også opp sykkelen din når du nærmer deg. Drar noen i sykkelen din, får du en advarsel i appen i form av tekst ledsaget av en stor, rød sirkel. Om det er nok til å holde tyvene på avstand, er tvilsomt.

Les også Veggpryd med lyd Samsung har laget den perfekte høyttaleren for deg som allerede har en Frame TV: Music Frame er et musikkanlegg forkledd som en bilderamme.

Batteriet er diskré plassert på baksiden av stellets sentrale stang til setet. Med den medfølgende nøkkelen låser du opp batteriet, og kan dermed lade det et annet sted. Forvent en ladetid til 100 prosent på 3–4 timer.

Annonse

Innstillinger og justeringer

Cowboy Cruiser ST er klar til kjøring rett ut av boksen. Du behøver nemlig ikke stille inn det minste, bortsett fra setets høyde. Støtdemping, girskifte og kontinuerlig assistanse (alt etter forholdene) jobber automatisk så du trenger ikke løfte en finger.

Du behøver ikke et cover med quad-lock, men det hjelper. Styrepinnen har en plattform til mobilen som samtidig fungerer som lader. (Foto: Natasja Broström)

Vil du justere på setet, må du låse opp batteriet og fjerne det for å komme til de to skruene inne i stellet. Lettere irriterende hvis sykkelen skal brukes av flere med forskjellig høyde. Da må batteriet fjernes hver gang setet skal justeres.

Vær klar over at akkurat som med Cowboy 4, som vi testet i 2023, kan du heller ikke endre eller justere styrepinnens posisjon og høyde.

Nesten hele stellet er i ett stykke, uten kanter eller i andre farger enn dempet sort. Eneste avvik er navnet Cowboy, som står i hvitt på siden. Frontlykt og baklykt er som batteriet innleiret i stellet, noe som understreker den diskré designen. Du slår lyset på og av inne i appen.

Batteriet er diskré gjemt i stellet, men kan tas ut og lades. Baklykten sitter på siden av batteriet. (Foto: Cowboy)

Du kan godt låse opp sykkelen uten mobilen, eller hvis du får en feilmelding inne i appen og skal nullstille oppsettet. Med nøkkelen låser du opp batteriet, fjerner det og setter det på igjen etter 20 sekunder. Sykkelen er nå låst opp, men du må koble til igjen med appen for å slå assistansen på eller av og bruke appens features.

App og features

I motsetning til syklene fra BESV fungerer appen Cowboy (heldigvis) uten problemer. Appen er essensiell for bruken av Cowboy Cruiser ST. Uten app, ingen assistanse, GPS, værutsikt, med mer.

Batteriet krever en nøkkel før du kan flytte det. For eksempel for lading eller hvis du vil justere på setet. Er batteriet ikke satt ordentlig i, får du beskjed via appen. (Foto: Natasja Broström)

Cowboy Cruiser ST har to moduser: Power og Eco. Alt etter hva du velger, viser appen hvor mange kilometer du kan forvente at batteriet vil levere krefter til. Appen forteller også hvor mye du forbrenner, hvor ren luften er i ditt område og ruteveiledninger.

I det siste har appen Cowboy fått oppdateringer slik at brukere verden rundt kan melde seg inn i grupper og se hverandres statistikk. Appen har også små spill og mini-utfordringer med andre Cowboy-eiere målt med tid og strekning.

Les også Effektiv klipping av store hager Under det stilige skallet bor en kraftig robotklipper for de største hagene.

Kort sagt er appen et overflødighetshorn av features, hjelpefunksjoner og statistikk. For eksempel forbrant jeg på en enkelt tur opp en større bakke, energi tilsvarende et eple. Om man liker dette, er en smakssak. De mange egenskapene har ingen betydning for selve bruken.

Kjøring i bakker og rette strekninger

Første del av teststrekningen min er flat og uten stigninger, så jeg setter modusen til ”Eco”. I bytrafikken er Cowboy Cruiser ST lett å komme rundt med, for sykkelen reagerer raskt og smidig. Assistansen fra den bakhjulmonterte motoren jobber stabilt uten hissige ”skubb”.

Appen er adgangen til et vell av features og innstillinger. Du kan stille den til å slå på sykkelen når du nærmer deg. (Foto: Natasja Broström)

Når jeg nærmer meg en bakke, slår jeg på ”Power”-modusen inne i appen. Kraften fra motoren intensiveres, men uten at det blir ubehagelig. Jeg får stabil og sikker fremdrift i alle bakkens 11 høydemeter. Cruiser ST leverer en fin kjøreopplevelse, men likevel ikke like gjennomført og behagelig som med Ampler Stellar.

Neste testtur med Cowboy er opp en enda større bakke utenfor byen. På den over 500 meter lange oppstigningen gir Cruiser i ”Power”-modus igjen solid fremdrift. På de siste 50 meterne mister sykkelen imidlertid en anelse i ytelsen.

Turen opp og ned bakkene kostet energi tilsvarende et eple. Det kostet også på batteriet, som ”droppet” 10 prosent på bare en tur. (Skjermbilde: iOS)

I løpet av en uke prøver jeg forskjellige (flate) strekninger og stigninger. Opplevelsen er fin og stabil, men bakker og dermed økt assistanse tærer på batteriet. Etter et par turer opp og ned diverse bakker (gjennomsnittlig stigning: 4,9 prosent) er batteriet på 90 prosent.

Generelt leverer Cowboy Cruiser ST alt du kan forvente av en moderne og lekker elsykkel. Kjøregleden er som forventet utmerket, men bare litt anonym i forhold til Ampler Stellar.

Konklusjon

Vil du ha design og gode kjøreegenskaper, bør du se nærmere på Cowboy Cruiser ST. Elsykkelen elsker å strekke ut i bytrafikken, men mister litt av gnisten i lengre bakker. Gjelder det kortere stigninger, leverer Cowboy Cruiser ST imidlertid minst like mye kraft som andre.

En av de mange designdetaljene ved Cowboy: Kjedet i karbonfiber er i ett stykke. Ifølge Cowboy krever kjedet ingen olje/smøring og har et minimalt vedlikehold. (Foto: Natasja Broström)

I tillegg til design er Cowboy-sykler kjente for det enorme utvalget av innstillinger og features som du finner i appen. Mye er brukbart. For eksempel hvis du vil tracke kjøringen din, se veikart og følge andre Cowboy-eieres aktivitet. En del er imidlertid litt ubrukelige ting som ikke har det minste med selve kjøreopplevelsen å gjøre.

Cowboy Cruiser ST er for designbevisste ryttere, som elsker en aktiv kjørestil. Appen har et vell av features. Ikke alle er strengt nødvendige for kjøreopplevelsen. (Foto: Natasja Broström)

Cowboy Cruiser ST er smidig å betjene og lekker å kjøre på, spesielt i bytrafikken. Sykkelen reagerer raskt og er lett å komme rundt med. Designen er i Tesla-klassen, men batteriets ytelse skuffer en anelse. Samlet sett er Cruiser temmelig tett på tittelen som testvinner. Ampler Stellar leverer bare akkurat det ekstra giret av imponerende deilig kjøreglede.

Cowboy Cruiser ST selges ikke i Norge, og produsenten tilbyr dessverre på nåværende tidspunkt ikke å sende produktet hit til landet. Men det er naturligvis mulig å kjøpe sykkelen i et EU-land og selv sørge for hjemtransporten.

Karakter
Cowboy Cruiser ST
High End

Også i denne testen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Les videre med LB+

Kun 4 kr!

Høsttilbud

Tilgang til ALT innhold i 4 uker

LB+ Total mnd

Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned

Populært!

LB+ Total 12 mnd

Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)

4,- / for 4 uker
49,- / for 30 dager
137,50 ,- / mnd
Med et abonnement får du også:
  • Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
  • Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
  • Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
  • L&B TechCast – en podcast av L&B
  • Deaktiver annonser
Vi har ingen bindingstid, si opp når du selv vil.
Annonse

Gruppetest: Kjør sommeren i møte på to hjul

Bakhjulsdreven Model 3: Her får du mye for pengene

Når kjøregleden er viktigere enn rekkevidden

F-150 Lightning: Diger og deilig

Et knallgodt bilkjøp

Kia EV9: For en SUV!

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Scroll to Top