For åtte år siden gikk tre estere, Ardo, Hannes and Rait, sammen om å lage den ultimate elsykkelen til bykjøring. Prototypen ble skapt i en privat garasje. Siden har Ampler Bikes utvidet forretningen med egen fabrikk i hjemlandet og show-rooms i blant annet Tyskland.
Ampler Bikes er ikke blant de mest kjente brands i Norden, og selskapet leverer ikke til alle land. Det skal imidlertid ikke forhindre oss i å teste en av selskapets nye smarte bysykler, nemlig Ampler Stellar i størrelse medium og fargen midnattsblå. Modellen fås også i sort og rød.
Syklene fra Ampler kjennetegnes av et klassisk stell med få krummelurer. Ampler Stellar ligner en tradisjonell sykkel med batteriet i stellet. Modellen har utvendig gir, noe som skal gi raskere overførsel av energi og fremdrift. Kanskje litt overflødig når vi nå har med en batteridrevet sykkel å gjøre.
Lading og oppsett
Allerede ved utpakkingen er Ampler Stellar en fornøyelse å møte. Elsykkelen er over 10 kilo lettere enn testsykkelen fra BESV. Selvfølgelig er lav vekt ikke et kriterium alene i en test, og alle sykler leveres ikke (som vårt testeksemplar) i en fraktkasse som brukeren må bakse med.
Det som gleder med Ampler Stellar, er det runde, enkle stellet som selv mindre hender (som mine) får godt grep om. Design og lavere vekt gjør sykkelen lett å håndtere i forhold til andre deltakere i gruppetesten, enten batteriet er slått på eller ikke.
Det magnetiske uttaket til batteriet sitter litt vel lavt nede på stellet. Du må altså bøye deg for å komme til uttaket. Som den eneste i testen har Ampler Stellar display i stellet med vist tekst, tall og ikoner. Selv i klart solskinn er den buede skjermen lett å lese, og appen Ampler Bikes 2.0 gjør ingen feil, men kobler seg opp som den skal.
Eneste malurt i begeret er at batteriet tok over et døgn å lade. Skjermen viste at den resterende ladetiden ville være på 15 minutter. Reelt sett tok det flere timer før batteriet var på 100 prosent.
App og spesiell assistanse
Ampler Stellar har på/av-knappen på undersiden av stellet, under displayet. En logisk plassering for enkel betjening av begge deler. Vårt testeksemplar har et semi low step-stell med to tverrstenger. Både display og knapp sitter på øverste stang.
Displayet er passe stort til at du får fin oversikt over blant annet tid, batteriets kapasitet og antall kjørte kilometer. Når appen er forbundet via Bluetooth, kan du innstille alt fra lås til lys. Den elektroniske låsen hindrer at andre kan slå på sykkelen (via på knappen) og kjøre avsted med den.
Jeg har ikke mye kunnskap om elektroniske låser, men foretrekker en fysisk kjedelås. Har du synlig lås på sykkelen din, sender det et signal til eventuelle tyver: Denne sykkelen er låst. Basta.
Appen inneholder GPS for lokalisering av sykkelen din, og registrering av turer og ruter med kart og statistikk. Du kan også lagre aktivitet vist på ukebasis.
Sykkelen har to typer assistanse. Default gir en ytelse på 70 prosent, mens Max leverer 100 prosent av den assistansen du måtte ha bruk for. De to modusene vises som ”1” og ”2”.
Du skal ikke stille inn assistansen mens du kjører, men overlate styringen til sykkelen. Det du har behov for, registreres via sensorene i pedalene. Du kan imidlertid finjustere i appen når assistenten skal slå inn (målt i fart) og med hvor høy ytelse (målt i prosent).
Du kan også koble assistansen fra, og bare bruke Ampler Stellar som en alminnelig sykkel. Lyktelyset virker, uansett om assistansen fra batteriet er slått på eller av.
Motorkraft og ytelse
Ampler Stellar har ikke gruppetestens sterkeste batteri eller motor, og det kan merkes. På vanlig vei var sykkelen en fornøyelse. Sensorene klarte det meste, så jeg i stedet kunne konsentrere meg om å unngå sommerens mange vannpytter.
Nær toppen av en lang bakke (565 meter, 11 høydemeter) mistet Ampler Stellar en del av fremdriften. Jeg justerte litt på innstillingene for ytelsen i de to modusene og tok turen i flere omganger. Opplevelsen var den samme. Ampler Stellar egner seg ikke til stigninger og skiftende høyder. Sykkelen mangler rett og slett den rå styrken som jeg får med Cowboy ST Cruiser.
Opplevelsen på flat vei og i bykjøring er derimot helt på topp. Her er Ampler Stellar i sitt ess, og leverer gruppetestens beste kjøreopplevelse. Utover en perfekt avstemt assistanse fra motoren og pedalene, sitter det klare displayet bra for rytterens oversikt.
Skal vi finne noe å klage på, er sykkelens force også litt dens akilleshæl. Jeg ble så glad for den smidige assistansen at jeg nesten glemte å skifte gir etter forholdene. Flere ganger ble den flotte kjøreturen avbrutt av girets hektiske klikk. Luksusproblemet forsvinner nok når ryttere som jeg venner oss til å skifte gir.
Konklusjon
Ampler Stellar er ikke testens sterkeste, mest intelligente elsykkel. Designen kan også virke kjedelig for noen, men jeg finner det fint i all sin enkelhet. Elsykkelen er beregnet til storbysykling, og det er en begrensning hvis du er på utkikk etter en sykkel til flere formål.
Stellar er likevel testens vinner når det samlede regnestykket gjøres opp. Elsykkelen er enkel å håndtere i både fysisk og elektronisk forstand. Appen er oversiktlig, lett å håndtere og lager ingen sære krumspring med tapt forbindelse eller feilmeldinger.
Det buede displayet på stellet forstyrrer ikke Stellars enkle design. Skjermen står klart og er passe stor til tydelig å vise alle opplysninger. Styret, håndtakene og deres håndleddstøtte er med på å øke kjøregleden.
Ampler Stellars største triumf er assistansen og dens to moduser, som via pedalenes sensorer leverer når det gjelder. Du får behagelig, men effektiv støtte hele veien. Mer kan man nesten ikke forlange av en elsykkel.
Også i denne testen:
Les videre med LB+
Høsttilbud
Tilgang til ALT innhold i 4 uker
LB+ Total mnd
Tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home i en måned
LB+ Total 12 mnd
Tilgang til ALT innhold i et år (Mest å spare)
- Tilgang til mer enn 7500 produkttester!
- Store rabatter hos våre samarbeidspartnere i LB+ Fordelsklubb
- Ukentlige nyhetsbrev med siste nytt
- L&B TechCast – en podcast av L&B
- Deaktiver annonser