Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

TEST: Xiaomi Electric Scooter 3

Kvalitetsparkesykkel i transportvennlig design

Xiaomi Electric Scooter 3 er solid bygd, men ikke tyngre enn at du kan klappe den sammen og ta den med deg. El-sparkesykkelen har dessuten et fint utvalg av smarte funksjoner, og leverer en utmerket kjøreopplevelse.

Skrevet av / 13.05.23 - 09:13
Xiaomi Electric Scooter 3
Rasmus Elm Rasmussen

Xiaomi er kanskje ikke det merket som først faller deg inn når det gjelder elektriske sparkesykler, men produsenten er faktisk blant de største på markedet.

Mi Electric Scooter 3 er fortsatt den nyeste modellen som fås i Norden, selv om en avløser er annonsert for ikke så lenge siden.

Det er en sparkesykkel i det noenlunde transportvennlige sjiktet av skalaen. Stangen kan klappes ned, så Mi Electric Scooter 3 tar mindre plass, og med en vekt på 13,2 kilo er sparkesykkelen ikke uoverkommelig å bære. Det er imidlertid ikke noe man har lyst til å gjøre over lengre distanser.

Xiaomis sparkesykkel kan klappes sammen og bæres i stangen. (Foto: Xiaomi)

Solid bygget

Til tross den beskjedne vekten er den solid bygget, med materialer og komponenter av god kvalitet. Ståbrettet og stang er konstruert av samme type aluminium som luftfartsindustrien bruker, og det er relativt brede 8,5 tommer luftdekk – ekstra dekk og slange følger i tillegg med i kassen.

Der er dessuten elektroniske ABS-bremser på forhjulet, mens det på bakhjulet er ekte analoge skivebremser, som sikrer at du til enhver tid kan bremse brått ned uten at hjulene blokkerer. Den typen sikkerhetsegenskaper er noe som hever sparkesykkelen markant over de billige plast-sparkesyklene som dominerte gatene for få år siden.

Det er en kraftig lykt og sterke skivebremser bak. (Foto: Xiaomi)

En god gammeldags ringeklokke er også med, og Xiaomi har dessuten sørget for gode lykter både foran og bak. Frontlykten tennes med tre trykk på kontrollknappen på midten av styrestangen, og i Xiaomis app kan man velge om baklykten skal være på hele tiden.

Det er via denne knappen det meste av betjeningen foregår. Det er behagelig enkelt, men plasseringen er ikke ideell. Knappen er ikke mulig å nå uten å løfte den ene hånden fra styret, og det trekker dessverre litt ned i den ellers høye kjøresikkerheten.

Knappens funksjon er imidlertid ganske begrenset. Utover å slå på og av sparkesykkelen samt å aktivere frontlykten, er dens eneste andre funksjon å skifte kjøremodus. Det er derfor ikke tvingende nødvendig å bruke den mens du kjører.

Fin til kortere turer

Det er tre kjøremoduser – Walk Assist, hvor motoren hjelper hjulene litt på gli når du går med sparkesykkelen, Drive, som får deg stille og rolig opp på 20 km/t, og Sport, som med noe mer trykk får deg opp på 25 km/t. Her må du holde tungen rett i munnen, for Mi Electric Scooter 3 har en ganske pen akselerasjon til å være en såpass liten sparkesykkel. Og så er det jo faktisk heller ikke lovlig å kjøre i den farten på offentlige veier.

Ser man bort fra den detaljen, er kjøreopplevelsen ganske god. Man glir trygt og stabilt over asfalten, og man har mulighet til å gi tommelfingeren en pause ved å benytte cruise control. Funksjonen gjør at sparkesykkelen holder farten når du fjerner fingeren fra fartsknappen. Den aktiveres når hastigheten har vært den samme i mer enn fire sekunder.

For å få kontroll over hastigheten igjen, må du bare trykke på fartsknappen eller bremsen.

Styret er imidlertid litt lavt. Måler man omkring to meter, må armene strekkes helt ned for å holde på håndtakene. Det er til å leve med, men betyr også at Mi Scooter 3 ikke er den sparkesykkelen man har lyst til å kjøre de helt lange turene på.

Ujevn batteriytelse

Rekkevidden er ikke overveldende. Produsenten lover 30 kilometer på en lading, men du må heller forvente det halve. Da det ikke er et transportmiddel man har lyst til å kjøre lengre enn noen få kilometer av gangen, er det for såvidt ganske tilstrekkelig. Problemet er at ytelsen går markant ned når det er igjen omkring 30 prosent av strømmen. Da kjemper sparkesykkelen med å komme frem, og har vanskelig for å nå opp på mer enn 17–18 km/t.

Når du vil låse sparkesykkelen, skjer det via appen. I låst tilstand vil hjulene blokkeres elektronisk, og en pipelyd kommer hvis man prøver å flytte på den. Det betyr ikke at man ikke kan stjele den, men den som måtte gjøre det, får ikke mye glede av den.

Konklusjon

Xiaomi Mi Electric Scooter 3 er langt fra så robust bygget som Segway P65, men kvaliteten er ikke desto mindre ganske høy, tatt i betraktning at sparkesykkelen er så lett og kompakt at du relativt lett kan klappe den sammen og ta den med deg. Og nettopp denne transportvennligheten gjør Xiaomis sparkesykkel til det mest opplagte valget for mange brukere. Kjøreopplevelsen er ganske utmerket, og på sikkerhet og smarte funksjoner er det ikke mye å sette fingeren på. Batteriet er imidlertid ikke det sterkeste.

Karakter
Xiaomi Electric Scooter 3
Premium

Home mener

Solid design. Relativt transportvennlig. Fin kjøreopplevelse. God sikkerhet. Fint utvalg av funksjoner i appen. Styret er lavt. Begrenset rekkevidde. Nedsatt ytelse når batteriet har under 30 prosent strøm.

Også i denne testen:

2 el-sparkesykler

Segway KickScooter P65

El-sparkesykkel i tungvektsklassen

Segway KickScooter P65 er laget i klippesolid kvalitet, og leverer en fremragende kjøreopplevelse og høy sikkerhet. Men den er stor, tung og dyr, og er derfor kun for de aller mest dedikerte.

Enormt velbygget. Kraftig elmotor. Lang rekkevidde. Høy sikkerhet.
Stor og tung. Ikke mange smarte funksjoner. Dyr.
Les hele testen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vil du lese hele artikkelen?

Med LB+ Total får du tilgang til ALT innhold på Lyd & Bilde og L&B Home.

Allerede abonnent? Logg inn her

  • Prøv LB+ i 30 dager
    Kun 49,-

    Fornyes etter 30 dager, ingen bindingstid.

  • LB+ Total års abonnement
    Kun 137.50 mnd

    Du sparer 288 ,-

Familievennlig AMG-rakett

Smart strøm til elbilen

Komfortabel langtursekspress

Fisker Ocean: Potensialet er der - om selskapet består

Kineseren er bedre enn konkurransen

Langtursekspressen

Et av de beste kjøpene i klassen

Tøff i trynet

Endelig en skikkelig elektrisk stasjonsvogn

BMW lykkes med det de er best på

Tesla har hørt våre bønner

Skjærer luften som en skalpell

Lyd & Bilde
Scroll to Top